2023. 04. 29.

Hétvégi gyors – 2023. április 23-29.

Vonatot és villamost szállíthat az Alstom. Elérte célját az ATG. Új buszok a magyar fővárosnak. Szétszedik, hogy tanuljanak. Turisztikai jegyeket vehetünk belföldre.
Hírösszefoglalónk a hosszú hétvégére.


Idén is jönnek a turisztikai napijegyek


Magyarország – A MÁV-START idén is kínálja a már megszokott turisztikai napijegyeit – adta hírül a MÁV-csoport. A Balaton 24 és a Balaton 72 az, amit talán a legtöbben várnak, ezek kondíciói idén sem változtak. A napijegy ára 1090 (981) forint lesz, 26 éve alattiaknak pedig 750 (675) forint lesz. A 72 órás jegy 2740 (2466), illetve 1850 (1665) forint lesz. A jegy idén is érvényes lesz a tóparti egyes Volánbusz-járatokra is. Zárójelben az elektronikus értékesítési csatornákon elérhető árakat írtuk.

Piros FLIRT talán már nem lesz idén a déli parton, de balatoni napijegyek viszont igen.

Jön a Bakony napijegy is, ezzel a Győr–Veszprém vasútvonalon és a környék Volánbusz-járatain lehet utazni. Az ára 1199, 26 év alattiaknak pedig 799 forint lesz.
A sorból a Dunakanyar napijegy is: a hajóra és a MÁV-HÉV-re is érvényes jegy idén április 29-től május 21-ig és szeptember 18-tól október 31-ig szombati, vasárnapi, ünnepnapi közlekedési rend szerinti napokra, míg május 23-tól szeptember 17-ig keddtől vasárnapig bármely napon használható. Ára 2499 forint lesz, 26 év alatt 1999 forint.


Jobb később, mint soha


Bruxelles/Brussel/Brüssel [Brüsszel] | België/Belgique/Belgium – Jóval tovább tartott a szükséges engedélyek megszerzése, mint tippeltük, de szerdán utasforgalomba állt az első TNG a belga fővárosban. A sajtófotók alapján a 3205-ös pályaszámú darabot engedték ki az 51-es vonal északi felére, így megkezdődhet az itt szolgáló nyolctengelyes PCC-villamosok kiváltása és ezáltal az akadálymentesítés egy újabb fázisa. Az eddig összesen megrendelt 90 darab közül 79 rövid (T3200) és 11 hosszú (T4200), rendre 182 és 256 férőhellyel. A késedelmet valószínűleg a járművezetők képzése okozta, bár az mindössze egyetlen napnyi szimulátorozás a korábbi Bombardier-típusokat már ismerők számára. Mostanra 22 kiképzett járművezetővel rendelkeznek és a cél az összes átképzése. 2026-ig még van idő, mire a most megrendelt darabok megérkeznek, de 115 darabra szóló opció még így is marad, amivel esetleg további típusokat küldhetnek a múzeumba.

A korábbi szériáktól csak apróbb megoldásaiban különbözik, az arculat továbbra is összetéveszthetetlen
(fotó: STIB/MIVB)


Kevés lett a RER NG


Párizs | Franciaország – Az Île-de-France Mobilités (IdFM) úgy döntött, hogy a február óta tesztelés alatt álló, a RER C és D vonalcsoportjára vásárolt 71 darab mellé újabb 60 darab egységet rendel, amivel összesen 131 motorvonatra emelkedik a szerződéses mennyiség. A 255 egységre szóló keretszerződést még 2017-ben kötötték a felek és most újabb egy milliárd eurónyi értéket írtak az opciók közül a fix rendeléshez. Az egységek emeletesek lesznek és a megrendelőszervezet aktuális arculatát hordozzák.



Visszatér a villamos


Ville de Québec / Quebec City | Kanada – A francia villamosreneszánsz nem csak az öreg kontinensen, hanem a pocsolya másik partján is erős hatásokkal bír. Így nem meglepő, hogy a legfranciább város is új üzemet alapít az RTC. A 2003 óta sokat megélt terv alapján egy 19 km hosszú vonalat építenek 29 megállóval, amihez járművek is kellenek. Ezeket az Alstom szállíthatja 34 példányban és további 5-re vonatkozik opciós jog. A 30 évnyi fenntartás is magában foglaló szerződés 1,34 milliárd CAD (~900 millió €) értéket képvisel és La Pocatière városkában építik majd őket. Utasforgalomba elvileg 2028-ban állhatnak majd a 43 méteres Citadis villamosok, amikből világszerte már 3000-nél is többet adtak el.

A belvárosi Rue de la Couronne látványterve
(grafika: Ville de Québec/Alstom)

A városban nem teljesen ismeretlen a kötöttpályás közlekedés, mivel 1865-től lóvasút, 1897-től villamos közlekedett, a '30-as években 11 vonallal. Az üzemet az autóbuszok előretörése miatt szüntették meg 1948. május 26-án.


Bontásra ment, de haszna lesz


Gotha | Németország – Hétfőn elszállították Gothából a forgalomból kivont 303-as pályaszámú KT4D villamost Nordhausenbe. Mielőtt nagyon megörülnénk a hibridvillamosairól ismert üzem legújabb beszerzésének, nem emelkedtek meg ennyire drasztikusan az utasszámok. A konvoj célállomása a főiskola volt, ahol a hallgatók szétépítik majd a járművet és tanulmányozzák az 1981-es gyártás és az 1997-es korszerűsítés óta eltelt időszak hatásait.



«Mission completed»


Bern | Svájc – Április végével megszűnteti az AlpTransit Gotthard AG nevű céget az SBB és a dolgozói, illetve 1800 folyóméternyi aktaállománya átkerülnek a szövetségi vasúthoz. Az iratok nagyobb és fontosabb részét már átadták az SBB Historic részére, hogy azt arhiválják, a maradék viszont csak a 30 éves titkosítást követően kerülhet feldolgozásra. A cég alapfeladata a Gotthárd- és Ceneri-bázisalagutak megépítése és üzembe helyezése volt, amit az előirányzott 13,157 milliárd helyett 12,105 milliárd svájci frank (1998-as árfolyam) felhasználásával sikerült elérni.


Alakul a hullám


Duisburg | Németország – A Ruhr-vidéken sem a kapkodásé a főszerep, bár egy üzemelő vasútállomást átépíteni nem is annyira egyszerű. Még 2016-ban számoltunk be a város főpályaudvarának megújulásáról, ami mostanra jutott látványos fázisába. Ahogy a lenti posztban a város beszámolt róla, az új tető alakja már kezd kialakulni. A beruházást 2028-ig kell befejezni teljesen, ami bő évtizednyi folyamatos munkavégzést jelent.



Cicák a rajtrácson


Budapest | Magyarország – Május 1-jén forgalomba áll az első adag abból a 162 autóbuszból, amit a BKK operátoraként üzemeltet majd a következő nagyjából egy évtizedben az ArrivaBus Kft. a budapesti utazóközönség részére. A szerződések alapján a szólókért (AA-HY-800 rendszámok) nettó 858, a csuklósokért (AA-MH-600 rendszámok) nettó 1027 forintot számíthat fel az operátor az első időszakban.


A felbukkanásukra a héten véglegesített vonalfelosztás szerint lehet számítani:
  • május 1-jétől: 20E, 122E, 134, 147, 170, 196, 196A, 220, 270
  • június 1-jétől: 30, 30A, 31, 104, 104A, 124, 125, 125B, 126, 126A, 131, 204, 230, 231, 231B
  • június 17-étől: 100E
  • július 1-jétől: 25, 96, 120, 296, 296A
A vonalakon jelenleg a Bogáncs utcai telephelyhez tartozó Citaro 2-es buszok szolgálnak, ezeket váltják ki az új flottával. Érdekesség, hogy a 100E-re kezdetben a csepeli, majd az Andor utcai telephely állította ki a járműveket és személyzetet, ezt is megkapja az észak-pesti telephely. Az autóbuszokat értesüléseink szerint Ankara mellett építették, ahonnan saját erőből jutottak Budapestre.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.