2023. 05. 06.

Hétvégi gyors – 2023. április 30-május 6.

Retró a menő a BKV-nál. Buszvonalat ad fel a RegioJet. Új elrendezést kaptak a kijelzők Svájcban. Hírösszefoglalónk.


Retró-lázban a BKV


Budapest | Magyarország – Retró „hétvégét” tart a BKV május 14-én, vasárnap. A közleményben hétvége szerepel, de az egy napos rendezvény így is ígéretesnek érkezik. A tervek szerint forgalomba áll majd a „pirosorrú” Ikarus 280-as (7E/3), egy Ikarus 435-ös (7/25), egy normál Ikarus 280-as (5/13), egy Ikarus 260-as (110/2) és egy Ikarus 415-ös (110/5) is. Ezen kívül az Ikarus 435-ös troli is várja az utasokat a 70-es vonal 4-es forgalmijaként. A normál díjszabással közlekedő járatok menetrendje a BKK FUTÁR-ban és a Winmenetrend felületén követhető a BKV szerint. Ígérik: az idei évben még két hasonló rendezvény lesz, a nyár folyamán Hűvösvölgyben, szeptember elején pedig a Széchenyi lánchidat érintő vonalakon bukkannak fel a múltidéző járművek.

Az Ikarus 415-ösök „búcsúturnéja” alkalmából a 110-esen és a 112-esen (Bosnyák tér–Thomán István utca) 2022 nyarán is közlekedtek múltidéző buszok a Thököly úton. Most ismét visszatérnek ide a forgalomból már kikopott járművek.


Levonulnak a sárgák


Prága–Pilzen | Csehország – Bár korábban akár 30 percenként is indultak autóbuszok Prága és Pilzen között, mára már csak napi 3 indulása maradt a RegioJet buszainak. Az utasszámok három éve zuhannak folyamatosan, köszönhetően az ejpovicei alagút átadásának és a vasútvonal folyamatos fejesztésének. Ebből következően a brnói cég elérkezettnek látta az időt a 144530 jelű buszvonal megszüntetésére, amely korábban egy óra alatt teljesítette a Praha-Zličín–Plzeň, CAN távolságot. Az utolsó járatok május 28-án közlekednek. Aki mindenképpen buszozni szeretne, az választhatja a Flixbus napi 10-nél is több járatát, melyek a városok különböző pontjain is megállnak.


Mindent vagy semmit helyett osztogatnak


Pozsony | Szlovákia – Mivel belátható időn belül készen lesz a 3-as villamos meghosszabbítása a Pannónia útig, szükségessé vált a járművek beszerzése is. Ehhez 10 egyirányú villamost vásárolt volna már 2021-ben a DPB, de korábban nem került jóváhagyásra az ehhez szükséges EU-forrás. A szükséges 67 millió eurót a kormány a vonatkozó operatív program módosításával teremtette elő. Emellett két trolibuszvonal kiépítése is kapott 18 milliónyi forrást a RePowerEU keretből. További két vonal megtervezését pedig év végéig készíti elő a DPB. De nem maradhat ki a pénzosztásból az ország másik vége sem, ezért oda 5 új nagyvasúti motorvonat érkezik majd. Eredetileg a most szétosztott források a pozsonyi villamospályák 2026-ig tartó megújítására voltak elkülönítve.


Új kijelzőképek az SBB-nél


SvájcNéhány éve a svájci SBB egy országos akció keretében száműzte a maradék pergőlapos kijelzőket, amelyek még sok helyen megtalálhatóak voltak, első sorban a peronkijelzők esetében. Ezek helyére új LED-es monitorok kerültek, melynek két veriója van, egy nagyobb, dupla kijelző a peronokon és egy keskenyebb verzió, amelyet nagyrészt az aluljárókban találunk meg. Ezek kijelzőképei azonban a legelejétől kezdve kicsit félresikerült volt, hiszen a sokkal nagyobb és flexibilisebb kijelzők ellenére több kép között lapozott. Ezeken egymás után lehetett kivárni a köztes megállókat és a vonatösszeállítást, illetve ha valamilyen egyéb információ is volt a vonattal kapcsolatban akkor még azt is.

Az SBB most lépett az ügyben és leszámoltak a lapozással, ami egy nagy és elvárható előrelépés. Végre ráfér minden alap információ a dupla kijelzőkre és a nagy üres felületek ellenére nem kell várni hogy megjelenjen a kívánt kijelzőkép. A baloldali monitoron megmaradt a vonatnem, az indulási idő és a célállomás, míg a jobboldalon a köztes állomások, de innen a vonalcsík eltűnt. A két kijelzőn átívelve pedig megjelent alul egy világosszürke sáv, ahol a vonatösszeállítás vizuális ábrázolását találjuk, a peron szektoraira osztva. Ugyanezt megkapjuk a kisebb kijelzőkön is, itt azonban az összeállítás csak szektoronként jelenik meg. Ezt a megoldást még szokni kell, de ezek a kijelzők általában az aluljáróban vannak, ahol a szektoros információ még talán nem is annyira fontos. Egy kérdés marad még amit a rendszeres használat mellett megtapasztalunk majd: hogy és hol jelennek meg az egyedi információk a kijelzőn. Mindenesetre ez elsőre egy minőségi újításnak tűnik és végre kihasználják a dupla monitorok adta lehetőségeket.


Egy tesztidőszak alatt Baselben telepítették az új szoftvert, ahol az utasok véleményét is kérdezték.


Az aluljárókban használt monitorokon egy vonat egy kijelzőre ráfér, a másikon a következő indulás jelenne meg az azonon peronról, feltéve ha a következő 25 percen belül van ilyen.
(fotók: SBB)


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.