2021. 02. 08.

Co nám Škoda přinesl?

A címben feltett kérdésre [Mit hozott nekünk a Škoda?] vissza is kérdezhetünk, hogy Co ne? [Mit nem?] és legfeljebb cinikusak lennénk. Néhány éve még szinte mindenki fogta a fejét, ha a Škoda Transportation városi járműveiről volt szó, de a miskolci 26T óta egyre jobb villamosokat gyártanak. A trolibuszaik korábban is kultikusak és meghatározóak voltak. Nem is meglepő, hogy a régi ügyfelek mellett egyre többször új helyekre is sikerrel ad el járműveket a patinás cseh márka.


Nemrégiben írtunk róla, hogy a csuklós trolibusz-tendert a Škoda nyerte Brno városában, ám nem ez volt a plzeň-i cég egyetlen sikere a morvaországi városban: jelentősebb mennyiségű kétirányú villamos szállítására is ők nyerték a pályázatot. A brnoi helyi közlekedési vállalat – a DPMB – villamosokra kiírt pályázatára több jelentkező is volt, így a Siemens, a Stadler, a Škoda és (mielőtt még felmerülne a gyanú hogy csak olyan gyártók nevezhetnek, amelyeknek a neve valamilyen módon „S” betűvel kezdődik) a Pragoimex. Ezek közül végül az utóbbi 2018-ban nyerte meg a 41 darab Krokodil becenevű EVO 2 szállítását, amiből az első 8 már fogalomban is van. Most viszont a pilzeni gyártó nyerte a 40 darab, kétirányú villamos szállítását, amiből egyelőre 5-öt rendeltek és további 35 követheti 2026-ig. A befutó típus a Škoda ForCity Smart X34 lett, amelyekből az első példányok 2022-ben érkezhetnek. Az új típus a meglévő KT8D5 állományt váltja majd, sőt bővíti is azt: jelenleg 38 darab kocka csuklós Tátra jár Brnoban. A többletjárművekre azért is lesz szükség, mert 2022 év végére elkészül az egyetemi kampuszt elérő szakasz, így nem csak a jelenlegi 8-as viszonyaton lesz rájuk szükség. Azon viszont mindenképpen, ugyanis a cseh villamoshálózatokon nagyon kevés helyen nincs hurokvégállomás, ám Líšeň, Mifkova pont ilyen. Üzemszerűen a várost kelet-nyugati irányban átszeló viszonylaton a KT8-asokon kívül nem is szokott más közlekedni. A gyári nevezéktan szerint 45T jelzést kapott típus 31 méter hosszú és 2,5 méter széles lesz, a 233 utas közül 64-en ülhetnek majd a klimatizált és USB-portokkal is megszórt utastérben.

A DMPB-nek is a DPO és a DPMP villamosaihoz hasonló darabokat gyártanak majd, bár az ajtókiosztás nem teljesen azonos
(grafika: Škoda Transportation)

Alighogy véglegesen megszabadult a Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) a kevésbé megbízható Bombardier-féle Variotramtól, újabb villamosokat vásárolnak. Az új darabokat a Škoda Transtech gyártja majd Otanmäkiben és a 2026-ban elkészülő Kruunusillat [Crown Bridges] nevű projektben egy korábbi olajkikötő helyére megépítendő új, 22 ezer lakóegységet magában foglaló lakónegyedet kötnek majd össze velük. A hídrendszer különlegessége, hogy gépjárművel nem lehet majd áthaladni rajta, viszont a villamos mellett kerékpár- és gyalogút is készül (nem egy Galvani híd, na). Ehhez viszont szükség van 23 villamosra, amik erősen hasonlítanak a mannheimi székhelyű Rhein-Neckar-Verkehr (rnv) számára készülőkre, hiszen ugyanúgy a ForCity Smart X54 szériába tartoznak. A teljesen alacsonypadlós villamosok a belvárost megkerülő Joukkoliikenteen kehämäinen raideinvestointi (Jokeri) néven futó másik projekt 19 járművéhez is hasonlóak lesznek, ami a mostani 550-es buszvonalat fogja helyettesíteni. 5 év múlva a finn fővárosban összesen 122 darab Artic szériához tartozó villamos lesz forgalomban.

Helsinkiben a gyorsvillamosvonalak lesznek a klímaváltozás harcosai
(grafika: Škoda Transportation)

Nem kevesebb mint 33 csuklós trolibuszt vásárol Ústí nad Labem is. Egy korábbi pályázaton itt is a Škoda nyert, így a pozitív tapasztalatokat felhasználva 9 darab 27Tr (Solaris Trollino 18 IV) érkezett 2019 tavaszán az észak-csehországi nagyvárosba. Nagyon fontos hogy csuklós trolibuszok érkeznek most is, hiszen a város alapvetően ilyen trolikra építette a hálózatát. Volt ugyan 5 darab Škoda 14Tr a városban, ám ebből négy a 2000-es évek elején Szegedre került, míg az ötödik a telep egyik sarkában letámasztva várja sorsának jobbra fordulását. Néhány (3 darab) 21Tr is tiszteletét teszi ugyan a városban, ám a főszerep tradícionálisan a csuklós troliké volt. Egészen 2015-ig, amíg viszonylag nagy tételben meg nem érkeztek a 15 méter hosszú Škoda 28Tr trolik a városba. Az egyedi méretosztályt nem az utazási igények változása, hanem elsősorban a pénzszűke indokolta. Ezért is (...) nagy dolog, hogy újra csuklós trolik érkeznek a városba. Az új járművek legalább 12 kilométernyi akkumulátoros üzemre is alkalmasak lesznek és teljes hosszukban (nem csak a járművezető részére) klimatizáltak, a hőmérsékletet automatikusan szabályozva, 17 és 26 °C között csak szellőztetve. Az utasok kényelmét a minden üléssorhoz tartozó 2 A-es áramerősséget kínáló USB-A és USB-C csatlakozók is növelik majd. A várható költség mintegy 558 millió cseh korona lesz, darabonként ez szűk 17 milliót jelent. Elsőre ugyan soknak tűnhet, de a pályázatok elbírálásánál jelentős szerepet kap a járművek élettartama alatt felmerülő költség is, így vélhetőleg ez utóbbi határozza meg a nyertest, tehát szinte egyenes az út a Škoda és a Solaris együttműködésének gyümölcse felé. Szintén ebbe az irányba mutat a 300-400 napos szállítási határidő is, amit egy a cseh piacon nem járatos cég nehezen teljesíthet.
A kifejezetten nehéz terepviszonyok közé épült iparvárosban a tender lapján elérhető műszaki kiírás szerint a 0-40 km/h 10, a 0-60 km/h 25 másodperc alatt teljesítendő, tehát meglehetősen nagy teljesítményű villamos berendezések szükségesek. Nem véletlenül került a feltételek közé a 240 kW-os minimális teljesítmény és hogy menet közben 45, álló helyzetben 60 perc alatt kell tudni teljesen feltölteni a vezetékmentes közlekedést lehetővé tevő akumulátorokat, melyre 72 hónapos garanciát kértek napi átlagban 70 kilométer távolságú akkumulátoros üzemeltetés mellett. Az áramszedőknek lehetővé kell tenniük 4,5 méternyi kitérést 3,80 és 6,20 méteres munkavezeték-magasságnál is. A 2021 és 2027 között lehívni tervezett ajánlatokat március 5-ig várják a közlekedési vállalatnál.

A hegytetőn fekvő lakótelepekre is felmennek a trolik, hiszen a valahavolt villamost is pótolják.
Részletesebben a Közlekedési Osztály írt a hálózatról.
(fotó: Adorján Péter)

5 év után újabb kétirányú villamosokra merült föl igény a szlovák fővárosban, amire már kiírták a közbeszerzést is. A létező szocializmusban ilyen jármű nem járt a városban, mindössze a szintén EU-s pénzből megépített 'ligetfalusi ág miatt kellett ilyeneket beszerezni. Összesen 10 darab 32,5 méteres, 230 utas befogadására alkalmas és legalább 85 százalékban alacsonypadlós villamost vásárolnának a meglévő 30 mellé. Ezek a paraméterek a 7501 és 7530 közötti pályaszámtartományú Škoda ForCity Plus 30T főbb tulajdonságait mutatják, melyeket 2015-ben állítottak forgalomba. Biztosan nem állíthatjuk, hogy a Škoda nyeri ezt a tendert is, de meglepő lenne, ha más vinné el. Mérnökárként 26,9 millió euró szerepel a kiírásban, ami átalagosnak mondható és 80 százalékban számít a pontozásnál. Itt március 10-ét választották beadási határidőnek és a szállításra mindössze 2 éve van a nyertesnek, ami szintén a Škoda helyzeti előnyét mutatja.

A pozsonyi hálózat alapvetően egyirányú járműveket igényel, de Pozsonyligetfaluban [Petržalka, Engerau] a mostani Jungmannova végállomáson csak csonkavágányok épültek
(fotó: Adorján Péter)

Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.