2023. 08. 16.

Gyakrabban és gyorsabban

Fontos nemzetközi kapcsolatot erősít a holland és a belga állami vasút, illetve szabad szemmel is láthatóan gyorsítja is az eljutást a két főváros között. Új járművek, új megállási rend és nagyobb kapacitás a cél.






16-ról 32-re növelné a napi vonatpárok számát Brüsszel és Rotterdam között az NS, ami a mai 13 vonatpár fényében jelentős kínálatnövelés. Teszik mindezt egy új koncepció mentén, így Rotterdam és Amszterdam is 2 órányi távolságba kerül a belga fővárostól. Jelenleg a két főváros távolsága 2:53, ezt faragnák le 2:00-ra. Rotterdam eléréséhez a mostani 2:05 helyett 1:30 is elegendő lehet, ha a megfelelő vonatra váltunk jegyet.

Zónázó rendszer segítségével nő a kapacitás a Beneluxtrein vonalán

Jelenleg 6-8 ICRm-kocsit fog közre két TRAXX MS, aminek 420-480 ülőhelyes kapacitása van. Ezeket cserélnék az új ICNG-re, aminek ugyan csak 413 ülőhelye van, de két egységet össze lehet csatolni és ezzel duplázni a kapacitást. Emellett a mostani 160 km/h helyett 200 km/h lesz a végsebesség, ami önmagában gyorsabb eljutást eredményezne. A menetidő kordában tartása miatt lesz a mostani Amsterdam Centraal helyett Amsterdam Zuid a végállomás, mivel az közelebb fekszik a HSL-Zuid/HSL 4 kezdőpontjához.

Hoofdorp állomása mellett zúg el egy Beneluxtrein Magyarics Zoltán idén júniusi felvételén

Breda állomását ugyan elkerüli a nagysebességű pálya, az átszállások miatt viszont betér ide mindegyik Brüsszel–Amszterdam Intercity

De nem csak a sebesség változik, hanem a megállási rend is. Megmarad a mostani menetvonal és megállási rend, de csak Rotterdamig. Amszterdam felé viszont jelentősen kevesebb megállás lesz: Bruxelles-Midi/Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal/Anvers-Central, Rotterdam Centraal, Schiphol Airport és Amsterdam Zuid kerül a menetrendbe. Mindkétféle Intercityből napi 16 pár közlekedne a tervek szerint, ehhez 21 ICNG áll forgalomba ezen a két vonalon 2024 decemberétől. Rotterdam ezáltal fontos átszállóhely lesz nem csak Den Haag vagy Utrecht felé, de akár Amszterdam felé is.

Év elején kezdtek beállni forgalomba az ICNG-egységek
(képek: NS)

A kapacitásra pedig a jegyeladások alapján is szükség van, mivel havi átlagban 39 ezer brüsszeli és 36 ezer antwerpeni jegyet adott el az NS 2023 első félévében. A tervezett vonatmennyiség összesen napi 47 vonat, ami a Thalys hozzáadásával jön össze.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.