2024. 01. 15.

Megnyílt a legújabb ICE-javító műhely

Elit klubhoz csatlakozott Cottbus/Chóśebuz a legújabb munkahelyeinek üzembeállításával: többek között Hamburg, München, Berlin és Frankfurt am Main mellett a Lausitzr régió fővárosában is magas technológiájú munkahelyek biztosítják a német vasút zászlóshajójának karbantartását. A beruházás még nem zárult le, sőt évtizedek óta húzódó hiányosságokat is pótolnak a farvizén.




Alig három és fél éve jelentette be a DB FZI, hogy a meglévő cottbusi üzemét újabb kompetenciákkal bővíti és az ICE 4 sorozat fenntartásának nagyobb mélységű munkafolyamatait telepíti a korábban főképp szénbányászatról ismert Lausitz régió központjába. Ezzel két legyet ütnek egy csapásra: saját területen építve gyorsan lehet üzembe helyezni a járműjavítót és a bányaipar fokozatos megszűnése mellett a munkanélküliséget is kordában tudják tartani.

Nem egészen egy évvel később már arról írhattunk, hogy a teljes járműsorozat fenntartása átkerül ide és összesen 1200 új munkahelyet teremtenek a beruházással. A látványos munkálatok fél éven belül el is kezdődtek, a hivatalos első kapavágásra 2022. május 10-én került sor.

500 léggömb jelezte a karbantartócsarnok körvonalait, illetve jelképezte az első munkahelyeket

Az építkezés során egy új módzsert próbált ki a DB: parnerségi szerződést kötött a kivitelezőkkel, ezáltal sokkal gyorsabban tudtak megoldást találni a felmerült problémákra. Ehhez egy agilis irányító bizottság felállítására és jó projektmenedzserekre volt szükség. Az RBB önálló riportot is készített 2023 őszén a környéket megváltoztató munkákról.

2023 karácsonya előtt még gyorsan rögzítették az illetékesek, hogy a Görlitzer Bahn 1945 óta egyvágányú Lübbenau/Spreewald–Cottbus [Lubnjow/Błota–Chóśebuz] szakszát kétvágányúvá fejlesztik és a másik sínpárhoz hasonlóan villamosítják is. Ehhez 12 közúti átjárót és 18 átereszt kell átépíteni szélesebbre, emellett három helyen a mocsaras altalajt is stabilizálják a 2025 és 2027 között megvalósítani tervezett átépítés keretében. A célállapot egy végig 160 kmk/h sebességre alkalmas pálya, ahol a mainál akár 95%-kal nagyobb volumenű forgalom is kezelhető.

Fontos kapcsolatot jelent a fővárossal a vasút, de csak 1989 óta villamosított és ICE nem jár rajta utasforgalomban. IC-ből is csak az IC 2431/2432 pár érinti a várost, de azokat legalább VBB-jeggyel is használhatjuk.

Az új csarnokot hivatalosan 2024. január 11-én adta át Olaf Scholz szövetségi kancellár, Dr. Richard Lutz DB-vezérigazgató és Dr. Dietmar Woidke brandenburgi miniszterelnök. A 445 méter hosszú csarnokba minden további nélkül befér bármelyik ICE-típus, de a karbantartóeszközök pozícióját leginkább az ICE 4 hét- tizenkét- és tizenháromrészes verziói alapján határozták meg – a hétrészesből akár kettő is kezelhető egy vágányon. A legújabb energiahatékonysági elvárásoknak is megfelelő, a tetőn napelemeket tartalmazó csarnokban két vágány kapott helyet, ezeken három szinten folyhat egyszerre a javítás-karbantartás. A futásteljesítményt alapul vevő karbantartási ütemezésben az egyes motorvonatok körülbelül 1,65 millió kilométer megtétele után kerülnek Cottbusba magasabb szintű karbantartásra.

Az elkészült műhelyépület, mögötte a dízelmozdonyokkal foglalkozó csarnok

Belül a 9014 és 9044 azonosítókat viselő tizenkétrészes egységek szolgáltak az ünnepség hátteréül, a kép jobb szélén a raktár egy részét láthatjuk

Valóban XXI. századi színvonalat jelent a Hololens, amivel kiterjesztett valóság keretében hívhatóak elő a karbantartási leírások

Fontos ajándéktárgyat tarthattt kezében Olaf Scholz: egy névre szóló belépőkártyát

A protokoll része volt, hogy néhány csavart egy kölcsönkapott racsnival meghúzott a kancellár. Balról Dr. Dietmar Woidke, jobbról Dr. Richard Lutz felügyelte.

A digitalizáció keretében a legtöbb adatot már eleve tabletek segítségével rögzítik. A cégvezetésben ennek Daniela Gerd tom Markotten (kék nadrágkosztümben) a felelőse.

Még idén januárban megkezdődik egy másik, nagyobb csarnok építése, amit 2026-ban kívánnak átadni. A négyvágányos csarnok 526×200 méteres felületen épül majd ki, a komplex karbantartásra alkalmas vágányok mellett egy különálló járműfényező vágányt is kap.

Korai meggyőzéssel a hiány ellen
Előző nap Berlinben tartott előadást Katharina Günther-Wünsch, Berlin oktatásért felelős szenátora és Martin Seiler, a DB személyzeti vezetője. A helyszín a 7-10. évfolyamokat oktató Johanna-Eck-Schule volt, mellyel évek óta partnerséget ápol a vasútvállalat. Az apropót az adta, hogy tavaly 5.500 új fiatal munkatársat sikerült felvenni 75 különböző szakirányú képzésre, a 2024-es cél pedig a 6.000-es kvóta megugrása. Ehhez hozzájárul az országosan 570 iskolával folytatott kooperáció, ahol a tantervbe is beépül valamilyen szinten a gyakorlatias szemléletmód.
Tavaly a legtöbb fiatalt a forgalomszabályozási munka (890 fő) és a járművezetés (880 fő) érdekelte, de elektronikai (750 fő) vagy mechatronikai szerelőnek (430 fő) jelentkeztek bőven. Az öt legkeresettebb munka közé 350 fővel még befért a kereskedelmi szakmacsoport is, ahonnan főképp pénztárosokat és üzletkötőket remélhetnek.
Egyre fontosabb a munkavállalói létszám növelése érdekében minden lehtséges lépést megtenni, hiszen a műszakos munkák nem a legkedveltebbek
(fotók: DB AG)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.