2024. 02. 06.

Sivatagi Intercity igényre szabva

Különleges megrendelést jelentett be a Stadler Rail AG és nem csak a megrendelő ország érdekes, de a jármű európai szemmel lassan szokatlan hajtási technológiát használ. Visszalépés vagy a jövő záloga a vasút fejlesztése?




Nem szokatlan a svájci járműgyártól, hogy egyedi megrendeléseket teljesít, hiszen 85 éve ezzel foglalkoznak. Legyen szó magas minőségű beltérről vagy teljesen egyedi megoldásokról, a Stadler Rail AG rengetegszer bizonyította már rátermettségét. A Közel-Kelet viszont általában nem a fejlett vasúti szolgáltatásokkal kapcsolódik össze a hírekben, de Szaúd-Arábia szeretne ebben is különbözni.

A 2006-ban a korábbi állami vasúttársaságok összevonásával létrehozott SAR viszont már európai értelemben vett vasúti hálózatot kíván felépíteni, bár a célállapot még a messzi jövőbe vész. A VISION 2030 nevű állami program keretében a külföldi cégek segítségével kívánják korszerűsíteni az ország gazdaságát és jobban bekapcsolódni a globális piacok folyamataiba.

Korábban a spanyol CAF és Talgo szállíthattak hagyományos és nagysebességű motorvonatokat az országba dízelmotoros és felsővezetékes verziókban. Ezt a látszólagos elköteleződést törte meg a svájci gyártó 10+10 egység szállítására vonatkozó szerződéssel. A 175 méter hosszú motorvonatokkal 320 utast szállíthatnak majd és a hajtófejekben egy-egy dízelmotor kap helyet, melyek az európai Stage V emissziós normát teljesítik majd. Bevetésükre a tavaly átadni tervezett Dammám-Rijád [الدمام – الرياض] nagysebességű vonalon kerül majd sor.

Bár még csak látványrajzon létezik, de azon az SBB-nek szállított SMILE hajtófejessé alakított verzióját látjuk

A 10-es szám a karbantartási megállapodásban is előkerül: 10+10 évre szól. A két szerződés együtt 600 millió svájci frankot ér és egyben jó belépő is a folyamatosan fejlődő regionális piacon. Őexcellenciája Saleh Bin Nasser Al-Jasser [صالح بن ناصر الجاسر], közlekedési és logisztikai miniszter, valamint a vasútvállalat igazgatóságának elnöke elmondta, hogy a vonatokra a kapacitások növelése miatt van szükség, mivel évi 3,8 millió utas elszállítása a célkitűzés a főváros és a Perzsa-öböl partja között. Peter Spuhler, a Stadler Rail AG elnöke megtiszteltetésnek nevezte, hogy a világ egyik legdinamikusabban fejlődő piacán ilyen fontos mérföldkövet érhettek el, illetve hozzájárulhatnak a környezetbarát közlekedési módok fejlesztéséhez.

Peter Spuhler, a Stadler Rail AG elnöke; Guy Parmelin, svájci gazdasági miniszter; Őexcellenciája Saleh Bin Nasser Al-Jasser, szaúdi közlekedési miniszter és Dr. Bashar bin Khaled Al-Malik, az SAR vezérigazgatója a kontraktus hivatalos aláírása közben
(képek: Stadler Rail AG)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.