2024. 05. 03.

Vezeték nélküli villamos motorvonat Morva-Sziléziának

Ha minden rendben megy, már a 2024 decemberében forgalomba állhatnak a Morva-sziléziai kerületben a České dráhy akkumulátoros RegioPanter motorvonatai. Kicsi zöld, kicsit kék; de leginkább új, jelenleg csak átszállással létező kapcsolatra ad lehetőséget.






Négy darab akkumulátoros-elektromos motorvonatot szerez be a České dráhy a Morva-sziléziai kerülettel való együttműködés keretében. A járművek legfeljebb 80 kilométert tudnak akkumulátoros üzemmódban megtenni, de azt akár 120 km/órás legnagyobb sebességgel. Az első legyártott egységet a velími próbapályára viszik először, majd a 2024 júniusában tartandó RAIL BUSINESS DAYS 2024 nevű rendezvényen tekintheti meg a nagyközönség. Az első négy szerelvényt az Ostrava és Veřovice közötti vonalra állítanák be, ahol egyelőre nincs közvetlen vonat. Az akkumulátoros járművekkel azonban lehetőség nyílik közvetlen vonatok közlekedtetésére olyan módon, hogy Ostravától egészen Sedlnice megállóhelyig (ahol az Leoš Janáčekről elnevezett „ostravai” repülőtér felé kiágazik és már jelenleg is villamosítva van a pálya) a vonatok felsővezetékről, majd onnan a maradék 21 kilométert akkumulátorról tennék meg.

A 2022-es képen még teljesen zöldnek álmodott motorkocsi végre elhagyhatta a gyárkaput és remélhetőleg 2024 végén forgalomba is áll.
(fotó: Škoda Transportation)

Amennyiben az akkumulátoros üzem beválik, akkor azt több irányba is kiterjesztené a Morva-sziléziai kerület vezetése. A távolabbi (felsővezetéktől mentes) célpontok elérése érdekében a vonatok végállomásán építenének ki „töltőpontokat”: a gyakorlatban ez egy rövidebb, az állomás területén kiépített felsővezeték-szakaszt jelent majd. Ilyen „töltőpontra” három állomáson lehet számítani: a Tatra teherautók gyártásról híres Kopřivnice melletti Štramberken, a Přerov–Ostrava fővonalról északra mintegy 39 kilométerre fekvő Budišov nad Budišovkou állomáson, valamint a Kofola- és villamosgyártásáról híres Krnovban.


„Drágaszág!”


Az szinte közhely, hogy az akkumulátoros járművek drágák. Nyilván, minél több akkumulátor kell bele, annál jobban megdobja a vételárat az alapváltozhoz képest. A szóban forgó akkumulátoros RegioPanterek konkrétan 35,1 millió cseh koronával kerülnek többe mint az ugyanolyan hosszú de csak felsővezetékről üzemelni képes társaik, így összesen 152 millióba kerülnek. A másik kritikus tényező a jármű tömege: nem csak a vasúti szegmensben, de a autóbuszoknál, trolibuszoknál, tehergépjárműveknél és a személyautóknál is jellemző, hogy a(z ő esetükben teljesen) akkumulátoros kivitel nehezebb mint a „hagyományos” hajtáslánccal ellátott. Ez itt sincs másként, bár az összehasonlításhoz kicsit matekozni kell. A 650-es sorozatú, kétáramnemű, kétszekciós motorkocsik menetkész tömege 102,8 tonna. Ehhez képest a másik adat, hogy az ugyanilyen hosszú, szintén kétáramnemű, de akkumulátoros egységre a Škoda 18 tonnás tengelyterhelést ad meg: tehát teljes terhelés mellett az akkumulátoros RegioPanter tömege 144 tonna lehet.

Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.