
Az idei évben a magyar vasút egyre jobban érezhető válsága miatt is talán visszavettek a szervezők a tempóból és egy kisebb, ám sokkal inkább szerethető balatoni retró hétvégét sikerült összehozni – a 26-os vonalon ezúttal csak két pár retró szerelvény közlekedett, mondjuk ez érthető is, hiszen más vonat akad ott most bőven. Az biztos, hogy a nyári szezon elején tapasztalt haváriahelyzetek miatt sokáig bizonytalan lehetett a program sorsa és talán ezzel is összefüggésben van az, hogy a (kelet-)német vendégek idén lemondták a részvételt, mégsem jött el Lipcséből a Saxonia nemzetközi (emlék)gyorsvonat. Hasonlán tett a cseh Steam Story Agency is és már a 2026-os programra készülnek. De ettől függetlenül határozottan tartalmas esemény kerekedett július első hétvégéjén. Ezen felül pedig premierből is jutott bőven: debutált a klasszikus, achátszürke (vastag)csíkos AB és B kocsi, valamint retró eseményen itt jelent meg először a Bzmot 001-é visszafestett Bzmot 231-es is, kiegészítve az eddigi retró szerelvényt, amelynek vontatójárműve a Bzmot 343 – ez utóbbi 1996-ban épült át mellékkocsiból motorkocsivá, így semmi esetre sem lehet „eredeti” jármű.
A mellékvonali mindenesek mellett idén a főszerep a Szergejeknek jutott elvileg, hiszen a sorozat 60. születésnapját ünnepelheti idén. Ám nem csak Szergejek, hanem Púpos és Csörgő is volt, bár ezek közül nem mindegyik dolgozta végig a hétvégi programot. A 203-as Púpos vasárnapra már segítségre szorult a 1972-es Csabai Tekergő élén (az M61 019 előfogatolta), míg a 2103-as Csörgő szintén vasárnap a 19797-es Kék Hullám élén maradt fekve Ukk állomáson. A Szergejek most becsülettel dolgoztak, őket nem kellett pótolni, ellentétben mondjuk az idei ózdi vagy a 2023-as északi parti rendezvénnyel.
Szerencsére a villamos vontatásnak is nagyobb szerep jutott, bár még mindig elenyészően kis mértékben sikerült a lehetőségeket kihasználni. Ennek ellenére mind a két retró festésű V43-as, az 1001-es és az 1008-as is dolgozott, a V63 056-os pedig a Csabai Tekergő villanygépe volt a hétvégén.
A idei év elejétől egységes MÁV Személyszállítási Zrt. buszos üzletága is jelen volt: az idei évben a korábbiaknál sokkal több autóbusszal: négy kocsi Tapolca és Balatonfüred között ingázott – Tihany érintésével –, további két busz pedig tartalék volt, amiket be is kellett végül vetni. Igaz, többen kifogásolták a nosztalgiabuszok pótlásként való beállítását, de ez most, a retró hétvégén végülis belefért, persze, azért ment mellettük a klímagaranciás Credo Econell is.
Szót kell még ejtenünk a szervezésről és a lebonyolításról is: az általunk alighanem joggal és sokszor kritizált Országos Haváriaközpont is jelen volt és koordniált, mi több, jól koordinált a fontosabb helyszíneken. Igaz, ez nem a vezetőik érdeme, hanem a terepen dolgozó munkatársak elhivatottságát jelzi. Köszönet a munkájukért!
De most nézzük a képeket, azaz ahogy mi láttuk a 2025-ös retróhétvégét! Ahol erre lehetőségünk van, ott megszokott módon a vagonWEB oldalán található teljes összeállítást is linkeljük a vonatszámok első említésekor.
Szombat reggel a 19702-es Kék Hullámot Budapest-Déli és Balatonfüred között a V43 1001-es továbbította. Itt még a Déli pályaudvaron várja az indulást a megszokott szerelvény.
Szombaton reggel Budapest-Keletiből Tapolcára, vasárnap este pedig ellenkező irányban közlekedett a különleges díjszabással igénybe vehető 13390-es számú Levendula Expressz. A 194-es Szergej szerelvénye két kormányzati kocsiból, a WR 252-es étkezőből, vékonycsíkos gyorsvonati kocsikból és a két olajzöld Bhv-ból állt. Az autentikusságát ne firassuk, de annyira nem vállalhatatlan a megjelenése.
A másik régi festésű Szili, a V43 1008-as szombaton az 19712-es Vízipókkal érkezett Balatonfüredre.
A vasútnál a retró Bz-szerelvényt valamilyen furcsa oknál fogva „Anakonda” névvel látták el. Mondjuk hosszúsága azért nem annyira megdöbbentő, mint némelyik balassagyarmati Bz-szerelvénynek, de manapság már két motor- és két mellékkocsiból álló vonatot se nagyon találunk. A szombati 19782-es élén a már ismert Bzmot 343, mögötte a 602-es Bzx és a 072-es BDzx következett...
...a vonat végén pedig a debütáló Bzmot 001 (ex Bzmot 231) közlekedett. Ha lehet hinni az adatoknak, ez a motorkocsi tényleg az eredeti 001-es motorkocsi, nem vált pályaszámcsere áldozatává.
Balatonszepezdre érkezik az itt még önerőből mozgó és vontató M40 203-assal a szombati 1972-es Csabai Tekergő, amely a vastagcsíkos szerelvénnyel közlekedett. A vonatban közlekedett a már ismert bautzeni A és B kocsi mellett két Bo, valamint a debütáló retró vastagcsíkos AB és a B kocsi is.
Ha valami, akkor ez igazán az 1990-es éveket idézi! A szombati 19775-ös személyvonat a telikék kocsikból álló szerelvénnyel és a 116-os Szergejjel közlekedett. A pályaszám nem véletlenül van így eltolva, az 1990-es évek elején a vörös csillagot levették, de a pályaszámot csak a következő fényezéskor igazították helyre.
Zánka-Köveskálról gyorsít ki 1994 2025 nyarán a 19775-ös számú személyvonat.
Meglepő módon az M61 001-es szombat délelőtt gépmenetben robogott át Tapolca felé Zánka-Köveskál állomáson.
Az M62 127-es végigdolgozta a hétvégét, ellentétben az ózdi retróhétvégével, alig egy hónappal korábban. Itt a 19774-es számban közlekedő személyvonattal érkezett meg Zánka-Köveskálra.
A nyári szellő valahonnan a 2 Unlimitedtől hozza a The Real Thing dallamait... 1994-ben az azonos című album vezette július elején a MAHASZ slágerlistáit. Akár akkor is készülhetett volna Badacsonytomajon a 19784-es számú személyvonatról.
Csak pár apró részlet, mint a GYSEV-es hátizsák vagy a dohányzóhely jelzése mutatja azt, hogy nagyon nem az 1990-es években járunk.
Kicsivel arrébb, Badacsony megállóhelyen sütkérezik az M62 116-os.
Vasárnap reggel a 1972-es számú Csabai Tekergő élén érkezik Kőbánya-Kispestre a vonatot Balatonfüredig továbbító V63 056-os.
Balatonfűzfő és Balatonalmádi között fordul a vonat. Ez az 1990-es években ugyan még utópia lett volna, már a villamos vontatás, de egyebekben... Autentikus az összeállítás.
A 19787 és a 19774 közötti fordulóidőt tölti az olajzöld-vékonycsíkos vegyes szerelvény élén az M61 001-es Balatonfüreden.
A Gigant balatonfüredi jelenléte mindenképp kivételes esemény, sokan igyekeztek megörökíteni a járművet.
A terv szerinti mozdonyként az M40 203-as érkezik a 1972-es élére...
...ám sajnos segítségre van szüksége, motorhiba miatt a Jennifer becenevű gép szolgálatképtelen lett, a 19-es Nohabot kellett befogni a vonat továbbítására
Révfülöp előtt a meglepő módon szintén vonatpótló tartalékként szolgáló AO AV-914-es rendszámú Credo Econell Next napozik. Az alig egy hetes busznak már nem használhatók a hátsó ajtói, ahogy azt a vezetőfülke mellett elhaladva olvashattuk.
A vékonycsíkos szerelvénnyel érkezik az M62 127-es mint vasárnapi 19775-ös személyvonat Révfülöpre.
A személyvonati kereszt szokás szerint Aszófőn van: a Nohab a 19774-essel tart Tapolcára, a vékonycsíkos szerelvény pedig a 19775-ös Balatonfüred felé.
Ezért a panorámáért azért irigyelhető az aszófői forgalmi szolgálattevő...
A 16907-es Szabolcsi Tekergővel eredetileg az M41 2103 és az M41 2112 párosának kelett volna érkeznie, de a szolgálatképtelenség okozota késés miatt a 418 178-ast kellett bevetni a Balatonfüred és Zánka-Köveskál közötti szakaszon.
Aszófőre érkezik közel két órás késéssel a 19797-es Kék Hullám. A 2112-es Csörgő egyedül továbbítja a vonatot, társa, a 2103-as Ukkon szolgálatképtelen lett.
Szorosan a 19797 mögött jön a 19705-ös, szintén Szombathely felől.
A 19705-öst használták fel, hogy a 431 135-ös Szilit átemeljék: Szombathely térségéből a bakonyi fővonal vágányzára miatt ez a legegyszerűbb megoldás.
A 19704-es Kék Hullámot a most nyáron debütáló ME 1517-es továbbította. Retrónak ez is retró, több mint négy évtizednyi pályafutás van már az 1983-ban gyártott gép mögött.
A 19785-ös számú személyvonatot már csak a 19-es Nohab továbbította, a Púpos Tapolcán maradt.
A 19773-as személyvonatot még mind a két Bzmot továbbította vasárnap. A 19786-os idejére azonban a Bzmot 343-as szolgálatképtelen lett, így a 001-es vitte a 19786-os számú vonatot Tapolcára, egy mellékkocsival.
A 1973-as Csabai Tekergő robog be Badacsony megállóhelyre.
A V63 056-os pedig a gépcseréhez készülődik vasárnap késő délután Balatonfüreden, innen ez a gép viszi tovább a 1973-ast.
Zánka-Köveskálon se nagyon mászott senki sem oszlopra, de a rakodó népszerű fotóhely volt, ahol megfelelő kompozícióval és a buszvezető segítségével akár közös képet is lehetett készíteni a Balatonfüred felől érkező vonatokkal.
Az idei évben meglehetősen kevés olyan fotóst láttunk, aki oszlopról vagy más nem kívánatos helyről fotózott. Itt a szokásos szepezdi íves fotósor látható, amint a vasárnapi 1972-est próbálták megörökíteni.
Nézzük meg azért a nosztalgiabuszokat is! Az egyik tartalék az AA IK-055-ös Ikarus 55-ös volt, itt épp Balatonfüreden, de ez a kocsi besegített a 8894-es Fenyves Expressz pótlásánál is vasárnap.
A FAROS-1 forgalmi rendszámú Ikarus 55-ös Zánkán várja a csatlakozó Kék Hullám IC-t.
A másik feladatot kapott tartalék busz az AA IK-256-os Ikarus 256-os volt: a már látott és két órát késő 19797-es Kék Hullám helyett közlekedett Tapolca és Balatonfüred között.
A kecskeméti AA IK-260-as a Balatonfüred és Tapolca közötti retrójárat egyik kocsija volt.
Mellette az AA IK-280-as képviselte még a típuscsaládot.
A retróbuszos rásegítő járat egyik kocsija az AA IK-280-as rendszámot viselő Ikarus 280-as volt. A busz 1993-tól 2019-ig a Kisalföld Volánnál és az ÉNYKK-nál dolgozott, mint CCP-293-as rendszámú busz és a hivatalos nómenklatúra szerint ez a kocsi a kétszázezrediknek gyártott Ikarus 200-as. Zánkán a buszok csatlakoztak a Kék Hullám IC-khez egyébként.
Az MNZ-589-es Ikarus 266-os az egykori Kapos Volán kötelékéből érkezett Balatonfüredre.
Akár ez is lehetne retró, de az MJB-144-es Bova Futura (a Balaton Busz Kft. kötelékéből) megjelenése ellenére sem a retró hétvége része, hanem a tartaléknak bekészített hagyományos vonatpótló buszok egyike.
Ha már pótlóbusz: az AI DG-833-as rendszámú Scania OmniExpressz láthatóan skandináv piacos kocsi volt, most pedig egy magyar vállalkozó flottáját erősíti. Badacsonytomaj állomás mellett bevetésre váró vonatpótlóként pihent a kocsi.
Halász Péter