
Immáron hagyományosnak tekinthető ilyenkor, a nyári menetrend első napjaiban a balatoni nyári menetrendet bemutató és értékelő írásunkkal jelentkezünk idén is. Mondhatnánk, hogy sok mindenről már nem tudunk beszámolni, de a MÁV-csoport és a közszolgáltatást megrendelő Építési és Közlekedési Minisztérium idén is gondoskodik arról, hogy mégis legyen miről szólnunk. Nézzük hát ezeket a változásokat!
A Lázár-féle tízpontos ígérethalmaz egyike a klímagarancia lett. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a balatoni IC-vonatok szerelvényében közlekedő kocsikat is megvariálták: a 2. osztályú IC-kocsi a nemzetközi forgalmú kocsik közül kerül ki, ahogy az 1. osztály is. Persze, ez csak a Budapest és Keszthely között közlekedő Balaton IC-kre érvényes, a nagykanizsai Tópart IC-kben ilyet ne keressünk: ezek a járatok nemes egyszerűséggel dupla vagy tripla FLIRT-egységekből állnak. Hogy honnan lett az IC-khez FLIRT? Nos, van olyan vonat, ahol a MÁV-csoport elővette a „Jolly Jokereit” és a FLIRT-ek helyett a Déli↔Parti sebesvonatok némelyikét mozdonyos szerelvényekkel adja, de azért szerencsére a többség maradt FLIRT. A mozdonyos vonatokban a megszokott Halbik mellett alklamasint még posta-Bhv-k is várják az utasokat – nagypakli azonban nem. Persze ez a lépés sem lett teljesen következetes, mert a Déli↔Parti IR-k többsége, viszont FLIRT maradt továbbra is, igaz, ezek menetrendszerűségére kihat majd az északi partról érkező Katica IR-ek és a 40-es vonali személyvonatok pontossága is, mert a Déli pályaudvaron ezek a vonatok egymásba forognak. A Déli↔Parti IR-ek „gyorsított” változata is megmarad, azaz a hétvégi Napfürdő Expresszek: hétvégén egy pár és egy további páratlan helyjegyköteles vonat áll az utasok rendelkezésére. Hogy honnan van mégis ennyi FLIRT? Nos, az elővárosból azért sikerült bőségesen kitermelni állítólag felesleges kapacitásokat – az utasok véleményét nem kérdezték meg az illetékesesek.
A FLIRT-esített IC-k kapcsán fontos elmondani azt is, hogy jellemzően dupla, hétvégén pedig legtöbbször hármas egységek járnak a vonatokban. A WC-k ürítését Budapest-Délibe tervezték a papíron 70 perces fordulóidő alatt, míg a nagykanizsai fordulásra fél órát tervezett be a MÁV-csoport. A zágrábi vonatok persze mozdonyos vonatok maradnak, de ezek ütemen felül közlekednek és kis befogadóképességgel: a két horvát kocsi mellé két Inlandswagent ad a MÁV.
Balatonaligán készült a szokásos képünk a Budapest felé tartó 847-es számú Tópart IC-ről. Érdemes a 2024-es, a 2023-as és a 2022-es képekkel összevetni a mostani felvételt és látszik egyből a változás, ha magától ez nem lenne szembetűnő: a mozdonyos vonatot dupla FLIRT váltotta. Hogy ez fejlődés-e? Nos... Mindenkinek a fantáziájára bízzuk.
Az, hogy a FLIRT-ek átkerültek a nagykanizsai IC-kbe, azt is jelenti, hogy hiába keresünk nagy kapacitású kerékpárszállító kocsit a vonatokban – cserében a keszthelyi Balaton IC-kbe kerültek át ezek, ez a vonat lett így „fullextrás”: 1. osztály, étkezőkocsi, poggyászkocsi. A mozdonyos Déli↔Parti IR-ek esetében sincs nagypakli, csak a biciklis Halbi, szóval ez látható visszalépést jelent.
Ha már mozdonyok: emlékezetes, hogy Hegyi Zsolt influencer letiltotta a Gigantokat a balatoni forgalomról. Így a megmaradt mozdonyos IC-ket, a keszthelyi Balaton IC-ket tervezetten csak TRAXX-ok továbbítják – forrásaink szerint ez a cégen belül kiemelt prioritást élvez egyébként. Ezek egyébként 8-9 kocsis vonatok lettek idén nyárra.
A déli part „fullextrás” járata a Balaton IC lett. Itt a leendő IC 875 várja az indulást Keszthelyen. Nézzük a különféle ismertetőjegyeket: a Gigantok letiltása miatt kiemelten TRAXX-al közlekedtetendő vonatban van egy CAF 1. osztályú kocsi (1. osztályú helyjeggyel 1990 forintért); egy WRRee, DVJ '93-as IC-étkező; egy DWA 2. osztályú kocsi (650/990 forintos helyjeggyel); egy kerékpárszállító kocsi (kerékpárhelyjeggyel); két Bpee sorozatú DVJ '93-as kocsi légjavítóval (és ezért fixen 650 forintos helyjeggyel), valamint két Halberstadti kocsi (300 forintos helyjeggyel, ha nem a tóparton utazunk). Impozáns, ugye?
De a klímakérdésről is érdemes pár szót ejteni: a nyári menetrend idejére országosan deklasszálták a 10-44-es középszámú, Apee sorozatú második generációs IC-kocsikat, mert azokban csak légjavító van. Ezek a járművek nem közlekedhetnek „bolhásként”, csak 2. osztályú kocsiként és érdekesség a helyjegy árazása is: a megszokottaktól eltérően ezekbe a kocsikba a tárgynapi helyjegy nem 990, hanem 650 forintba kerül – így fordulhat elő, hogy egy déli parti IC esetén akár három különféle árazást is találhatunk majd a jegyértékesítő felületeken. De ha már a díjszabásnál tartunk: a klímás helyjegyek az expresszvonatok esetén 650 forintra emelkedtek (ez a Napfürdő, a Jégmadár és a Panoráma esetén érdekes változás elsősorban), a többi helyjegy a hagyományos kocsikba 300 forint marad.
A déli parthoz kapcsolódik, bár az északi partot is részben érinti: a Helikon IR-eket Győr felől érkezve elvágják Keszthelyen. A Tapolca–Kaposvár (és tovább Pécs) relációban a kétóránként közlekedő Fenyves Expressz közlekedik. De „természetesen” a csatlakozás Tapolcán nem biztosított: a Győr felől érkező Helikon előtt 12 perccel indul a Fenyves, ellenkező irányban a Tapolcára érkező Fenyves előtt 9 perccel indul Győr felé a Helikon és ez érvényes végig a 26-os vonali szakaszon is. Szintén ezt a részt érinti a MÁVBUSZ-ok megjelenése: az InterRegio-vonatok nyújtotta kétórás ütemet tavaly még a Keszthely és Tapolca között ingázó Bzmot-ok sűrítették, de idén már autóbuszos pótlásra kell berendezkedni. Ugyanez lesz igaz a Helikon IR-ek helyett Keszthely és Fonyód között is, de nem kétóránként, hanem sokkal ritkábban, érdemes lesz hát figyelni majd, hogy mikor mire száll az ember.
Keszthelyen egészen közel van a buszállomás a vasútállomáshoz, ami szerencse, hiszen a MÁVBUSZ-ok innen indulnak Tapolca felé. Mondjuk ez nem az, hanem a 1714/3 számú, Győr–Pápa–Tapolca–Hévíz viszonylatú autóbusz kocsija.
A MÁVBUSZ felszállóhelyét sem egy nagy tábla jelzi, ráadásul magasan is van, távolról elég nehéz kivenni, hogy hova is kell állnia az utasnak.
A Mercedes-Benz Hévíz felé indult, igaz, nem arról a kocsiállásról, ahonnan kellett volna...
Mögötte érkezett a magyar ipar méltán elismert alkotása. Mondjuk sokat nem tudtunk meg elsőre arról, hogy hova megy...
...csak a szélvédő mögé bedobott A/3-as lapon állt ott, hogy ez a busz... Szóval állítólag Tapolcára megy. Na, ezt olvassa ki valaki távolról!
Mondjuk ha vonatpótló busz, akkor ahhoz dukál a forgalmi szolgálattevő is. Nem túl sokan választották a főszezoni menetrend első napján a Bzmot helyett a klímagaranciás Credót. Egyébként kijelző nélkül semmilyen rendszeren nem láthatjuk a busz közlekedését, így azt sem, hogy hol jár, mennyit késik és mik a megállói.
Ha már Fenyves Expressz: ezekben a járatokban is közlekedik másodosztályú kocsivá deklasszált légjavítós kocsi a Halbik mellett, a vonatokat jellemzően (remot) Csörgő továbbítja.
A 8894-es számú Fenyves expressz érkezik Tapolcára a 318-as remot Csörgővel.
Az északi parton a menetrendben olyan nagy változások nem lesznek legalábbis látszólag. Az biztos, hogy a tervezés szintjén a hosszú, nagy terhelésű Kék Hullám IC-k egy részén megjelennek a dán eredetű ME-k és szintén a Henschelek kerülnek az Erzsébet-táboros vonatok élére is. A dán dízelekre egyébként három napos fordulót terveztek, további egy gép tervezetten tartalékként áll készenlétben Tapolcán, a karbantartásukat pedig Dombóváron végzik, ahova a 8802-es és a 8803-as (illetve vasárnap a 18893-as) Fenyves expresszekkel forognak be a gépek.
A 29-es vonali személyvonatok is maradtak a megszokott, tervezetten Bzmot + Bzx + BDzx összeállítású szerelvények.
Itt inkább a szolgáltatást érdemes alaposabban megnézni: visszatérnek az IC+-bisztrókocsik a Kék Hullám IC-kbe. Azonban itt egy érdekes csavar érkezik majd: a szolgáltatást nem kizárólag a MÁV Személyszállítási Zrt. Utasellátója biztosítja, hanem megjelenik a szolgáltatásaival a MOL is. Két ARmz-t, a 402-est és a 423-ast kapták meg az olajtársaság emberei, ezeket a benzinkutakról már ismerős Fresh Corner márkanév alatt, az Utasellátótól eltérő kínálattal és árazással üzemeltetik. A tervek szerint a nyári menetrend után ez a szolgáltatás a szegedi vonalra kerül majd át. Érdekesség, hogy az 1+ osztály esetében a jegyárban foglalt szolgáltatás is más lesz. Az egyik MOL-os ARmz a 19792–19795–19708, a másik pedig a 19707–19794–19793 fordulókat járja. Ha a kocsi valami miatt kiesik, a szolgáltatást nem pótolják. Egyébként a MOL a hírek szerint a Déli pályaudvaron is átveszi az egyik bisztró üzemeltetését. A MOL bevonásának célja forrásaink szerint egyébként a személyzet szűkössége mellett állítólag az, hogy megfelelő tudást szedjen össze az Utasellátó a bisztrók üzemeltetéséhez és fejlesztéséhez.
Az idei év egyik újdonsága: az északi parton közlekedő Kék Hullám IC-kben közlekedő ARmz-k közül kettő büféjét a MOL vette át a Fresh Corner márkanév alatt. Az Utasellátótól eltérő kínálat és némileg eltérő árazás jellemzi ezeket a kocsikat. Egyelőre kettő, a 402-es és a 423-as ARmz lett ilyen, ezek külső megjelenésükben is némileg eltérők. A nyár végeztével a hírek szerint Szegedre kerülnek majd a járművek, itt a Napfény IC-kben szolgáltat majd a MOL.
A különböző átlós és egyéb fürdős vonatok esetén is lesznek változások. Arról már szóltunk, hogy az eredeti Fenyves Expressz nem közlekedik, helyette a Helikon IR-ek déli ágán közlekedő járatok maradtak csak. Változás azonban az is, hogy Győrből Keszthelyre már nincs plusz vonat a Tanúhegy (19607/19608) formájában, hanem a Lesence (19606/19699) sebessel azonos módon Szombathely a vonat célállomása.
A KISS-es fordulók is maradtak: a szobi Jégmadár (18702/18703) idén is – hétvégente – dupla KISS, ahogy megmarad a Nyíregyházáról érkező Panoráma (1678/1679) is és a Szolnokról a Tápió-völgyön át érkező Vitorlás (18700/18701) is. Előbbi kettő vonat expressz, utóbbi pedig IR vonatnemben jár idén is. Szintén megszokott látvány lesz idén a két Jégmadár közötti fordulóidőben Balatonfenyvesen tárolt dupla KISS szerelvény. Ugyancsak marad a vasárnap esti KISS-es ütemen felüli vonat, az Esti Csók (18603) is a kínálatban.
A „nemesfém-csoport” tagjainál újdonság idén, hogy mind a záhonyi Aranypart (16707/16706), mind a miskolci Ezüstpart (15607/15606) esetén CAF-pakli, deklasszált Apee és egy posta-vezérlőkocsi is közlekedik majd. A szegedi Aranyhíd (1787/1786) útvonala viszont idén lerövidült a vonat zavarérzékenységére hivatkozva, Balatonszentgyörgy helyett csak Fonyódig közlekedik, a „klímás” rész itt is deklasszált Apee-kből áll majd.
A TRAXX mögé sorozott postavezérlő fix tartozéka a miskolci és a záhonyi fürdősöknek, mivel más, kerekesszékes utas szállítására alkalmas jármű nem akadt már a kínálatban.
A retró hétvégék mellett egész nyáron a csak hétvégente járó Csabai Tekergőn (1972/1973) több kocsi van: tervezetten öt fülkés Bd és egy BDh jut a szerelvényekbe. Sőt, idén minden üzemnapra, amikor a Csabai Tekergő jár, Nohab-vontatást terveznek az északi partra. Ugyancsak változatlan a Szabolcsi Tekergő (16907/16906), azaz utazásra csak Zánka-Úttörőváros Zánka-Erzsébettábor megállóig lehet igénybe venni, de a szerelvény Zánka-Köveskálon fordul – hacsak nem késik annyit, hogy Balatonfüredtől nyugatra le kell mondani. A harmadik Tekergő (1975) pedig Zánka-Köveskálról indul majd minden vasárnap a főváros felé, de utasszállításra csak Balatonfüredtől vehető igénybe. A szerelvény idén is posta-Bhv-kból áll majd, ugyanis az Erzsébet-táborozókat szállító különvonatok egyike forog be erre a járatra.
A 20-as vonalon Veszprém és Ajka közötti vágányzár miatt az adriai Retró Istria (1246/1247) az északi parton jár majd, így megáll Székesfehérváron, Balatonfüreden, Tapolcán és Ukkon is; ráadásul Balatonfüredtől egészen Hodošig (remot) Csörgő továbbítja a vonatokat.
A Csabai Tekergőt egész hétvégén a 431 123-as továbbította Békéscsaba és Balatonfüred között; az M61 001-es pedig tervezetten a Balatonfüred és Tapolca közötti szakaszon viszi a 1972/1973-as vonatpárt.
Az idei nyár talán hoz újdonságokat a napi üzemvitelben is: az Országos Haváriaközpont végre bebizonyíthatja, hogy nem feleslegesen hozták létre és a napi zavarkezelésben jelentős szerepet kaphat. Az elképzelések szerint a már ismert diákmunkásokkal és az újonnan életrehívott „utasmenedzseri” csapattal (értsd: hasonlóak a BKK-nál ismert forgalmi zavarelhárítókhoz) talán gördülékenyebb lesz az idei nyár. Úgy tudjuk, hogy a MÁV-csoporton belül a kiemelt közfigyelem miatt nagyon alaposan felkészültek – legalábbis elméletben – a lehetséges zavarokra és a Volánbusz MÁV-ba olvadásával a menetrend szerint is tervezett mellett az operatív pótlásoknál is alaposan kiveszi majd a részét a buszos ágazat.
Mindenesetre mozdonyból fel kellett készülni: a Déli pályaudvaron egy Szili, Székesfehérváron és Nagykanizsán szintén lesz tartalékban egy mozdony (ennek a típusa változó), valamint a megszokott haváriatartalék is jelen lesz: Révfülöpön vagy Balatonfüreden üdül majd bevetésre készen egy Szergej és Tapolcán is lesz egy ME.
Tapolcán vasárnap a 1504-es ME volt a beosztott tartalék, ami az egykori fűtőház előtt várta az esetleges bevetést.
A haváriatartalék szerepét Balatonszentgyörgyön láthatóan a 433 333-as Cirmos töltötte be, míg mögötte napközbeni pihenőn volt a 415 001-es FLIRT.
Most nézzük meg a saját tapasztalatainkat is! A főszezoni menetrend mindkét napján ott jártunk a Balatont körülölelő vasútvonalakon, szombaton a főszerepet a déli; vasárnap az északi part tartotta. Ahogy az már tavaly is látható volt: utazásunkat a déli partra az egyetlen helyjegymentes gyorsvonattal, a Vitorlással közelítettük meg a tavat. Sajnos a szombati terveink már Balatonaligánál kútba estek, igaz, nem annyira, mint azt a tavaly nyári podcastunkban említettük. Most csak az IR 18592-es jelentős, több mint fél órás késése miatt végül a siófoki kávé ugrott, helyette a Vitorlással utaztunk Fonyódig. A MÁV-csoport általános helyzetét jól mutatja, hogy a szolnoki „presztízsvonatra” nem sikerült olyan KISS-t kiállítani, amelynek mindegyik WC-je az út végéig bírja: az akadálymentes mellett az egyik „ruhásszekrény” is felmondta a szolgálatot a déli part felé menet és ez nem változott meg estére sem, az akadálymentes mosdó a fordulás után is lezárásra került.
A déli part közlekedése láthatóan beállt szombaton délelőtt a 15-20 perces késésekre, szerencsére a menetrend tartalékainak köszönhetően a végállomásokra legalábbis némileg kevesebb csúszással érnek oda a vonatok, így legalább a fordulást nem veszélyeztetik. Igaz, fordulásra van bőven idő: a Balaton IC-k például közel másfél órát időznek Keszthelyen.
Ha már Keszthely: sajnos a Helikon IR „kettévágása” nem sikerült a legjobban, már ami a kommunikációt illeti. Sajnos összefutottunk olyan utassal, aki a Győrből érkezett Desiróról szállt le, de Kaposvárra szeretett volna továbbmenni. Neki majdnem két óra kényszerpihenő következett, hiszen a Fenyves Expresszt nem éri el a Helikon IR és fordítva is így van sajnos. A MÁV-csoport számára persze a kommunikáció ebben sem volt fontos.
18897-es számmal és a 318-as Hörgővel az élén érkezik Tapolca felől a hétvégén Pécsig közlekedő egyik Fenyves Expresszvonat.
Szombathely felől érkezett meg a 19607-es számú Tanúhegy sebesvonat Keszthelyre.
A Tanúhegy blokkján érkezett a 8807-es számú Fenyves expresszvonat, amelyet a 1535-ös ME sorozatú gép továbbított, bár a fordaterv szerint (remot) Csörgőnek kellett volna lennie.
Látszólag és tisztán a forgalom üzembiztonságát nézve akár jó ötlet is a Helikon IR visszavágása és a Fenyves expresszvonat beindítása Tapolca és Kaposvár (esetleg Pécs) között, de...
...ennek a Fenyves expressz mögött tervezetten 12 perccel érkező és csak Győr és Keszthely között közlekedő Helikon utasai biztosan nem örülnek maradéktalanul, ezt tapasztaltuk mi is ottjártunkkor. A képen a Győr felől érkező IR 9607; távolabb pedig az indulásra készülő IR 9604 szerelvénye. A Desirókat a legtöbb esetben léptetik Keszthelyen.
Tapolca felé szintén 12 perccel bukó a továbbutazás Pécs, illetve Kaposvár felől: az IR 9604 elment, mögötte érkezik a Pécs–Tapolca viszonylatú 8804-es Fenyves.
A déli parton egyébként a Tópart IC-ket InterCity-nek nevezni finoman szólva is felülfogalmazás: a dupla vagy tripla FLIRT legjobb esetben is csak IR lehetne, ráadásul a kevés (egységenként egy-egy) mosdó is karcsú, ahogy pedig láttuk mindkét nap, sajnos elég zavarérzékeny lett a fél órás nagykanizsai fordulóval, jelentős késéseket generáltak pont a FLIRT-ekkel kiadott IC-k mindkét nap, ahogy azt tapasztaltuk. De ha van is idő fordulni (pl. a Déli pályaudvaron, a technológiai rend miatt például sokszor nem csak kettő, hanem három vagy négy FLIRT is van egy vágányon, a WC-k ürítése pedig nem mindig sikerült időben, így volt olyan vonat, ahol útközben (Székesfehérváron) történt végül meg az elmaradt szippantás.
Az egyik legnagyobb lehúzás a Balaton IC: a lázárjánosi klímagarancia miatt a „kevésbé IC minőségű” vonatrész rovására sokszor csak egyetlen Halbit kapunk, a nagypakli mellett ez az egyetlen lehúzható ablakos kocsi a vonatban. A képen a 863-as számú Balaton IC végén lobogó egyetlen, 300 forintos helyjeggyel igénybe vehető kocsi – de a tervezett összeállítás szerint kedden és szerdán ne is keressük ezt a kocsit!
Az északi parton a hosszú egyvágányú szakaszok és a balatonfüredi gépcsere elhúzódása jelent folyamatos gondot: itt is általában 15 perces késésekre áll be napközben a késés mértéke. A dán eredetű Vikingek elég jól muzsikálnak, igaz, a (remot) Csörgőknél jobban dolgozni nem művészet. Általában jellemző egyébként, hogy a 29-es vonalon csak néhány perces eltérések keletkeznek, alapvetően 10 perc alatt, viszont a máshonnan hozott késések miatt a rendszer rendkívül hamar össze tud omlani.
Érdekes kérdés egyébként az is, hogy a már említett Fresh Corner-es bisztrókocsik hol járnak? Ezt a Vagonweb oldaláról pályaszám alapján könnyen ki lehet deríteni ugyan, de a kevésbé tájékozott utasnak komoly fejtörést jelenthet ez. A MÁV-csoport oldalán ugyan van fent egy menetrendi kivonat és étlap, de valljuk be: az átlagos utas nem itt keresi majd a büfékocsi kínálatát, márpedig az némileg eltérő az Utasellátó és a MOL üzemeltetés esetén. Amúgy az utasellátós változat étlapja erről az oldalról tölthető le.
A szombati nap nem volt eseménytelen: a 873-as Balaton IC +61 perc késéssel érkezett Balatonföldvárra...
...nyomában csak +5 perc késéssel a 853-as Tópart IC következett. Mondjuk valamiért a homlokkijelző nem állt át a budapesti célállomásra, ami azért egy egyvágányos megállóhelyen eléggé megtévesztő lehet.
Az IC-k késése miatt +3 perccel érkezik Balatonföldrvárra a Szolnokra közlekedő Vitorlás... mi is? Nos, a kijelző szerint expressz, a menetrendkönyv szerint InterRegio, míg a hangosbemondás szerint ez az Esti Csók lenne, ami csak vasárnap jár Fonyód és Kőbánya-Kispest között.
A balatonszentgyörgyi állomás előtti buszmegálló. Menetrendi keret és tábla van bőven...
Ez a busz azonban nem MÁVBUSZ, ez a 6193-as viszonylatú, Sávolyba tartó busz.
Ez viszont már a 8615-ös vonatszámban közlekedő MÁVBUSZ, amely Keszthely és Fonyód között tárja fel a déli partot – a Helikon IR helyett. Mondjuk sem menetrendi keresőben, sem térképen nem látszott az élő adat a járatról, de ez világos, hiszen nincs is a kijelzőn ezúttal semmi sem.
Ha nyár és főszeszoni menetrend, akkor biztosan fogunk találni (hétvégente) KISS-t a Kőbánya-Kispest és Székesfehérvár közötti G43-ason, hiszen a Velencei-tóhoz is sokan utaznak és örvendetes, hogy vonattal.
Szintén idei újdonság, hogy nem csak egy napon, hanem tervezetten minden hétvégén és mindkét irányban a MÁV Rail Tours Nohabja viszi a 1972/1973 számon futó Csabai Tekergő expresszt. Mondjuk a stokkhoz megjelenésében a 19-es jobban illett volna, de ezúttal az 1-es jutott az északi partra.
A zágrábi IC-k a nyári menetrend idején ütemen felül közlekednek. Balatonföldváron épp a 204-es számú Agram halad át (június 21-én, szombaton) dél felé menet. A nyár nagy részében azonban az egészen gyorsított megállási renddel közlekedő vonatok 1206-os számon járnak majd, Horvátországon belül jelentős kerülőt és két órás menetidő-többletet összeszedve.
Vasárnap az északi partot vettük célba: Velence megállóhelyre érkezik a 1972-es Csabai Tekergő. Mondjuk a menetrend szerint expresszvonat, míg a kijelző szerint személyvonat érkezik Tapolca felé menet.
A V43 1001-es most éppen nem a Nyugat-Dunántúlon kavarog, hanem éppen a Balaton környékén. Vasárnap az 19727-es Vizipók IR élén érkezik Csajág állomásra.
Zánka-Köveskálról indul a 1972-es számú vonat Tapolca felé. Egészen hangulatos a Nohab-vontatású szerelvény, bár, ahogy már írtuk fentebb, azért a 19-es jobban illene a vastagcsíkos szerelvény élére.
Gépmenetben közlekedik Tapolca és Balatonfüred között a 1517-es ME, itt épp Zánka-Köveskálon csörtet át. Sajnos az EMIG és a Vonatinfó lelövése miatt az ilyen meneteket nem láthatja a közönség.
Az északi parti dízeles személyvonatok idén is Bz-szerelvények. Bár a vasárnapi 19775-ösről elfogyott a kerékpárszállító mellékkocsi, ezúttal nem volt gond a kapacitásokkal.
A 19792-es Kék Hullám IC érkezik Zánka-Köveskál állomásra. A vonatba természetesen jutott ezúttal is csíkos Bhv, mint erősítés.
Balatonudvariba érkezik a 19774-es számú személyvonat, amire ezúttal jutott kerékpárszállító kocsi.
Szintén Balatonudvari a helyszín, ahol épp a 418 308-as remot Csörgővel halad át a Záhony–Zánka-Köveskál viszonylatú 16907-es számú Szabolcsi Tekergő szerelvénye.
A 1535-ös ME-vel már találkoztunk, vasárnap épp a 19704-es Kék Hullámmal érkezett Örvényes megállóhelyre.
A szokásos IC-IC kereszt idén nyáron is Badacsonytomajon van. A 19795-öst vasárnap a 1524-es ME továbbította...
...amely azonban elvesztette a hóemberes megjelenését a MÁV-osításkor. Cserében azért egy balatoni grafika felkerült a gép fóliáira.
A vasárnapi 19773-as személyvonat gépmenet-spórolás miatt kissé túlságosan is jól motorizálva indult Tapolcáról...
...a Bz-kocsikat a 418 324-es húzta el.
A csak vasárnap Fonyódról Kőbánya-Kispestre tartó Esti Csók (IR 18603) szerelvénye jár ki Balatonszemes állomásról...
...miután találkozott a Budapest felé tartó IC 843-mal.
Úgy tűnik, hogy eközben a MÁV-csoportnál is feltalálták a kanálban a mélyedést. Ugyanis Hegyi Zsolt – ki más? – a cégcsoport vezérigazgatója, szóvivője, főinfluencere és megmondóembere videóban jelentette be, hogy megalkották a passzátszél receptjét „felszektorozzák” kísérletképpen Balatonvilágos, Szabadisóstó, Szabadifürdő, Balatonföldvár, Balatonlelle, Fonyódliget, Fonyód, Bélatelep, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomások peronjait, azaz egy betűvel jelzik majd, hogy a peron melyik részén tartózkodik az ember és hova esik majd az adott kocsi, amit keres. Mondjuk ez nem egy rossz gyakorlat, elég csak Bécsig menni érte, ahol a Hauptbahnhofon a Budapest felé tartó vonatok szinte biztos, hogy szektorozva jelennek meg, mert a peronnak csak egy részét használják fel. Ehhez azoban nem csak az az ígéret kell Hegyi Zsolttól, hogy a jegyen jelenjen meg az, hogy hova esik egy adott kocsi, hanem ennél intenzívebb tájékoztatás is. Mindazonáltal a dolog nem új keletű, hiszen korábban betűkkel vagy éppen kocsiszámokkal is próbálkoztak a Balatonnál – igaz, még néhány éve sem volt ennyire rossz a járműhelyzet, mint most. Ráadásul a mozdonyvezetők számára sokszor nem egyértelmű, hogy pontosan hol álljanak meg, illetve a szokások is eltérhetnek a szigorú szektorozásoktól: gondoljunk csak arra, hogy addig húz előre egy vonat a peron mentén, amíg a megállóhelynél lévő útátjárót mondjuk már nem tartja zárva. A balatoni próbálkozásokról egyébként legutóbb 2023 nyarán írtunk, akkor (és korábban) éppen kocsiszámokkal jelezték a vonatok helyét – ezek a sárga táblák a mai napig megtalálhatók a legtöbbi balatoni állomáson, igaz, eléggé elhanyagolt állapotban. A budapesti pályaudvarokon pedig szintén már évek (sőt, van, ahol évtizedek) óta fent vannak a szektorjelzések, csak éppen nem használták, így Hegyi Zsolt tulajdonképpen nem jelent be semmi újat ezúttal sem. És a mostani projekt is el fog bukni, ha nem viszik végig következetesen, márpedig a mostani cégvezetős mindenről híres, csak az utasok számára pozitív ügyekben mutatott következetességről nem. Persze, ha titkosításról lenne szó...
A képen a Budapest felé tartó Napfürdő expresszben közlekedő 415 001-es FLIRT, amelyik a hármas csatolt egység harmadik járműve, Balatonföldvár állomáson. A motorkocsi orra mellett jól látszik a vágányszámot és a szektort jelző tábla a villanyoszlopon. Egyébként itt a megállás helyét pont úgy választják meg a mozdonyvezetők, hogy a peron fonyódi végén lévő átjárót lehetőség szerint már feloldja a vonat.
Halász Péter