
Lassan csak az nem veszi észre, hogy a magyar vasúti közlekedés a nagypolitika kisstílű játszótere lett az utóbbi évek során, aki szándékosan nem akarja ezt látni. Nem akarunk párhuzamokat vonni személyek és a történések között, de azért a saját bőrünkön tapasztalhatjuk, hogy a lázárjánosi mondás, miszerint akinek nincs semmije, az annyit is ér, most értelmet is nyer. Azaz ha valaki nem tud vagy nem akar autóba ülni, az annyit is ér: oldja meg, hogy eljusson A-ból B-be, ahogy akar. A január eleji hangzatos ígéretcunami mellett a 2025 elején átszervezett MÁV-csoport látványosan csúszik lefelé, miközben pedig a késések, a műszaki hibák sorozatosan jelennek meg. Persze, ezek sem újkeletű dolgok: furcsa ezt mondani, de a MÁV-csoport mostani vezetőjének érkezése óta sokkal több energiát fordítanak a – már elnézést a szóhasználatért – szarkupac fényezésére, mint az érdemi munkába. Jól látható ez a MÁV-csoport főinfluencerének, a láthatóan pályát tévesztő Hegyi Zsolt megjelenése óta. Csak látványosabban több szó esik a bajokról vagy tényleg nagy a baj? A balatoni főszezoni menetrend első hétvégéjén láttuk azt, hogy mi történik akkor, ha az immáron sok éves rendet fel akarja borítani valaki, csak azért, mert szerinte így jobb az utasoknak: FLIRT-fordás Tópart IC, késő vonatok, biztosítóberendezési hibák és még hosszan sorolhatnánk, mi minden került elő mostanában – ez egy következő cikkünk témája lesz.
Eközben Hegyi Zsolt nagy találmánya, az Országos Haváriaközpont nagyjából semmit nem tud kezdeni a zavarhelyzetekkel, egy teljesen idegen test a korábban megörökölt, amúgy is láthatóan szétszabdalt és önmagában is impotens üzemirányítási struktúrában. Persze, ez nem feltétlenül az ott dolgozó emberek hibája: sok jó szakember került be ide, azonban az általunk már oly sokszor ostorozott szervezeti impotencia ezeknek az embereknek a szaktudásához nincs felnőve, különösen látványos ez most. Mondjuk az is sokat elmond, hogy az OHK egyes fődiszpécsereinek fontosabb a telefonáló személye és beosztása, mint a probéma, azaz a konkrét példa esetén egy üzemveszélyes helyzet megoldása – vagy mert mégiscsak az ember alkalmatlan vagy a szervezet egésze felesleges. Igaz, ne csodálkozzunk ezen, ahol „használt” BKV-s és BKK-s vezetők kaptak helyet a cégvezetésben, szintén magas és egyben stratégiai posztokon.
Mindezek után érkezett az idei nyárelő látványos összeomlása: a karbantartás hiánya a napi üzemben tizenpár évvel a felújítás után elkezdte megbosszulni magát és lényegében többször is összeomlott a székesfehérvári vonal közlekedése. Mi volt erre a reakció? A miniszteri bűnbakkeresés (azaz a Siemens a hibás, aki a berendezéseket szállította) után jött a mindenre „tökéletes” válasz: amint Vitézy Dávid közlekedési szakpolitikus megmutatta, hogy hol buknak le a MÁV-csoportnál a késésekkel trükköző vezetők, azonnal bezárták az EMIG felületét. Nem sokkal később a térképes Vonatinfó is búcsúzott, csak mert az évek óta béta állapotú, teljesen használhatatlan EMMÁ-t kezdte el nyomni a MÁV vezetése – nyilvánvalóan az ÉKM nyomására. Korábban persze már titkosították a járműállomány adatait és az összeállítási rendeket is, most már a vonat pozíciója is titkossá vált, nehogy már tájékozódjon az utas. Igaz, a tájékozott utas esetleg a MÁVDIREKT-et kérdésekkel provokálhatja, mint az újságíró a kormánypárti EP-frakciót, ami ugye eleve nem jó dolog, mert hát egy utas miért is akarhatja tudni, hogy mi történik, vagy éppen pont, hogy nem történik? Az egy dolog, hogy a csillogó-villogó kommunikáció ellenére a MÁVDIREKT, mint egyetlen ügyfélkapcsolat, érdemi válaszokat nem tud adni, de intézkedéseket sem tudnak tenni akkor, amikor kellene.
De kicsoda Mojzi bácsi?
Az 1983-ban született Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. mostani vezérigazgatója nem teljesen tapasztalatlan a közlekedési területen. Életrajza szerint tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen végezte 2016-ban műszaki menedzserként, közlekedési szakirányon. Az egyetemi tanszék oldalán elérhető összefoglaló szerint szakdolgozatát a tervezhető forgalmi változások belső kommunikációjáról írta. 2012 májusától dolgozott a Budapesti Közlekedési Központ létszámában, mint kiemelt közösségi közlekedési szakértő. Ebben az időben Vitézy Dávid (2010-2014); Dabóczi Kálmán (2015-2019) és Nemesdy Ervin (2019-2020) volt a BKK vezetője. Hegyi feladatai közé tartozott „a vezérigazgató munkájának napi támogatása a társaság közlekedésszakmai tevékenységével kapcsolatos irányítási ügykörökben, a társaság közlekedéskommunikációs folyamatainak felügyelete és a kijelölt közlekedésszervezési projektek vezetése,” tehát többek között a mostani helyzet sem ismeretlen számára, valószínűleg itt érintette meg az influenszerkedés szele is, hiszen forrásaink szerint sokat tudott beszélni már akkor is, ha ez egyáltalán előnynek számít. A BKK-val szinte párhuzamosan az UEFA 2020 Budapest Projekt közlekedési részén is dolgozott 2018 februárjától mobility managerként, a mobilitási, közlekedéstervezési feladatok koordinációja volt a feladata.
2019 júliusától személyszállítási szolgáltatásértékesítési vezető, majd 2021 augusztusától üzlet- és szolgáltatásfejlesztési igazgató volt a MÁV-START Zrt-nél. Feladatai között olyanok voltak, mint mondjuk „a vasúti személyszállítás versenyképessége, az utazóközönség felé közvetített értéke szempontjából meghatározó értékesítési és kapcsolódó végrehajtási folyamatok irányítása és ellenőrzése” és „az értékesítési csatornákon megvalósuló értékesítési tevékenység elvi szabályozása, szakmai irányítása.” De hasonlóan szép feladat lehet ám „a közép- és hosszú távú fejlesztési koncepciók, programok, vasútfejlesztési, terület-, illetve ingatlanrendezési tervek, állomási infrastruktúra-fejlesztési elképzelések, tanulmányok véleményezésének koordinálása, a szolgáltatásfejlesztési stratégia, a járműstratégia, valamint az éves menetrendi politika készítésének irányítása”, valamint az „értékesítési csatorna mix” kidolgozása is.
2021-ben változott meg a beosztásának neve, ekkortól szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes lett. Feladatai közé tartozott ekkor „az üzletfejlesztéssel kapcsolatos projektek szakmai irányítása, ellenőrzése különös tekintettel a szolgáltatásfejlesztési tevékenységekre” és „az integrált vasúti és autóbuszos szolgáltatás és értékesítés kialakításának irányítása”, valamint a MÁV-START Zrt. „személyszállítási szolgáltatásfejlesztési és az értékesítési stratégia kidolgozásának irányítása”. Fő eredménye azonban a „nemzeti tarifaközösség kialakításának és működtetésének szolgáltatói irányítása” volt, ami miatt Lázár János végül a MÁV Zrt. vezérigazgatójává tette 2024 őszén.
Ezzel párhuzamosan, 2021 decemberétől integrációs koordinátor is lett a MÁV Zrt-nél. E minőségében dolgozta ki a MÁV-Volán-csoport havária utastájékoztatási stratégiáját és az utastájékoztatás fejlesztésének koordinálását végezte – hogy milyen eredménnyel, azt látjuk.
Hegyi Zsolt 2024 szeptembere óta vezeti a MÁV Zrt-t.
És hogy mi a válasz a címben feltett kérdésre? Nos, Hegyi Zsolt a Gyermekvasút 2014-es nyári táborának egyik vezetője is volt, az akkori interjúban szerepel ezen a becenéven – ahogy kiderül a beszélgetésből, ezt megelőzően 17 éve volt táborban, azaz 1997-ben.
Ha a bohózatból egyébként nem lenne elég: ahogy írtuk, előbb lelőtték a publikus EMIG-et, ahol legalább a vonatszámokkal való trükközések látszottak, ezzel persze a dolgozók között is számos problémát okoztak, ráadásul jól kitoltak a vasútbarátokkal is – utóbbiakra még később kitérünk. Ám Vitézy posztja után lelőtték az egyetlen, eredetileg is utastájékoztatási céllal létesített felületet, a Vonatinfót. Az aktuális vezérigazgató szerint minden a legnagyobb rendben van, és most idézzük szó szerint a posztját:
„A https://vonatinfo.mav-start.hu oldal folyamatosan, megszakítás nélkül elérhető: nem lőtte le senki.Természetesen nem ez az egyetlen térkép, ahol a vonatok mozgása valós időben követhető. Ha valaki más felületen szeretné követni a járatainkat, könnyen megteheti. Ehhez ajánlom mindenekelőtt az emma.mav.hu oldalunkat, ahol a vonatok mellett a VOLÁN-autóbuszok mozgása is követhető valós időben.”
Igaz persze, hogy Hegyi Zsolt a Vonatinfó indulását is a maga sikerének tudta be:
„Ez a térkép korábban csak az applikációban volt elérhető, 2024 augusztusában – még előző feladatkörömben, a személyszállító cégünk vezérigazgató helyetteseként – éppen én intézkedtem arról, hogy ez a térkép minden internetképes eszközről, akár böngészőből is elérhető legyen, hogy a késésekről bárki bárhonnan, bármikor tájékozódhasson.”
Ez persze annyira nem igaz, hogy 2024-ben már úgy jó évtizede üzemelt már az oldal. Sőt, a Hegyi Zsolt által büszként emlegetett „minden internetképes eszköz” esetén elmondhatjuk, hogy a mobilapp is tíz éve jelent meg – legfeljebb a használhatatlan EMMA bevezetése és annak MÁV appba való integrálása köthető Hegyi Zsolthoz. Itt jegyeznénk meg, hogy a legfrissebb verzióban az applikációban és a mobil eszköz böngészőjében is megnyílik az EMMA, ami dupla adatforgalmat generál. Ám sokat nem kellett várni a június 15-i poszt után, ugyanis június 21-én, szombaton reggel – a menetrendszerű balatoni összeomlásra készülvén – a Vonatinfót is lelőtte a MÁV-csoport a miniszteri utasításnak megfelelően. Persze az ügyes magyar netes társadalom lépett és az elérhető lekérdezőfelületeken keresztül érkező adatokból létrehoztak egy másik oldalt, amit két nap múlva már maga Lázár János minősített adathalász oldalnak. A Hol a vonat? példájából kiindulva a miniszter úr már TISZA-párti aktivistákat és hobbivasutasokat emlegetett a posztjában. Ez utóbbi nem csak a vasútbarátoknak sértés, hanem azoknak a vasutasoknak is, akik szeretik a munkájukat és hivatásként tekintenek erre az egészre. Szóval leegyszerűsítve: mi mindannyian tiszás aktivista hobbivasutasok vagyunk a miniszter szemében. Mondjuk itt azért lenne helye egy bocsánatkérésnek és egy lemondásnak, ráadásul az, hogy összemossa a politikai meggyőződést egy hobbival, az különösen elítélendő. De Lázár időközben még ennél is mélyebbre jutott: szerinte nem fontos látni senkinek sem, hogy merre járnak a vonatok, akinek ugyanis késik a vonata, annak fizetnek. E logika mentén mindenki másnak természetesen csendben kell maradnia, a Vonatinfó megjelenítése kapcsán pedig mindenki csak politikai kampányt folytat. Hát, egy szaktárcát irányító minisztertől ez minimum elfogadhatatlan és bocsánatkéréssel tartozik ezek után mindenki felé.
2025. június 22-én, vasárnap este készült képernyőmentésünkön feltűnően kevés forgalmi zavar szerepel és azok is nagyobb részben „lejárt szavatosságúak”. Biztosan az a jó irány 2025-ben, ha titkolózik a vasút a saját hibáiról?
Mindeközben szintet lépett a titkolózás: a MÁVINFORM is „takarékra állította magát” a legutóbbi hétvégén és azóta is csak két balesetet és egy vágányzárat publikáltak a Facebook-oldalukon, miközben a weboldalon sokkal több dolgot olvashatunk. Állítólag nem volt miről információt adni – csak éppen a balatoni fővonalon dőlt össze megint a ravatal, de hát mit számít ez… Lázár miniszter úr utasítására ezt a szervezeti egységet is lelövik a forrásaink szerint – csak épp a sajtótermékekkel fennálló szerződésekből nem olyan egyszerű dolog ám kitáncolni, így még hallani a vasúti híreket egy ideig a rádiókban.
2025. június 24-én, kedden este is készítettünk egy képet. A weboldalon megjelent zavaroknak csak töredéke látható a közösségi médiában, pedig volt bőven közfeltűnést keltő esemény.
Itt állunk tehát most. Hogy hova fog ez így vezetni? Mi lesz az, amit legközelebb titkosít a miniszter? Nem tudjuk. Az biztos, hogy a MÁV-csoportnak, az utasok és a valódi munkát végző munkavállalóknak nem tesz jót, az, ami most van. Az, hogy az előző évhez képest is látványosan rosszabb a helyzet a balatoni forgalomban, az egyértelműen jelzi: inkompetens felsővezetés mellett nem lehet jót tenni.
Adorján Péter, Halász Péter