2025. 06. 22.

Hétvégi gyors – 2025. június 15–22.

Már hosszú J is van Berlinben. Villanybuszokkal erősít Bréma. Tovább pörög a dilivonat az ÉKM-ben. Új trolivonal nyílt Budapesten, ahol nem lesznek metróbuszok. Függővasút került a bécsi múzeumba.


A menetrend (még) nem titkos…


Budapest | Magyarország – Kellemetlen meglepetést volt kénytelen a MÁV-csoport prezentálni az iskolaszünet első napján, minisztréiumi utasításra. Információink szerint minden ésszerű indokot lesöpörve és a szokásos kommunikációs rendet megkerülve kapcsoltatták le 2025. június 21-én hajnalban a 2011 óta üzemelő Vonatinfó weboldalt. Különösen pikáns ez annak fényében, hogy hat nappal korábban a MÁV-csoport főinfluenszere vezérigazgatója, még Facebook-bejegyzésben esküdözött a felület megtartásáról. Az ÉKM által írt és a MÁV KIG által aláírás nélkül kiadott, de az oldalon is kicsit elrejtett közlemény szerint hamarosan az – egyébként borzalmasan használható – EMMA veszi át a szerepét és kapja meg a jelenleg hiányzó funkciókat.
A témával hamarosan részletesebben is foglalkozunk.


Hogy megnőtt a kis … J


Berlin | Németország – Legutóbb az InnoTranson láthattuk a német főváros legújabb metróit, de utasforgalomba azóta sem álltak az elhúzódó engedélyeztetés miatt. Viszont június 20-án Friedrichsfelde kocsiszínben bemutatták az első hatkocsis szerelvényt, mellyel jelenleg a legalapvetőbb fékméréseknél tartanak. A 100 m hosszú szerelvény ezesetben egy J típusú egység, avagy a nagyprofilos hálózatra kerül és 2026 nyarára szeretnék utasforgalomba állítani. A kisprofilos JK esetén a dolgozók képzése van napirenden, hogy ősszel valóban forgalomba lehessen állítani az elsőket. A Stadler még 2025-ben szeretne 140 kocsinyi JK-t forgalomba helyezni, melyek az eddig megrendelt 484 kocsinak már szemmel látható részét jelentenék. A BVG-nek 2035-ig van lehetősége az 1500 kocsis keretszerződést teljes mértékben kihasználni.

A hatrészes szerelvény az ikerkocsik számozása alapján (7008/7504/7509) nem feletétlenül tartozik össze, de ez lehet átmeneti állapot is
(fotó: Stadler)


Egyszerűsítenek Svájcban


Bussnang | Svájc – Cégjogi értelemben egyszerűsítette működését a Stadler Gruppe helvét divíziója: a szorosan együttműködő Stadler Bussnang AG és Stadler Rheintal AG egyetlen cégként, Stadler Rail Schweiz AG néven tevékenykednek 2025. június 20-tól, bár a gazdasági adatokat visszamenőleges hatállyal a teljes 2025-ös évre összevonják. Lucius Gerig, a svájci divízió vezetője megjegyezte, hogy a dolgozók számára semmi nem változik, a hierarchia is a korábbi marad, a rheintali üzem jogilag fiókteleppé válik. Egyedül a beszállítóknak és a vevőknek kell a számlázási címeket korrigálni.


Megkezdődött a csere


Frankfurt (Oder) | Németország – Hosszas engedélyezési folyamat után forgalomba állhattak az első darabok a még 2021-ben megrendelt ForCity Plus villamosokból 2025. június 17-én. A típus gyári oldalról a 46T nevet kapta. A három brandenburgi üzem közül a pisztáciazöld flottaszínéről ismert Odera-parti városé lett ez a cím, ami előrevetíti a még meglévő ČKD Tatra KT4D-k záros határidőn belüli cseréjét. A próbafutások Cottbusban és Brandenburgban tovább folynak, mi pedig érdeklődve várjuk a híreket.

A hivatalos átadáson a 312-es, 313-as és 314-es pályaszámot kapott darabok vettek részt, majd délután forgalomba is álltak

A beltér elrendezése egy jónak mondható kompromisszum az ülőhelyek és az állóhelyek között.
(fotók: Škoda)


Felvillanyozzák a várost


Bréma | Németország – A korábban megrendelt és a forgalomba állítás utolsó fázisában lévő 50 csuklós busszal június végéig a város északi részét teljesen mentesíti a BSAG a dízelmotorok megszokott zajától. Ehhez szükséges volt a Blumenthal garázs átalakítása a teljesen elektromos üzemre, melynek lezárultát 2025. június 19-én jelenthette be a Hanzaváros. 15 Irizar ie bus 18 és 35 Mercedes-Benz eCitaro G alkotja az állományt, amely a 90-es vonalakon közlekedik majd. A helyi közmédia beszámolója alapján a korábban beszerzett 20 járművel már az állomány harmada került lecselérésre.


Kiállított gondola


Bécs | Ausztria – Különleges tárgyat adhatott át az Osztrák Szövetségi Vasutak a Bécsi Műszaki Múzeumnak: a 2023. augusztus 31-én bezárt Stubach-Weißsee-Bahn egyik gondoláját. Az 1951-ben üzembe állított személy- és teherszállító kötélvasutat a párhuzamos kötélpálya 1982-es megépültééig a nagyközönség is használhatta, majd kizárólag üzemi célokat szolgált az ÖBB tulajdonában álló, vasúti áramot előállító vízerőműben. A leállításában szerepe volt a korának is, de időközben megépült egy 9,5 km hosszú alagútrendszer, amellyel könnyebben lehet elvégezni a fenntartási munkákat. A közlekedési kiállítás részeként továbbra is megnézhető kabin azért is különleges, mert a középső állomáson egy kétvágányos sínpályán futott.

A TMW főigazgatója, Peter Aufreiter és az ÖBB infrastruktúráért felelős igazgatója, Johann Pluy a különleges jármű előtt
(fotó: Technisches Museum Wien)


Körzeti híradó


Budapest | Magyarország – Nagy meglepetést nem okozott, hogy semmi nem lett fél év elteltével sem a korábban beharangozott budapesti metróbusz-hálózatból. A 24.hu értesülései szerint az ötlet nem váltott ki osztatlan lelkesedést már a szakbizottságban sem és inkább az erőforrások jobb felhasználására összpontosítva a forgalomtechnika (jelzőlámpák átprogramozása, megállók áthelyezése és rövidebb buszsávok kijelölése) irányából szeretnének eredményeket elérni. Ezt támasztja alá a szakbizottságot vezető Vitézy Dávid bejegyzése is.

Menetrendjének megfelelően, 2025. június 21-én elindult az új 81-es viszonylat Budapesten, amely a 82-eshez hasonlóan az Örs vezér tere M és a Mexikói út M között ingázik, de a Miskolci utcán át, ezáltal egy korábban ellátatlan területet is bekapcsolva a hálózatba.

Az első járatokat a 8110-es pályaszámú Solaris Trollino 12 teljesítette
(fotó: Halász Péter)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.