2025. 09. 05.

Bezzeg az infláció…

Közép-Európa két fővárosa is drasztikus áremelést jelentett be a közösségi közlekedést érintően, hogy az akár bő évtizede változatlan árakat korrigálják és a városi költségvetést stabilizálják. Sikerülhet-e az utasok elriasztása nélkül növelni a bevételeket?





A bevezetőben említett városokkal és azok közlekedési hálózatával többé-kevésbé rendszeresen foglalkozunk, főleg a folyamatos fejlesztések okán. Ide tartoznak az új vonalak, új járművek és a technológiai újítások. Mindegyik kategóriában találhatunk szép számmal érdekes pontokat úgy Bécs, ahogy Prága esetében. Valahogyan viszont finanszírozni kell ezeket a lépéseket és azt nagyobb részben a városi költségvetés fedezi. Viszont az utasok hozzájárulása is szükséges, ezt pedig a jegyárakon keresztül lehet befolyásolni.

Közelsége és ismertsége miatt is népszerű Bécs, ahol az éves bérletért 2012 óta 365 eurót kértek, ezzel szinte verhetetlen helyzetbe hozva a közösségi közlekedést, illetve más városoknak is példát mutatva. A folyamatosan növekvő számú utazó elszállítása viszont befektetéseket is igényelt, amelyeknek a kimenete vonalhosszabbítások, járműbeszerzések és komfortnövekedés formájában jelentkezett.

Bécsben szinte minden évben változik valami: vonalhosszabbítás vagy menetrendi bővítés.
(grafika: Wiener Linien)

A napi 2,4 milliós forgalmat bonyolító járatokat viszont nem lehet a végtelenségig az adókból üzemeltetni, de 2012-ben mégis emellett döntöttek. A korábban 449 eurós éves bérlet árát 365 euróban határozták meg, amivel Ulli Sima, a város közlekedési tanácsosa szerint ezidáig az utasok egyenként bő 2000 eurót takaríthattak meg. Ez annak fényében igazán meglepő, hogy a hivatalos kumulált inflációs ráta az elmúlt 14 évben a 48%-ot is meghaladta.

Bár az alvállalkozóktól régóta minden koncesszióhoz megköveteli a Wiener Linien az új buszokat, a városi szolgáltatónál nem halad túl gyorsan a megújulás.

Ennek ellensúlyozására 2026. január 1-től ezért a termékért 26%-kal kell majd többet fizetni, ami 467 eurót, egy napra elosztva 1 helyett 1,26 eurót jelent. Újdonság, hogy a Wien Mobil applikációban digitális formátumban vásárolt darabokra 6 eurós kedvezményt adnak, ezzel is a papírmentes jegyek felé terelve az értékesítést. Az egyúti jegyek ára növekszik a legdrasztikusabban: a jelenleg egységesen 1,20-ba kerülő jogosultságért digitálisan 3, papírra nyomtatva 3,2 euró lesz a követelés. Hét napos bérletet a jelenlegi 22,60/19,70 helyett 28,90/25,20 euró ellenében lehet papír vagy digitális formában beszerezni. A digitális 31 napos bérletért 51,00 helyett 65,20 terheli majd a bankkártyánkat. Érvényes jegy nélküli utazást eddig sem mérték olcsón, ennek árfolyama 135-ről 145 euróra nő. További fontos városházi döntés, hogy a jegyárakat ezentúl évente felülvizsgálják, hogy a KlimaTicket és a VOR áraival lépést tartsanak.

Bár a „szomszédos“ fővárosban ugyanezen időszak alatt is voltak tarifaváltozások, de a 2026. januárjától életbe lépő mértékben még nem emeltek árakat. Prágában és környékén jegyfajtától és értékesítési csatornától függ az áremelés: papír alapon 25-30, a PID Lítačka alkalmazásban 15-20, az SMS-ben vett utazási igazolványok pedig 30-35 százalékkal lesznek drágábbak.

2012-ben az 90 perces érvényességű egyúti jegyért 32, a napijegyért 110 koronát kellett a pénztáraknál hagyni. Ezek ára 2025-re 40 és 120 lett, de a városháza szerint ezek az árak túl kedvezőek. Januártól a másfélórás jegy ára papír alapon 39, a PID alkalmzásában 36 korona; a napijegy 150 vagy 140 korona lesz. A városra érvényes havijegy ára viszont immár 14. éve változatlan: 550 korona.

Már a villamosok terén is egyre nagyobb arányban találkozni klímával felszerelt darabokkal, valamiből ezt is ki kell fizetni.

Az elővárosi vonalakon viszont fontos változás lesz, hogy az eddig három gyűrűre osztott Prága (P, 0 és B zónák) ezentúl négy zónát ér, emiatt minden jegyféle egy kategóriával drágul. Az igazán húsba vágó drágulás az AE jelzésű repülőtéri gyorsjáratot érinti: duplázódik a viteldíj, a jelenlegi 100 helyett 200 koronába kerül majd az utazás. Ezzel rövid távon a már üzemelő egyéb városi járatok, hosszabb távon a vasúti kapcsolat felé terelik az utazókat, hiszen a terminálok díjszabásilag a városi zóna részei.

Az elővárosi vonalakról is kikoptak már a klasszikus buszok, az akadálymentesség gyakorlatilag mindenhol adott.

Ahogy Bécsben, Prágában is drágább lesz a bliccelés: helyszínen 1.200, 15 napon belül befizetve 1.500, azon túl rendezve 2.000 korona a büntetés az új évben. Jelenleg ez a cselekedet 15 napon belül 1.000, utána rendezve 1.500 koronába kerül.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.