2025. 09. 07.

Hétvégi gyors – 2025 augusztus 31-szeptember 7.

Átadták a 100. EuroDualt. Tovább gördül a felújítás. Eredmény a lengyel emeletes tenderen. Dualizálnának a csehek. Használt hidrogénes busszal erősít Hamm.


Színváltó vizesbuszok


Hamm | Németország – Megérkezett a vesztfáliai városba az első két hidrogénbusz, aminek a Stadtwerke Hamm lesz az üzemeltetője. A hivatalos átadáson Marc Herter, a város főpolgármestere elmondta, hogy a 2035-re kitűzött klímacélok elérését komolyan gondolták. Reinhard Bartsch, a Stadtwerke Hamm ügyvezetője hozzátette, hogy a 2021-ben alapított Wasserstoffzentrum Hamm partnereként az energiahordozót helyi termelésből tudják beszerezni, illetve gyakorlati adatokat szállítanak a kutatásokhoz. A két autóbusz egyelőre még a járművezetők és a műszaki dolgozók képzését segíti, de hamarosan a város 2-es, 7-es, 9-es, 11-es és 12-es vonalain állnak szolgálatba.

A feltűnő fóliázás erősíti a felismerhetőséget
(fotó: Stadt Hamm / Facebook)

A buszok nem gyári újak, hanem korábban 2023. májusa és 2024. novembere között Stuttgartban dolgoztak. Az SSB-nél főleg a 41-es jelű vonalon lehetett találkozni a nyolc darabos flottával, melyek közül a korábbi S-SB 5536 és S-SB 5539 rendszámok helyére került a HAM-VK 502 és HAM-VK 503 feliratú tábla.

Archívumunkban egy képet találtunk a típus sváb korszakáról: Az S-SB 5543 cserél utast a Marienplatz megállóban, két héttel 2023. karácsonya előtt.
(fotó: Adorján Péter)


Születésnapos kisvasút


Balatonfenyves | Magyarország – A szeptember első szombatján esedékes, immáron XXVIII. kisvasúti nap keretében ünnepelték a MÁV-csoporthoz tartozó Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút 75. évfordulóját. Ehhez kapcsolódóan a menetrendi vonatok mellett ünnepi különvonat is közlekedett, amelynek továbbításához befűtötték a ritkán üzemelő, 1942-es gyártású Bugaci kispöfögőt is. A korábban jobbára teherszállítás céljára épített hálózaton manapság inkább a turisztikai igények kiszolgálására közlekedtetik a vonatokat, de hivatásforgalmat is ellátnak vele. A MÁV-csoport közleménye szerint 2025 első nyolc hónapjában 81 ezren vették igénybe a szolgáltatást.

A Balatonfenyves és Imremajor között haladó ünnepi különvonat a szokásosnál hosszabb, öt kocsiból állt. A tológép szerepét az Mk48 2036 kapta.
(fotó: Harmati Marcell)


Értékeltek a lengyelek


Varsó | Lengyelország – A beérkezett ajánlatok kiértékelése után célegyenesbe került a PKP Intercity régóta húzódó emeletes motorvonatainak beszerzése. Az aktuálisan 42+30 garnitúrára és az alapmennyiség 30 éves karbantartására vonatkozó ajánlatot az Alstom és a Stadler adott be. A francia konszern a járművekért 4,1 milliárd złoty-t (~964 millió €), a karbantartásért 2,8 milliárdot (~658 millió €) kért. A svájciak ugyanezekre a pozíciókra 4 milliárdos (~941 millió €) és 3,3 milliárdos (~776 millió €) ajánlatot adtak, ami összességében 400 millióval (~94 millió €) drágább. A Chorzów-ban található üzem mind az alumínium, mind az acél szerkezetek terén rendelkezik tapasztalatokkal és a késésben lévő Coradia Max emeletes kocsijai is itt készülnek. A lengyel távolsági forgalmat bonyolító társaság szeretné, hogy a szerződéskötéstől számított három és fél évvel később az első szerelvények már utasokat is szállíthassanak, illetve a középtávú tervek között szerepel a cseh engedélyek megszerzése.


100 frankos mozdony


Wustermark | Németország – Kereken 100. átadott EuroDual mozdonyát ünnepelte a Stadler. Ahogy az elsőt, úgy a századikat is a Berlin melletti Elstal rendezőben őshonos HVLE vehette át. A hivatalosan az ELP-től bérelt mozdony a 90 80 2159 272-4 D-ELP pályaszámot kapta, a teljesítménye elektromos felsővezeték alatt 6,15 MW, dízelmotoros üzemben 2,8 MW és 120 km/h sebességre képes, az indító vonóereje pedig 500 kN. Iñigo Parra, a Stadler Valencia vezérigazgatója kiemelte, hogy a típus fontos szerepet játszott az utóbbi években a teherszállítás korszerűsítésében és zsinórmértékké vált a területen.

Az új mozdony oldalán egy tigris rajza segít azonosítani a jubileumi darabot, amennyiben a főkeret végi kis matricát nem látnánk jól
(fotó: Stadler)


Újabb S3-lezárás a VDE 8-on


Halle (Saale) – Berlin | Németország – Nem sokáig élvezhetik majd az utasok a szeptember 9-re elkészülő Forchheim és Bamberg közötti kapacitásbővítés hatását, mert szeptember 24. és december 13. között az Anhalter Bahn mentén folytatódik a felújítás. A Halle (Saale) Hbf és Berlin-Südkreuz közötti 130 kilométernyi vasúton szinte minden méternyi vágányt kicserélnek, 59 kitérőt felújítanak és 33-at teljesen cserélnek. Ennek fényében gyakorlatilag kizárható, hogy a 2024/2025-ös menetrendi évben még közlekedjenek a híres 4 órás menetidejű ICE Sprinterek, mivel ezeknek is legalább 45 perccel növekszik a menetidejük. Emellett a menetrendváltástól újra nagyvasúttal is járható Dresdner Bahn bekötése is megtörténik, ami a Willy Brandt nevét viselő fővárosi repülőtér felé teszi majd gyorsabbá az eljutást.


Keresik a jövőt


Prága | Csehország – Érdekes pályázatot tett közzé a České dráhy a minap, melyben a nem villamosított vonalain szolgáló mozdonyok kiváltására keres megoldást. A legalább 25 kV 50 Hz váltóáram és dízelmotor kombinációjával üzemeltethető mozdonyokra lát igényt a cseh állami személyszállító társaság, de opcionálisan a 3 kV egyenáram és a 15 kV 16,7 Hz váltóáram is megajánlható, ahogy akkumulátoros vagy más hasonló felsővezeték-független meghajtásra is nyitottak. A legnagyobb üzemi sebesség terén vezetékről 160, anélkül 140 km/h a kívánság, illetve korlátozás nélkül kell tudni a hagyományos kocsikat vontatni, fűteni és az ajtókat kezelni – praktikusan ez WTB-n keresztül valósulna meg. Csehország és Szlovákia mellett opcióként Németország, Ausztria és Lengyelország hivatalos engedélyeinek megszerzése is követelmény.

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.