2023. 08. 09.

Felfelé még van hely

Próbálkoztak már korábban is, de akkor pénzhiányra hivatkozva végül nem vettek semmit. Most újfent megpróbál a lengyel állami vasút frissíteni a járműállományán egy nagyobb rendelés megvalósításával kapacitást növelni a hálózatán.




Nem előzmények nélküli a PKP Intercity legutóbbi terve, bár mindenképpen meglepő a manapság mindinkább motorvonatok felé tolódó piacon. 2021 júliusában már kiírtak egy hasonló pályázatot, de akkor az erre szánt keretösszeg nem bizonyult elegendőnek. Viszont nem adták fel a 2030-ig összesen 27 milliárd złotyra értékelt programjukat és a tavalyi, hagyományos felépítésű kocsikra meghirdetett tender után újfent megpróbálják az emeletes kocsikat is megvenni.

A vállalati színeket használó látványterv kissé futurisztikus

Eredetileg 2,4 milliárd złotyra számított a PKP Intercity, ezzel szemben a tárgyalásos eljárásban 7,8 milliárd złotyról szóló ajánlat érkezett. Ennek nyomán az új felvonásban nyílt versenyt hirdettek, amivel reményeik szerint csökkenhet az ár. Szintén jó hatással lehet az árazásra, hogy a korábbi fix határidő (2026. május 31.) helyett a szerződéskötéstől számított 54 hónap állna rendelkezésre az ingavonatok leszállítására.

A vezérlőkocsi orra illik a jelenlegi lengyel gyártók irányzatába

Bár a kiírás szerint hétkocsis zárt ingavonatokat venne az állami vasútvállalat, egy félmondattal azért utaltak rá, hogy 2-10 betétkocsis egységek képzését kell lehetővé tegye a kész termék. Összesen 38 vezérlő-, 228 betétkocsit és 45 villanymozdonyt tartalmaz a felhívás, melyeknek akár 200 km/h sebességet is kell tudniuk üzemben. Magától értetődő, hogy az ETCS Level 2 fedélzeti egységeit beépíttetik, ahogy az utasoknak a hagyományos és USB-csatlakozók, díjmentes WLAN és a teljes kilmatizálás is jár majd. Egy alapegység 700 utas szállítását kell biztosítsa, miközben több multifunkciós teret (mozgásukban korlátozottak, kerékpárok és sífelszerelések szállításához) is igényelt a megrendelő a szerelvénybe. Az első osztály a vezérlőkocsiban kapna helyet, de a másodosztályon is lenne csendes kocsi. Érdekesség, hogy AED-t is el kellene helyezni az utastérben, amire eddig nem igazán ismerünk példát.

A lépcsőházban a tetővilágító ablakok érdekesek lehetne, ha megvalósulnak

Büfékocsinak azért nem feltétlenül neveznénk, bár legalább gondoltak a fedélzeti ellátásra

A vagonoknak hagyományos mozdonyokkal – természetesen csak húzva – is együtt kell működniük, ahogy a tartalékként szolgáló mozdonyok is diszponálhatóak lesznek hagyományos szerelvényekre.További követelmény, hogy a cseh hálózatra is legyen engedélyük a többáramnemű mozdonyoknak, így akár Prágában vagy Brnóban sem lenne lehetetlen a felbukkanásuk. Az első elgalább 60 hónapban a gyártó vinné a karbantartást is.

Mozdonyok kisebb sebességre is
A nem annyira prémium szegmenst sem hanyagolják el, ugyanis egy másik pályázat keretében 46 egyáramnemű – praktikusan 3 kV= – mozdonyokat is vennének belföldre, de ezeknek mindössze 160 km/h legnagyobb sebességgel és ETCS Level 2 fedélzeti egységgel is kell rendelkezniük. Ezeknek a forgalomba állása 2025-re van tervezve, az első négy karbantartási fázis itt is a gyártó feladata lenne.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.