Az osztrák fővárosban az elmúlt években sok tömegközlekedési
hálózatfejlesztés zajlik, így a villamosvonalak terén is. Idén ősszel több
projekt is lezáródott, így beindult a forgalom a új 12-es és a 27-es
vonalakon is, cserébe a 33-as pedig érdeklődés hiányában megszűnt.
Cikkünkben végignézzük az újonnan épült vonalszakaszokat és elbúcsúzunk egy
kellemes hangulatú huroktól.
A 12-es vonal

Az új építésű vonalszakasz a Rebhanngasse megálló után kezdődik, ahol a 12-es balra, a 2-es jobbra fordul a Taborstraßéra. A delta harmadik ága is megépült itt, zavar esetén lehetőséget adva az operatív irányításra.

A Nordbahn alatt bújik át az egyik hosszú ULF, amelynek két altípusából van kiadva jelenleg a teljes vonal.

Az elmúlt években épült új Nordbahnviertel közepén a 12-es az O vonallal is találkozik, annak végállomásán az Bruno-Marek-Alleenál.

A Vorgartenstraßéra érve egy közlekedési történelemmel rendelkező épület előtt is elhalad a vonal: A méretes csarnok, amelyben ma már egy szupermarket üzemel, 1982-ig a Vorgarten üzemi telepnek volt a buszgarázsa. A villamos kocsiszínből egy utcával arrébb, az Engerthstraßéban találunk egy megmaradt épületet, amelyben érdekes módon ma egy szerb-ortodox templom üzemel.

A Vorgartenstraße egy nagyjából 250 méteres szakaszán füves vágány is épült, ezzel is kellemesebbé téve az utcaképet. A háttérben pedig még a Nußberg szőlősökkel borított dombjait is felfedezhetjük.

A Vorgartenstraße metróállomásnál a Lassallestraße két oldalán épültek a villamosmegállók, az északi oldalon helyszűkében a megemelt kerékpárútra került a peron.

A Jungstraße megálló szinte közvetlenül a végállomás mellett van, ezzel is előkészítve a vonal jövőbeli továbbvezetését a Stadion felé.

A megálló nevét adó utcácska, ahol a hurok izgalmas vonalvezetéssel kerülgeti a Palais de Bohème hotelt és egy lakóházat. A macskaköves borítással és a sok nagy fával nagyon kellemes hangulatú lett ez is.

A Hillerstraße végállomás közlekedésileg ugyan némileg a semmi közepére került, de reménykedünk benne hogy ez csak egy átmeneti megoldás lesz. Mindenesetre itt egy kétvágányos végállomás létesült, amit a vasárnapi menetrendben üzemszerűen használnak is. A következő indulás kocsiszámát pedig bécsi szokás szerint kiírja a kijelző.
A 33-as vonal

A 33-as vonal állandó végállomása 2004 óta volt a Friedrich-Engels-Platz, előtte a Floridsdorfer Brückén át egészen a Hanreitergasse hurokig közlekedett.

Miután a vonal keresztben átszeli Brigittenaut (20. kerület), a Friedensbrückén át ér el Alsergrundba (9. kerület). A Donaukanalon való átkelésnél átszállási lehetőség nyílt az U4-esre is.

Egészen a 12-es villamos szeptember elsejei megnyitásáig a 33-as járt hétköznapokon a Josefstädter Straße U6 állomásig, hétvégente csak a Franz-Josefs-Bahnhofon át az Augasséig. Az utolsó öt hétben már minden nap csak az Augasséig tartott a vonal.

Az Augasse hurokba fordul be, manuális váltóállítás után a három közül az egyik E2-c5 szerelvény, amely az utolsó hétköznapok egyikén az igencsak megcsonkított 33-ason körözött.

A hurokban csak a 33-as fordult menetrend szerint, így a vonal leállításával itt már csak a D hala el, de a képen látható vágányok rendszeres használat nélkül maradtak. A parkosított középső résszel pedig ez is igencsak hangulatos volt.
A 27-es vonal
Az új 27-es önálló szakaszának első megállója a Berresgasse, amely mentén egy méretes új városrész is épült, amelynek kiszolgálására nagyon hasznos az új villamos.

Az új lakópark utcaképében érdekes hatást kelt a régi formavilágú E2-es, de nélkülük még mindig elképzelhetetlen a kocsikiadás a floridsdorfi vonalakon.

A második megálló a lakópark végénél található Scheedgasse, amely egy nemrég elkészült iskolakomplexumot is kiszolgál.

A Hausfeldstraßét keresztezve kezdődik a különpályás, füvesített vágányos szakasz. Ez jelenleg a szántóföldek között halad egészen az Aspern Nord állomásig, de itt is nagy városfejlesztési tervek vannak és néhány éven belül az új villamospálya mindkét oldala beépülhet.

Ezen a szakaszon két megálló is épült, a Stemolakgasse és a Schukowitzgasse. Ezek ma elég különös módon tényleg a semmi közepén vannak, az északra elterülő kertvárost azonban már így is részben kiszolgálják, az eddig itt járó busznál jóval nagyobb kapacitást nyújtva.

Az új vonal első üzemnapján több vezető is élvezte az átmeneti népszerűséget, sok fotós volt kint a vonal mentén.

Talán itt jön át a legjobban, hogy mennyire zöldmezős ez a vonalszakasz. Kíváncsian várjuk hogy mondjuk 10 év múlva hogy fog kinézni ez a környék.

Az Aspern Nord vasút- és metróállomás fölé épült a Mayrederbrücke megálló elsőre kiváló ötletnek hangzik, azonban sajnos közvetlen lépcső nincs egyik peronra se, először egy hosszú rámpán kell bemenni az állomásépületbe és onnan jutunk le a vonathoz vagy a metróhoz. Ezt itt jobban is meg lehetett volna oldani.

A végig fasorral kísért vonal az első napon még nagyon újszagú volt, de már így is sokan használták.

Az Aspern Nord állomás déli oldalán található tér és közlekedési csomópont a Nelson-Mandela-Platz nevet kapta. Jelenleg még bőven az építkezési szakaszban vagyunk, de a villamoshurok már használható. Ide lesz bekötve valamikor pár év múlva a 25-ös hosszabbítása is. Természetesen ez a környék is teljesen körbeépül majd lakóházakkal, ahogy azt a Seestadt mai központjában is végigkövethettük az évek folyamán.
(fotók: Berky Dénes)
Berky Dénes