2025. 10. 11.

Hétvégi gyors – 2025. október 5-11.

Kölnben csak elektronikusra, Svájcban viszont digitálisra cserélik a jelfogós biztosító berendezéseket. Városi villamosokat is szállíthat Finnországba a Stadler, de hidrogénes motorkocsit is visznek Szicíliára. Busztüzek hetét tartottak Európában. Négy évig biztosított az NSB szolgáltatása. Megérkezett az első akkus Chemnitzbe.


Már az alacsonypadlósok is elmennek


München | Németország – Több mint három évtizednyi szolgálat után búcsúznak Münchentől az R2.2-es típusú villamosok, amelyek a város első alacsonypadlós villamosai voltak. Az eredetileg összesen 70 kocsis flottát 1994 és 1997 között szerezte be az MVG, a járműveket az AEG és az ADtranz építette – a korszak hasonló villamosaival együtt, hiszen hasonló járművek közlekedtek vagy közlekednek többek között Frankfurt (Oder), Berlin, Bréma és Jena mellett a másik bajorországi nagyvárosban, Nürnbergben is. A széria 1990-1991-be épített prototípusai pedig Münchenből Norrköpingbe kerültek 1999-ben, ahol 2015-ben állították le őket.

A 2110-es pályaszámú villamos a 23-as Münchner Freiheit végállomásánál még 2012-ben. A 23-as vonal egyébként München egyik legújabb villamosvonala, a legújabb kori villamosreneszánsz első látványos darabja.

Az MVG az utolsó forgalmi R2.2-es kocsikat október 18-án, szombaton adja ki, a három jármű a teljes hálózatot bejárja majd és tematikus díszítést kapnak: gyermek; történelmi és zenei kocsik lesznek. A kocsik az Einsteinstraße kocsiszínből állnak majd forgalomba és a szolgálat végén a müncheni közlekedési gyűjteménybe vonulnak be. A részleteket a következő napok során teszi majd közzé az MVG.


Tíz nap kizárás


Köln | Németország – Nem csak Észak-Rajna-Vesztfália, hanem Németország egyik legforgalmasabb pályaudvarát zárják le novemberben tíz napra. A DB InfraGO november 14. és 24. között helyezi üzembe ugyanis az új, elektronikus biztosítóberendezést a csomópontban. Az S-Bahn forgalmát már 2021 óta ilyen rendszer vezényli, de most a távolsági vágányokra is kiterjesztik az ESTW hatókörét. A tíz napos zárás során 176 új jelzőt, 200 kilométernél is több kábelt és 11 új jelzőhidat telepítenek, illetve bontják el a régi eszközöket.
A vágányzár miatt jellemzően Köln Messe/Deutz állomás felé kerülnek majd, illetve lesz olyan távolsági reláció, ami Köln és Düsseldorf vagy akár Dortmund között el is marad ebben az időszakban. A regionális járatok jó része szintén elkerüli Kölnt, annyira, hogy sok esetben Düsseldorf lesz az alternatív megállóhelyük. A főpályaudvar térségét csak az S-Bahn vonataival vagy a városi közlekedés járműveivel lehet majd elérni, cserében buszos pótlás rendszerint csak az éjszakai órákban lesz. A részletes menetrendet a menetrendi keresőkbe a DB nagyjából két héttel a zárás előttre ígéri, de a forgalmi rend más most elérhető a cég sajtóközleményében.

Az előkészítő munkáknak már nekiláttak, viszonylag sok bontásra ítélt jelzőn már október 10-én látható volt az érvénytelenséget jelölő kereszt. Az átépítés után minden bizonnyal itt is Ks-jelzők váltják a mostani H/V-kat.
(fotó: Adorján Péter)


A Stadler vitte Helsinkit is


Helsinki | Finnország – A finn főváros villamosüzeme 110 km vonalhosszal és 344 megállóval európai szinten is szabad szemmel látható. A hálózaton jelenleg két járműgenerációval találkozhatunk, a 70-es és 80-as években gyártott Valmet I és Valmet II-es kocsikkal, illetve a 2010-es években a Transtech által elkezdett és a Škoda által befejezett járművekkel. Előbbiből összesen 52, utóbbiból 70 van állományban. Ezen kívül a 2023-ban megnyílt 15-ös vonalon közlekedik még 20 darab Skoda szerelvény.

Az 1980-as években gyártott kocsik ikonikus részei Helsinki belvárosának, de modernnek már nem kifejezetten nevezhetőek.
(fotó: Berky Dénes)

Elsősorban a régebbi kocsik kiváltására és a flotta bővítésére kiírt tendert a Stadler nyerte meg, ezzel egy újabb ország piacán sikerül eladni a svájci cég villamosait is. A szerződés első körben 63 Tango Nordic típusnevű villamos szállításáról és 30 éven át történő karbantartásáról szól, amely darabszám opciók lehívásával akár 183-ra bővíthető a jövőben. A villamosok a Tango platformon alapulnak és kifejezetten Helsinki egyedi elvárásainak megfelelően tervezik őket. Természetesen minden modern elvárásnak is megfelelnek majd, alacsonypadlós, klimatizált, alacsony energiafogyasztású, könnyű aluminiumvázas járművekről van szó.

A Stadler látványtervén az új Tango Nordicot láthatjuk, amelyen egy új flottaszín is feltűnik, az eddigi barnássárgát a modernebb hatású fehér váltja a megszokott zöld mellett.
(grafika: Stadler)


Talán lesz is már valami…


Lipcse | Németország – Október 6-án jelentette be az MRB, hogy átvette az első akkumulátoros Alstom Coradia Continental motorvonatot – melyre meglehetősen régóta várnak az utasok is – és megkezdték vele az üzemeltetési próbákat, valamint a járművezetők képzését. Kis szerencsével akár lehet is találkozni az egyelőre utasok nélkül közlekedő egységgel, mivel Chemnitz és Lipcse között ingáznak vele.


Tovább adják a stafétát


Stockholm | Svédország – Alig két hónapja jelentette be az AB Transitio, hogy újabb opciós járműveket hív le és növeli 66-ra a Mälartåg márkanév alatt közlekedő Stadler KISS-ek számát. Október 8-án pedig arról számmolt be a megrendelőként eljáró Mälardalstrafik, hogy az üzemeltetési pályázat sikeres volt és 2026. decemberétől a három beérkezett ajánlat közül a finn állami vasút helyi leányvállalata, a VR Sverige által leadott bizonyult a legjobbnak. A koncessziót 2021 és 2023 között a kínai hátterű MTR Nordic üzemeltette alacsony megelégedéssel, emiatt 2024 közepétől a Transdev Sverige AB került kijelölésre átmeneti szerződéssel két évre. Az aktuálisan 53 Stadler KISS és 9 Bombardier Regina X50 motorvonatból álló flotta közlekedtetésére vonatkozó szerződés aláírására október 21. után kerülhet sor, amikor lejár a fellebbezési határidő.

Egy kies novemberi délutánon várja indulását Stockholmból Norrköping felé az egyik, a Mälartåg kötelékébe tartozó Stadler KISS.
(fotó: Dénes Berky)


Alacsony kibocsátással egy vulkán körül


Catania | Olaszország – Az Etna körül kanyargó kisvasút, a Ferrovia Circumetnea az elmúlt időszakban gyakran emlegetett vasút volt a közlekedésbarát körökben. Annak már lassan 10 éve, hogy az érdekes módon a lengyel Newagtól rendelt négy dízelmotorvonat üzembe állt, aztán rövid úton ismét leállították őket mert nem bírták a forró szicíliai nyarakat. Tavaly azonban egy komolyabb változás történt, amikor a Catania Borgo és Paterno közötti szakaszon leállították a forgalmat és elkezdődött a cataniai metró hosszabbítása. A kisvasút városi szakaszát 1999-ben adta fel a metró javára, most a következő szakaszba értünk. Az említett szakaszon azonban a 2000-es években néhány állomás már teljesen átépült, a metró előkészítése érdekében, így ez csak idő kérdése volt.

A Ferrovia Circumetnea egy csodálatos kis vasútüzem az Etna körül, gyönyörű tájakon. Ha már talán nem is a képen látható, 55 éves dízelmotorkocsival, de egyszer minden vasútbarátnak érdemes beutazni a vonalat.
(fotó: Berky Dénes)

Mostani hírünk azonban ismét egy új, még kisebb szériás járműbeszerzésről szól, ezúttal a svájciaknak ad egy esélyt az FCE, hogy a helyi körülményeket elviselő járművet építsenek. A Stadler nyerte ugyanis az összesen 15 darab motorvonatra kiírt tendert, amelyből jelenleg még csak kettő darabot hívnak le. Ezekkel a vonatokkal tervezik kiváltani a legrégebbi generációt és fenntartani a maradék üzemet Paterno és Riposto között. A motorvonatok azonban nem csak ettől érdekesek, hanem mert az eddigi dízelüzem helyett ezekbe már hidrogént kell majd tankolni, ezzel is csökkentve az üzem helyi kibocsátását. A szerződésnek ezen túl része még a szerelvénye 5 éven át történő karbantartása is. Ezek a járművek is tudnak mindent, amit egy modern motorvonatnak tudnia kell, alacsonypadlós, klimatizált belterükben összesen 87 ülőhelyet találunk, a teljes kapacitás pedig 147 fő lesz.

Az új motorvonat a Stadlertől megszokott kisvasúti frontot hozza, azonban elsőre is feltűnik a meglehetősen hosszú powerpack, amelyben a hidrogénhajtás kap majd helyet.
(grafika: Stadler)


Szintet lépett


Trier | Németország – Bár eredetileg már az előző, 2024. decemberi menetrendváltásra kellett volna megszereznie az engedélyeket a MoselLux-hálózat első járműveinek, de csak 2025. október 9-én állt be utasforgalmi próbára az első darab. A korábban teljesített 5.000 mellé újabb 2.500 kilométernyi futást kell teljesítsen a 3428 022 azonosítóval rendelkező motorvonat, ami a fennmaradó 18 darab engedélyezésének is jelenti az alapját. A motorvonattal az RB 81-es (Koblenz – Trier) és RB 82-es (Koblenz – Perl) vonalakon lehet találkozni.

Egészen megszokott jelenséggé vált a FLIRT3 XL a német piacon.
(fotó: Stadler)


Külső égésűek lettek


Karlsruhe | Németország – Még október 3-án este gyulladt ki és vált a lángok martalékává a helyi közlekedési vállalat egyik különlegesnek mondható autóbusza. A 2015-ben épült Solaris Urbino III 10,9 LE típus nyolc példányban épült, hogy ne kelljen leállítani a Bulacher Loch nevű átjárón keresztül közlekedő járatokat. Ezek közül a KA-VK 712 rendszámú okozott forgalmi zavart a főpályaudvar előtti sűrűn járt téren.

Képeinken a KA-VK 713 segít bemutatni a hagyományosnál alacsonyabb, mindössze 2.720 mm magas járműszerkezetet, aminek a gépészeti felépítése sem hagyományos. Hátul a motor felett a klíma egységei láthatóak.
(fotók: Adorján Péter)

München | Németország – Forró lett a hangulat október 8-án nem sokkal hat óra előtt Laim kerületben, ahol kigyulladt egy menetrendszerinti járatot teljesítő autóbusz. Az esemény során nem sérült meg senki, de a müncheni tűzoltók munkája ellenére is csak az elszenesedett járműváz maradt meg az idén július óta az Edelweiß-Reisen kötelékében szolgáló, M-ER 2534 rendszámot viselt járműből. A 2010-ben az MVG számára épült korábbi M-VG 5368-re a 2024-es futball-EB után már nem tartott igényt a városi cég, mivel egy mindössze három darabos széria tagja volt, melyet utólag alakítottak Euro 6-os normájúvá.

🚒 Bus in Vollbrand (Laim) 📆 Mittwoch, 8. Oktober 2025, 5.48 Uhr 📍 Guido-Schneble-Straße In den frühen Morgenstunden...

Gepostet von Feuerwehr München am Mittwoch, 8. Oktober 2025

Boventor, Cornwall | Egyesült Királyság – Egy utasok nélkül közlekedő emeletes autóbusz semmisült meg október 7-én hajnalban az A30-as autópályán a cornwalli Boventor közelében – számolt be róla a BBC. A Wrightbus által gyártott Eclipse Gemini olyan hőterhelést okozott, hogy az utat még másnap is zárva kellett tartani annak javítása miatt.


Megint felakadt


Dortmund | Németország – Feltűnésektől mentes üzemnek mondható a Dortmundi Műszaki Egyetem területén közlekedő függővasút üzeme, bár néha történek malőrök. 2025. október 8-án egy önrakodós teherautó járművezetője volt ismét figyelmetlen és állította meg órákra az egyébként fontos összeköttetést biztosító vonal üzemét. Ahogyan 2012-ben, úgy most is rossz helyen végeztek emelési munkákat és a 4-es pályaszámú kocsi beleakadt a kinyitott darugémbe. Mivel a H-Bahn teljesen automata üzemű, ezért az ütközés következtében a tápellátás is lekapcsolt és két állomás között állt meg a kocsi. Az egyik utas megsérült, kimentésére viszont csak a helyzet felmérése és a megfelelő szerek és személyzet helyszínre érkezése után kerülhetett csak sor. A mentés és kocsi elvontatásának idejére az Emil-Figge-Straße érintett szakaszát lezárták, de másnap már rendben megindulhatott a forgalom.

Viszonylag sűrűn vannak elhelyezve figyelmeztető táblák a vonal mentén, ezúttal nem volt elegendő.
(fotó: Feuerwehr Dortmund)


Svájcban szakítanak a jelfogókkal


Bern | Svájc – A svájci állami vasút, az SBB is a digitalizációban látja a jövőt, avagy a sűrűbb vonatkövetés zálogát. A legfőbb problémát a körülbelül 500 darabot számláló Domino 55-ös és Domino 67-es berendezések életkora, az ebből fakadó alkatrészellátási nehézségek és a nyugdíjazások miatt fogyó szakértelem jelentik. Emiatt még 2022. őszén tárgyalásos pályázatot írtak ki a legkorszerűbbnek számító digitális biztosító berendezés nagyarányú beszerzésére, az eredményt pedig 2025. október 7-én hozták nyilvánosságra. A hardveres és szoftveres komponenseket a Hitachi és a Siemens, a kültéri elemek vezérlőelemeit a Stadler szállíthatja összesen 1,4 milliárd svájci frank (~1,5 milliárd euró) értékben. A telepítés ütemezéséről mindössze annyit tudni, hogy 2029-ig szeretnék üzembe állítani az első rendszereket és az azutáni 20 évben a keret 80 százalékát lehívnák. A fenntartásra és támogatásra vonatkozóan 10, opciókkal akár 35 évre is kötelezhetik a gyártókat.


Közvetlen, de kerülős


Nürnberg | Németország – Szeptember 19-i üzemkezdettel zárta le a DB InfraGO a Hersbruck (rechts der Pegnitz) és Pegnitz közötti vonalszakaszt az ott található Pegnitz-hidak kritikus állpota miatt. Az Oberpfalz-régiót feltáró RE 30, RE 31, RE 32 és RE 38 vonalak északról csak Bayreuth-ig vagy Pegnitz-ig, az RE 40 és RE 41, illetve az RB-k és az S-Bahnok pedig Nürnbergtől Hersbruckig közlekednek. A két végállomás között óránkét indul vonatpótló autóbusz, de Nürnbergtől közvetlen buszokkal is el lehet jutni Bayreuth-ig. Ezeket a szolgáltatásokat környékbeli vállalkozások biztosítják, így meglehetősen változatos a felhozatal. Ezen változtat a BEG és a DB Regio október 13-tól: Weiden in der Oberpfalz és Marktredwitz érintésével kínálnak napi hét átszállásmentes vonatpárt jellemzően kétórás ütemben. Viszont pályakarbantartás miatt november 1. és 5. között ezek nem fognak közlekedni, illetve a december 14-től érvényes menetrendek kidolgozása is folyamatban van.

A rendszámok és a feliratozás alapján ugyan nem egyértelmű, viszont minden képen szereplő autóbuszt egy Marktredwitz-i cég bocsátott rendelkezésre.
(fotók: Adorján Péter)


Most már biztos


Köln | Németország – Hivatalosan is aláírták a KVB legutóbbi beszerzésének, a modulárisan felépülő Stadtbahn-kocsik szerződését. Az akár 132 motor- és 34 betétkocsi a 2030-as években válik majd a mindennapok részévé, de a Stadlernek egy fontos lépés és egyben referencia is lesz.

Az ünnepélyen Peter Spuhler, a Stadler tulajdonosa; Manfred Richter, a KVB felügyelő bizottságának elnöke; Stefanie Haaks, a KVB vezérigazgatója és Jure Mikolčić, a Stadler németországi vezetője foghatott kezet egymással.
(fotó: KVB)


Rendezőni látszik a helyzet


Naumburg (Saale) | Németország – Bő másfél éve eléggé elmérgesedett a helyzet a legkisebb német villamosüzem és a kerületi vezetés között és még a megszűnés is szóba került. Viszont valószínűleg hatással volt a megegyezésre az NSB ügyvezetője által néhány hete felvetett ötlet, miszerint nem fogadnák el 2026. január 1-től a Deutschlandticketet. Ez a kijelentés főleg annak fényében érdekes, hogy eddig mindig alapszolgáltatásként hivatkozott a szolgáltatásukra Andreas Plehn. A szeptember végén megkötött közszolgáltatási szerződés értelmében a kerület már ki is fizette a 2025-re kialkudott 120.000 eurót, így elismerik a vonal létjogosultságát. A koncesszió 2029-ig érvényes, addig viszont el is kell fogadják az MDV-féle jegyeket és a Deutschlandticketet is. A kerület vezetője, Götz Ulrich a közleményben megjegyezte, hogy az üzem már most is évi szinten 205.600 eurót kap a szász-anhalti tömegközlekedési törvény alapján, illetve további mintegy 30.000-et az MDV-tól.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.