Nyilvános a magyar vasúti menetrend. Dízelmentes kettős üzemű mozdonyt gyárt a Stadler. Skandináv vonalakon jelenhet meg a Škoda. Csúszik a bécsi metró átadása. Magyar tulajdonba kerül a WLC.
Itt az új menetrend!
Budapest | Magyarország – Meglepően korán, de a 30 napos határidőt éppen betartva tette közzé a MÁV-csoport a 2025/2026-os menetrendi évad Közforgalmú Menetrendjét a honlapján. A vasúttársaság új menetrendjének részletes elemzésébe nem mennénk bele, néhány érdekességet azonban érdemes kiemelni: a fejlécben megjelent a szolgáltatók logója, azonban a MÁV és a GYSEV vonatain túl hiába keressük az üzleti alapon közlekedő RegioJet-járatok az 1-es mezőben, azok továbbra sem szereplnek, holott közforgalmú vonatokról van szó. Érdemes megjegyezni, hogy láthatóan jelentős újdonságokat nem tartalmaz a kiadvány, ezekre leginkább akkor számítunk majd, amikor a 150-es vonal személyforgalma megindulhat, talán erre a következő menetrendi évadban végre sor kerül. Fontos viszont azt kiemelni, hogy az időadatok kis mértékben módosulhattak a jelenleg érvényben lévőhöz képest. A 2025/2026-os menetrendi év PDF formában itt böngészhető, a jelmagyarázat és a közlekedési naptár pedig (a jelenleg hatályossal együtt) ezen az oldalon érhető el.
Téliesített csehek
Stockholm | Svédország – Újabb skandináv régióban jelenhetnek meg a Škoda Group termékei egy egészen egyedi kategóriában. A Storstockholms Lokaltrafik által üzemeltetett Saltsjöbanan vonalra rendeltek meg 16 kétrészes, 36 méter hosszú motorvonatot, további 15-re pedig opcióval rendelkezik az SL. A 750 és 1500 voltos, egyenáramú felsővezetékes táplálással is kompatibilis, a hajtást minden tengelyen megvalósító járművek az X25 sorozatba tartoznak majd. Egyenként 250 – közülük 94 ülő – utas szállítását lehetővé tevő egységekből akár három is képezhet egy szerelvényt. A gyártás a finnországi divíziónál történik, az elsőt 2029-ben szállítják. Az árcédula 230 millió eurót mutat.
Csapágyas lehetett a képszerkesztő program, mert lehagyta a felsővezetéket
Belül akár metrónak is mondhatnánk az elrendezés alapján
(grafikák: Škoda Group)
(grafikák: Škoda Group)
Optimalizált metróépítés
Bécs | Ausztria – Az osztrák főváros hiányzó metróvonalának 2018 óta folyó építkezése ugyan nem áll le, de nem teljesen a részben már bő évtizedes terveknek megfelelő ütemezéssel fognak megnyílni a vonalszakaszok. A Wiener Linien 2025. november 12-én kelt közleménye szerint az új U5-ös vonal Karlsplatz és Frankhplatz közötti szakasza az állomások és alagutak 2026-ra tervezett befejezése ellenére sem kerül forgalomba, azzal megvárják az U2-es Karlsplatz–Matzleinsdorfer Platz szakaszát, amire az aktuális prognózis 2030-at mond. Ezt a relatív alacsony utasszámokkal indokolták, ami nem igényli a két vonal általi párhuzamos kiszolgálást. Az egyetlen új állomás Frankhplatz lenne, ami önmagában nem jelent célpontot, hiszen a 43-as és 44-es villamosok Landesgerichtsstraße megállója alatt lesz a metróállomás. Indokként a városi költségvetést nevezték meg, bár az Zweierlinie állomásait alig egy éve adták vissza az utasoknak. Hernals és Wienerberg elérése a 2028-ban és 2030-ban kezdődő munkafázisok lezárása után reális, avagy 2035 környékén.
CER-tifikált bécsi szelet
Bécs/Budapest | Ausztria/Magyarország – A Wiener Stadtwerke alá tartozó Wiener Lokalbahnen Cargo GmbH új tulajdonosra talált a CER Cargo Group képében, ezáltal biztosítottnak látszik az osztrák teherszállító vasútvállalat jövője. Az új stratégiai partnert 2025. májusában indított nemzetközi pályázaton keresték, ahol a legjobbra értékelt ajánlatot a magyar hátterű cég adta. Horváth László, a CER igazgatósági elnöke megemlítette, hogy a fejlődési lehetőséget látják a főleg az osztrák és német piacon aktív, felkészült szakemberekkel rendelkező társaság megvásárlásában.
Dízelmentes nehézsúlyú
Valencia | Spanyolország – Újabb érdekességgel bővült a Stadler által gyártandó mozdonyok sora: ezúttal a lízingeléssel foglalkozó Nexrail kötött keretszerződést 200 EURO9000-es mozdony felsővezetékes és akkumulátoros verziójára. Az utóbbi években az egyik legjobban fogyó kettős üzemű mozdonyba a dízelmotor helyére 636 kWh kapacitású LTO-kémiát használó akkumulátorcsomag kerül, amiből 1.200 kW teljesítmény adható át a pályára. Felsővezetékes üzemben továbbra is 9.000 kW a teljesítmény bármely áramnem alatt, amihez 500 kN indító és 430 kN állandó vonóerő, valamint 120 km/h végsebesség társul. Innovatív megoldásként egyenáramú üzemben az akkumulátor párhuzamosan dolgozik a felsővezetékes részekkel, féküzemben pedig belső rekuperálásra is lehetőség van. Az első ügyfél a Hamburger Rail Service GmbH & Co. KG lesz, az átadásra 2029-ig kell várni. Közlekedtetésükhöz a DE-AT-CH-NL-IT-BE konfigurációt választották.
Szemrevaló a Nexrail színeiben is, de ők csak tulajdonolni fogják az akkumulátoros hibrid mozdonyokat
(grafika: Stadler)
(grafika: Stadler)
Újabb buszcsomag
Tata | Magyarország – Hosszabb kihagyás után felpörgött a Volánbusz számára gyártott Ikarus 120e típusú autóbuszok története egy újabb városba történt kiszállítással. A hat újabb darabbal (AI JJ-658, AI JJ-659, AI JJ-660, AI JJ-661, AI JJ-664 és AI JJ-665) a városi járatokon közlekedő, 18-24 éves Credo BN 12-eseket váltanak ki, a számítások alapján évente 268 tonna szén-monoxid kibocsátásától megkímélve a lakosságot. A töltésükhöz (a korábbi átadásokhoz hasonlóan) a Fellner Jakab utcai végállomáson építettek fel három 2×80 kW teljesítményű töltőt, a teljes beruházás 950 millió forintos összegéből 928-at a HUMDA Zöld Busz Program keretében támogatásként finanszíroztak. Az érvényes szolgáltatási szerződés értelmében a MÁV Személyszállítási Zrt. 2026. december 31-ig biztosíthatja a szolgáltatás.
Hello Tata, megérkeztünk! 😍 #ikarus120e
Gepostet von Ikarus Bus & Coach am Freitag, 14. November 2025
Digitális átállás
Zürich | Svájc – Nem csak emeletes motorvonatokra, hanem biztosítóberendezésekre is szerződött az SBB és a Siemens Mobility. A keretszerződés 10, opciókkal együtt 25 évre vonatkozik és a szükséges karbantartásokat és támogatást mindenképpen utóbbi időtartamra vonatkozik. A jelenleg legkorszerűbb technológiát jelentő digitális alapú Signaling X biztosítóberendezések első példányait 2029-ig kell telepítse a svájci üzemmel is rendelkező német cég, összesen pedig akár 500 helyszín is szóba jöhet. Fontos szempont, hogy az SBB dolgozóit is oktatni kell az új rendszerek sajátosságait illetően. Elvárás a 99,99%-os üzembiztonság, hiszen a pályakapacitás növelése a cél. A svájci vasút céljai között szerepel a következő 20 évben a biztosítóberendezések 80%-ának cseréje és ezáltal a korszerűsítés.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter


