Történetének egyszerre kötött legnagyobb összdarabszámú keretszerződéseit ütötte nyélbe a Deutsche Bahn, hogy a következő években is fenntarthassa piacvezető szerepét a német autóbusz-közlekedésben is. Kisebb médiavihar is kialakult egy túlbuzgó szakszervezeti vezető nyilatkozata miatt, de a hivatalos végeredmény valamennyire még őt is megnyugtathatta.
Már az odaítélés hivatalos bejelentése előtt sajtóvisszhangot kapott a DB Regio április óta tartó beszerzése, mivel az EVG-elnök Martin Burkert a Spiegelnek kiszivárogtatta, hogy a villanybuszok terén a BYD-t bízná meg az állami közlekedési konszern a nagyobb feladatokkal – ekkor 700 autóbuszról tettek említést. Az SPD-hez is kötődő volt Bundestag-képviselő, aki a DB felügyelő bizottságának is elnökhelyettese a hírlapnak élesen kritizálta a várható döntést: „De hogy éppen az állami Deutsche Bahn akar olcsón elektromos buszokat vásárolni Kínából, az egy rossz viccnek hangzik.” Azt is megjegyezte, hogy a kínai vállalatok dömpingárakkal próbálnak minél több közbeszerzést megnyerni és ezzel gyengíteni az európai gyártókat, egyúttal elvárja az államvasúttól, hogy tegyen is valamilyen lépést a német munkahelyekért. A DB egy rövid helyreigazítást közölt a cikk november 9-i megjelenése után, mely szerint az eljárást a vonatkozó szabályokat betartva folytatták le és a megjelent mennyiségi információk nem fedik a valóságot. Hozzátették, hogy az ilyenkor érvényes határidők szombaton járnak le és akkor egy átfogó közleményt adnak ki.
Ehhez az ígéretéhez tartotta is magát a DB és 2025. december 13-én kiadták a közleményt a kerekítve 3.300 autóbuszra szóló keretszerződések ügyében. Ebből kiderül, hogy a német piacon eladott egy évi mennyiségének bő felét kitevő darabszámot 2027 és 2032 közötti szállítással vásárolták, amennyiben a szolgáltatási pályázatokon valamilyen járműre lenne szükségük. Természetesen opciós mennyiségek is rendelkezésre állnak, de ezekről nem nyilatkoztak érdemben.
Frankfurt am Main déli részén nem szokatlan a fehér színben feltűnő, de a DB Regio Bus Mitte GmbH-hoz tartozó MAN 12C a regionális vonalcsoportokon.
Regensburg környékén az ottani leányvállalat, a Regionalbus Ostbayern GmbH szerzett be a városi vonalakra MAN 12C-t a városi cég alvállalkozójaként sárga színben.
Bár még folyamatban van a belső égésű motorok betiltásának felhígítását célzó Európai Uniós döntés előkészítése, illetve ehhez kapcsolódóan valószínűleg a CVD előírásainak megváltoztatása is, a német állami vasútnál jó ötletnek látták még utoljára dízelmotoros autóbuszok nagy arányú beszerzését. Mivel komolyan gondolják a környezetvédelmi szempontokat, ezért a HVO100 alkalmazhatósága és a hibrid működési mód is előírás volt. A tisztán elektromos meghajtású daraboknál legalább 300 km hatótávot kellett garantálni a teljes élettartamra vonatkozóan, ez manapság még erősen megszűri a mezőnyt. Az utastérben minden modellnél elvárás volt a vastag párnázatú ülés, a hozzájuk tartozó USB-portok és a teljesen LED-alapú világítás. Szintén kötelező volt a tolatókamera és a kanyarodási asszisztens, ami a biztonságot növeli. Az már szinte említésre sem méltó, hogy a beltér klimatizált lesz, az elektromosok esetén pedig kötelező volt a környezetbarát hűtőközeg használata, valamint a kiegészítő gázolajos fűtés elhagyása.
A Riedbahn lezárása óta a vonatpótlások arculata eltéveszthetetlen a közlekedési bíbor szín miatt. A Friedrich Müller Omnibusunternehmen GmbH egyik MAN 18C-je cserél utast Ludwigsburg állomása mögött.
Az akkor beszerzett darabok egy része újfent bizonyítja a járműkoncepció átgondoltságát a Hamburger Bahn pótlásában. A fedélzeti mosdóval is felszerelt MAN 43C a DB Regio Bus Ost GmbH állományát gazdagítja.
A teljes élettartamra vetített költségeket (beszerzési ár, energiafogyasztás) előtérbe helyező, de más minőségi mutatókat (például szervizhálózat, karbantartási igény, társadalmi felelősségvállalás) is értékelő végeredmény szerint az MAN mintegy 95%-át nyerte el a teljes mennyiségnek, ami körülbelül 3.000 járműegységet jelent. Itt már ismert és bevált modellek lettek a befutók: helyközi kategóriában a Lion's Intercity LE, városi kategóriában a Lion's City típuscsalád. Előbbinél a 12, 13 és 14 méteres, utóbbinál a 10, 12 és 18 méteres járműhosszok kerülhetnek szóba. Az MAN a saját közleményében jelezte, hogy belső égésű motorból akár CNG-set is tud kínálni az EfficientHybrid rendszerrel kombinálva, a villanyosoknál pedig az akkumulátorok és a villanymotorok saját fejlesztésűek. Az elektronikus alkatrészek ugyan Nürnbergben készülnek, de a vázépítés Törökországban, a készre szerelés a dízelesek esetén ugyanott, a villanyosoknál Lengyelországban történik – a német munkaerő egyszerűen túl drága az egyszerűbb feladatokhoz. Szintén kiemelték, hogy 2010 óta közel 5.000 MAN autóbusz került a DB valamelyik autóbuszos cégéhez, ami kifejezetten jó partneri kapcsolatot jelez.
Passauban, a Duna felett átvezető Schanzlbrücke belvárosi oldalán került megörökítésre egy MAN 12E, amely a Regionalbus Ostbayern GmbH által üzemeltetett egyik helyközi járaton dolgozott. Ugyanez a típus Berchtesgaden mellett igazi hegymászóként is bizonyított már.
Szükség mindenképpen van a keretszerződésekre, hiszen például a szövetségi főváros keleti elővárosainak egy részét is kiszolgáló Busverkehr Oder-Spree GmbH újabb két évre biztosította be a szolgáltatási szerződését december elején, de a kerület szeretné az elektromobilitást előmozdítani és ennek megfelelő pályázatot készít elő 2029-es üzemkezdettel.
Erkner buszállomásán sikerült elkapni, amint egy MAN A20-as és egy A26-os egyszerre érkezett a menetrendi pókba. A szóló 2017-es, a hosszúderekú 2015-ös gyártású.
A keretszerződések maradéka került csak a BYD-hez, hivatalosan a német cégbejegyzésű képviselethez, bár a DB szerint ezek a buszok a magyarországi Komáromból érkeznek majd. Darabszámként 200 és 300 közötti mennyiséget lehet kiolvasni a szövegezésből, de ez a típus sem ismeretlen: többek között Frankfurt am Main utcáin is dolgoznak a B12-es széria példányai. Az viszont nem egyértelmű, hogy itt milyen járműhosszra szerződtek. Érdekes megemlíteni, hogy az első BYD-buszok még 2021-ben érkeztek, akkor még nem volt probléma a kínai autóbusz beszerzése – Burkert úr üléspontja a szakszervezet elnökhelyetteseként még biztosan más lehetett.
Nem ismeretlen jelenség a BYD B12 Mainhattan vonalain, egy részüket a DB Regio Bus Mitte GmbH futtatja a B jelű vonalcsoport meghatározott vonalain 2032-ig.
Mivel az utóbbi években az egyes gyártók nem mindig tudtak időben szállítani és a vasúti piachoz hasonlóan kitolódtak (a korábbi 6-9 hónap helyett 12-24 hónapra) a hivatalosan bevállalt határidők is, ezért másodlagos keretszerződések megkötését is elhatározták. Itt az Iveco, a Scania, a Daimler Buses és a Zhongthong jöhet szóba, amennyiben az elsődleges szállítók nem tudnák határidőre biztosítani a járműveket.
Viszonylag ritkának mondható az Iveco Crossway LE 14,5 méter hosszú variánsa, de az Omnibus Pitz e.K. beszerzett egy ilyet. Április elején Ludwigsburg állomásán várta a következő pótlandó vonatát.
A Zhongthong N12 (LCK6126EVG) európai bemutatódarabja a Busunternehmen Seger AG által kiszolgált vonalakon lelhető fel Schweinfurt környékén. A cégnél változatos színekben találjuk meg ezeket a buszokat 2020 óta, mivel a hivatalos forgalmazó ZT Bus AG egészen véletlenül ugyanúgy Münnerstadtba lett bejegyezve, mint a családi tulajdonú buszos vállalkozás.
(fotók: Adorján Péter)
(fotók: Adorján Péter)
A teljes rendelésállomány alapmennyiségét lehívva 1 milliárd euró feletti összegről beszélnek a felek, természetesen a centre pontos összegek megnevezése nélkül. Mutatószámként egy nem teljesen fapados, belső égésű motorral szerelt 12 méteres szóló 400.000 €, egy 18 méteres csuklós 600.000 € környékén mozog, elektromos hajtással 200.000-300.000 eurós felárat kell fizetni. A nagy mennyiség miatt minden bizonnyal ennél alacsonyabb árakat ajánlottak a gyártók.
Adorján Péter








