2025. 12. 14.

Hétvégi gyors – 2025. december 7-14.

Megkezdődött az évvégi hajrá: járműbeszerzések, opciós lehívások, forgalomba állítások és személyi változások tarkították a menetrendváltás előtti hetet.


Boldog új menetrendi évet!


Európa – 2025. december 14-én üzemkezdettel életbe lépett Európában a 2025/2026-os menetrend, amely számos változást hozott magával, de tartogat még meglepetéseket későbbi időpontokban is. Az alapmenetrendek érvényessége 2026. december 12-ig tart, kisebb korrekciókra viszont országonként eltérő időpontban kell számítani.


Elemes BatárPárduc


Riga | Lettország – Ismét a Škoda mellett tette le a voksát a balti állam és hivatalosan a közúti közlekedésért felelős Autotransporta direkcija rendelte meg 9 akkumulátoros RegioPanter motorvonatot 89,4 millió euró értékben, amelyet részben EU-s támogatásból fedeznek. A szerződéshez tartozik még 7 darabos opció is, amire még nincs fedezet. Az új járművek a 23 meglévő, 1980 és 1992 között készült dízelmotoros szerelvényet váltják majd ki 2029-től, illetve lehetővé tehetik Rēzekne és Valmiera elérését is. Az 56,5 méter hosszú, kétrészes motorvonatok felsővezetékről 160, akkumulátorról 120 km/h végsebességet érhetnek el, 164 másod- és 24 első osztályú ülőhelyet kínál majd, előbbin 2+3, utóbbin 2+2 osztással, valamint 8 kerékpár biztonságos szállítása is megoldható lesz. Az ATD közlése szerint a pályázaton még a CAF és a Stadler is részt vett.

Ismeretlen ismerős? Arról nincs még hír, hogy ezeket is az állami Vivi vagy más fogja üzemeltetni.
(grafika: Škoda)


Már mustársárgában is


Karlsruhe | Németország – Újabb város kapta meg az első járművét a német és osztrák cégek által vitt projekt, a VDV-TramTrain keretében. Saarbrücken után a vasútvillamosok legkiterjedtebb hálózatának számító Karlsruhe, egészen pontosan az AVG számára adhatta át a Stadler Rail a helyileg TT-2S néven is hivatkozott típus első példányát. Az eredeti ütemtervhez képest nagyjából egy éves csúszásban van a gyártás, az utasoknak pedig legalább nyárig várniuk kell a luxusvillamosra.

Nach der Überführung des ersten VDV-TramTrain-Fahrzeug für die AVG aus dem Stadler-Werk in Valencia in die Fächerstadt...

Gepostet von AVG Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH am Freitag, 12. Dezember 2025


Legyen még négy!


Vitznau | Svájc – Vitznau felől már 2022 óta az új szerelvények járnak a Rigire, ezúttal pedig a korábbi szerződés opciójaként a goldaui oldalba is megrendeltek négy fogaskerekűt. A 34,8 méter hosszú, kétirányú motorkocsik 150 ülő és további 100 álló utast szállíthatnak, a klimatizált beltér ellenére lehúzható ablakokkal is rendelkezik. A szerződés 22 millió frankot ér és Busnangban épülnek majd az egyedi fogasok, melyeknek 2030-ra kell leváltaniuk a jelenlegi járműveket.

A vonal télen igazi mesevilág
(fotó: Brigitte Marty / Rigi Bahnen)


Megjött a pecsét


Chemnitz | Németország – Megszerezte a forgalomba álláshoz szükséges engedélyeit az Alstom Coradia Continental BEMU, így végül majdnem két éves késéssel forgalomba is állhat. A megrendelő ZVMS tulajdonába kerülő 11 motorvonat közül egyet már október óta használhatott az üzemeltető MRB a szükséges oktatásokra, illetve a tűzoltóságokkal lefolytatott gyakorlatokra, de utasforgalomba majd csak január elején állhat az első két egység. Az átmeneti időszak optimális esetben egészen áprilisig tart, amikor az utolsó is beáll forgalomba és ezáltal lecserélődik a jelenleg használt járműpark.

Az akkus motorvonatok egyikét még 2025. november 29-én sikerült lencsevégre kapni Chemnitz főpályaudvarán

Nagyjából húsvétig a '90-es évek közepéről származó emeletes kocsikkal lehet utazni Szászország két fontos városa között
(fotók: Adorján Péter)


Sorcsere az ÖBB-nél


Bécs | Ausztria – 2025. december 11-i ülésén újabb másfél évre meghosszabbította az általános vezérigazgató, Andreas Matthä megbízását a felügyelő bizottság. Hasonlóan döntöttek Ursula Zechner és Fabian Fußeis esetében is, akik az ÖBB-Produktion GmbH, avagy a vontatásszolgáltatás igazgatói. Viszont változások is történnek a cégcsoportnál: az RCA vezetősége három helyett csak két főre csökken és Clemens Först az üzleti év áprilisi lezárását követően máshol folytatja a munkát, Bettina Castillo és Christoph Grasl maradnak a cégnél. A pályavasúti feladatokat végző ÖBB-Infrastruktur AG vezetése is Matthä úrra száll 2026. januártól, az indoklás szerint a német pályaépítések miatti forgalmi változások jobb koordinációja miatt. Manuela Waldner, a holding pénzügyi igazgatója az ÖBB-Personenverkehr AG és az RCA felőgyelőbizottságának elnöke is lesz, hogy a versenyképességet növelhessék. Georg Schatz néhány év kihagyás után tér vissza az államvasúthoz a kontrolling területére és örökli meg a szakterület vezetői pozíciót Markus Binder-Krieglsteintől.


Újabb TINA forgalomban


Rostock | Németország – Kisebb ünnepség keretében forgalomba állt a Stadler TINA-sorozat egyik újabb iterációja, a legészakibb német üzem számára készült variáns. Legfőbb érdekessége, hogy a peronszint felett kiszélesített utastér miatt a forgóvázra nem került burkolat – Már nem fél a Stadler a kínai mérnököktől? – és csak reménykedni lehet a korábban forgalomba állt darabokat érintő zajpanaszok elmaradásában. A 32 méter hosszú szerelvényekben 75 ülőhelyet alakítottak ki, az elsővel az 1-es és 5-ös vonalakon lehet találozni. Az átadón jelenthette be az RSAG, hogy már 30 darabos a rendelésállomány és ehhez 11,75 millió euróval járul hozzá Mecklenburg-Vorpommern.

Teljes fordulaton pörög a marketing
(fotó: Stadler Rail)

Yvette Hartmann, az RSAG kereskedelmi igazgatója; Eva-Maria Kröger, Rostock főpolgármestere; Ines Jesse, a tartományi közlekedési minisztérium államtitkára és Jan Bleis, az RSAG műszaki igazgatója a városháza előtt
(fotó: Joachim Kloock / Stadt Rostock)


Arculat már van


London | Nagy-Britannia – Az újraállamosítás alatt álló brit vasút új arculatát hozta nyilvánosságra a brit közlekedési minisztérium, amelynek a bevezetésére egyelre nem adtak meg konkrét időpontot. A nemzeti lobogó, a Union Jack színeit és formáit megidéző színkészlet valós járművön még nem jelent meg, de az országos vasúti mobilapplikáció is hasonló kinézetű lesz. A brit Hornby már készül a modellben való megörökítésére, melyre a DfT-től kapott megbízást.

A first look at the future of Britain’s railways! We’re delighted to be supporting the official unveiling of the...

Gepostet von Hornby Model Railways am Dienstag, 9. Dezember 2025


Lebegés az elővárosban


Val-de-Marne | Franciaország – 2025. december 13-án megnyílt az Île-de-France Mobilités által C1 jelzéssel ellátott 4,5 km hosszú kötélpálya, amelyen 105 kabin közlekedik 30 másodperces követéssel és szolgál ki 5 állomást. A Doppelmayr által készített rendszernek óránként 1.600 utas a kapacitása és 18 perc a menetideje. Hivatalosan a buszhálózat tehermentesítése a járat feladata, bár ez 6 m/s sebesség mellett érdekes kérdés. Egy kabinba 10 utas szállhat be akadálymentesen, a biztonságról kamerarendszer és segélyhívó gondoskodik. Az elvárások szerint napi 11.000 utas választja majd ezt az eljutási módot.


Metróhosszabbítás helyett kötélvasút épült, mivel ez olcsóbb
(képek: IdFM)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.