2011. 06. 02.

Két állomás vagy egy állomás?

Különleges környezetben különleges állomást talál az, aki a berlini gyorsvasútról a Nikolasseenél száll le. A belvárosból mindegy, melyikkel jön, majdnem ugyanoda lyukad ki. A csendes kis állomáson – vagy állomásokon – jártunk.

Az erdő közepén nyílt meg 1902. május 1-jén a Nikolassee nevű állomás ott, ahol a Wannseebahn és a Wetzlarer Bahn találkozott. Az elvőrási vonalak azonban itt még csak közel vezetnek egymáshoz, közös megállójuk van még egy, a következő megálló: Berlin-Wannsee. Az állomás hamar a hasonló nevű település, majd 1920 után a berlini városrész központja lett, és ideális közelségben volt a wannseei strandhoz is. A névadó tóban, a Nikolasseében tilos fürdeni, ez a vízfelület a szövetségi főváros délkeleti részének vízellátását biztosítja.

Berlin egyik legszebb állomásépületeinek egyike a nikolasseei megálló felvételi épülete. A tornyos építmény kiválóan illeszkedik a környék épületeinek sorába, a rendezett teret számos villa és üzletsor övezi

Az egykori községháza a mai napig áll az állomás előtti téren


Hangulatos villák, hatalmas fák jellemzik a wannseei és a nikolasseei villanegyedet – aki Berlinben jár, érdemes ide is ellátogatnia

Néhány perc pihenő a buszvezetőnek is jár. A 112-es busz húsz percenként indul, és a villanegyeden áttekeregve éri el másik végállomását, Nyugat-Berlin másik végén

A vasútállomás Stadtbahn-peronjai mellett 1928, a Wanssebahn vágányai mellett 1933 óta találunk harmadik, áramvezető sínt. Néhány évvel később, 1934 és 1936 között épült meg a peronok keleti végén az állomás emblémájának is számító fedett átjáró. A II. világháború nem igazán hagyott nyomot az állomáson, de a Berlini Fal 1961-es felhúzása annál inkább éreztette hatását: az állomás elhagyatott lett, majd a Wannseebahn peronján az 1980-as sztrájk után öt évre megszűnt a forgalom. A BVG üzemeltetésébe átkerült nyugat-berlini hálózatba 1985-ben került be az akkorra S1-es számot kapott Wannseebahn, amely előbb csak az alagútban fekvő Anhalter Bahnhofig, majd hamarosan az északon fekvő Frohnauig szállította az utasokat.
És miért is a címben rejlő kérdés? Nos, a válasz egyszerű: bár egy neve van a két állomásnak, bizonyos szempontból két állomásról van szó: a „fenti” peron Berlin-Nikolassee Stadtbahn, hívójele BNIS, míg az „alsó” Berlin-Nikolassee Wannseebahn, ennek a hívójele pedig BNIW.

A német vasút igyekszik eleget tenni az akadálymentesítésre vonatkozó kötelezettségeinek. Nikolassee Stadtbahn-peronján az egyik lépcső helyett lift épül a babakocsis és kerekesszékes utasok segítésére


A lift másik fele, a Wannseebahn peronjára vezető felvonó már kész és működik – igaz, erre a peronra a busz felől csak kőlépcsőn lehet átjutni

A két peront összekötő, a Wannseebahn peronjai felé emelkedő átjárót 1934-1936 között építették

A lépcső nélküli kialakítású átjárót sokan használják nyaranta, amikor a wannseei standra tartanak, hiszen a Stadtbahn töltése mellett található a strandra járó autóbusz megállója

A Stadtbahn-peron kiváló fotóhely, ha a belváros felől Wannsee felé tartó regionális vonatokat szeretnénk megörökíteni. A képen egy Belzig felől érkező (jobbra) és egy Brandenburg felé tartó (balra) regionális szerelvény találkozik

A Wannseebahn-peronról az S-Bahn-szerelvényeit fotózhatjuk, bár a választék nem túl nagy: itt csak 481-esekkel találkozhat az ember. A képen nem látható, az állomást nézőpontunk szerint jobbra található vágányon néha-néha egy-egy tehervonat is felbukkan azért...
Amint azt a tábla is mutatja a peron szélén, az állomáson nincs szolgálat, a vonatok indítását maga a motorvezető végzi

Hangulatos és harmonikus képet mutat a peron Nikolasseében és az összes többi Wannseebahn-megállóban is. A kiskockakő, a fából készült perontető, a jegykezelő és a modern információs és segélykérő berendezés is békében megfér egymással

A lapozós utastájékoztatót nem változtatják túl sűrűn. Valóban, minden vonat a Potsdamer Platz felé megy az egyik oldalról, de a többségük végállomása e megállón túl található. A tábla egyébként sem túl informatív, sem a vonat hosszát, sem az indulási időt nem tudjuk meg róla

A csendes megálló ma a vasútbarátok kedvelt fotóhelye, ha a Stadtbahn-peronokról van szó, nyáron pedig a Wannseebadhoz közlekedő buszok végállomását is itt kell keressük. Ezenkívül az állomás előtti hangulatos térről indul a 112-es busz, amely a közeli villanegyedet feltárva szeli át az egykori Nyugat-Berlint – papíron 47 perc alatt éri el a Nahmitzer Dammnál lévő végállomását a szóló autóbusz.

Egy Wannsee felé tartó szerelvény érkezett Nikolassee Wannseebahnra. A vonat felett a már látott átjáróhíd látható
(a szerző felvételei az elmúlt év őszén készültek)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.