2011. 08. 08.

A tótoknál megújul a dízelflotta

Új dízelmotorkocsit vehetett át a minap a ZSSK. A ŽOS Vrútky által épített, igen korszerű 861-es sorozatú háromrészes motorvonatok Privigye, Nyitra, Homonna, Eperjes és Kassa környékén állhatnak forgalomba.

Magyarországon legfeljebb álmodozhatunk a vadonatúj, nagysebességű személykocsiról. A magyar vasúti járműipar nem is akart igazán fennmaradni – ellentétben például a cseh és szlovák gyártókkal. Amikor a budapesti Ganz gyárban jobbára kínai árusok raktára van; a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. pedig egy „sufnituning” személykocsira próbálja meg alapozni a magyar vasúti járműgyártás meglehetősen ködös és mutyiszagú jövőjét, akkor a szlovákok sorra szerzik be a hazai vagy éppen a szomszédos Csehországban épített új járműveket. Az ingavonati szerelvény mellett egy új szerzeménye került a Železničná spoločnosť Slovensko a.s. állagába.
A szlovák vasúti járműgyártó, a ŽOS Vrútky nem siránkozik és nem kerget ködös álomképeket, mint a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., hanem dolgozik: ennek eredménye a ZSSK tizenkét motorvonatából elkészült első példány, a 861 001-0 számú szerelvény

A ZSSK még 2009-ben állapodott meg a gyártó ŽOS Vrútkyval összesen tizenkét, egyenként három kocsis motorvonat gyártásáról. A teljes szerződés értek 53 millió euró, mintegy 14,3 milliárd forint. Két, egyenként 588 kW teljesítményű MAN dízelmotor hidraulikus erőátvitel segítségével hajtja a részben alacsonypadlós, 96 tonna szolgálati tömegű, ütközők között 57590 milliméter hosszú motorvonatot. A vonat engedélyezett legnagyobb sebessége 140 km/h.
A vezetőasztal megfelel a kor követelményeinek

A szerelvény tengelyelrendezése B’ 2’ 2’ B’, vonat két végén található a hajtott forgóváz, míg a kettő között két Jacobs-rendszerű forgóvázon nyugszanak a járműszekrények.
A vonaton 177 másodosztályú ülőhelyet, mozgássérültek számára is használható mellékhelyiséget alakítottak ki. Az utazóközönség kényelmét szolgálja a klímaberendezés és a laptopok és egyéb elektromos eszközök működtetésére szolgáló konnektorok (!) kialakítása. A rendről pedig a biztonsági kamerák is gondoskodnak.
A vonaton magától értetődő az utasok rendelkezésére álló konnektorok telepítése. Így is lehet utasokat csábítani a vasútra!

Készülnek a további példányok is
(fotók: Josef Petrák / forrás: zelpage.cz)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.