2011. 09. 23.

A Jenbacherek alkonya?

Megkezdődött az ÖBB jellegzetes motorkocsijainak a selejtezése. Az 5047-esek közül néhány már nincs az osztrák vasút állagában. Sőt, az 1987-től épített kocsik egyike már a múzeumi flotta része. Mi több, a GYSEV-hez is jönnek a felesleges járművek.


Mintegy negyedszázadnyi üzem után lassan búcsúznak az ÖBB jellegzetes dízelmotorkocsijai. Az 5047-es sorozatba sorolt négytengelyes járművek közül már több nincs az állományban. Az ÖBB-től búcsúznak, de a GYSEV-nél szaporodnak a motorkocsik.
A nyár közepe, június 30. óta az 5047 001-es számú motorkocsi már nem a forgalmi kocsik listáján szerepel Ausztriában, hanem a nosztalgiajárművekén. Az első Jenbacher motorkocsi 24 esztendő után máris nosztalgia lett. Összehasonlításul: az utolsó, 056-os, később 156-os számú V63-as mindössze egy évvel később, 1988-ban jött ki a Ganz-MÁVAG gyárcsarnokából és még mindig dolgozik.
Nincsenek még huszonöt évesek, mégis lassan selejtezik őket. A képen az 5047 060-as Sopronban tartott rövid pihenőt

Az első motorkocsi mellett eddig összesen öt járművet töröltek még az állagból. A tavalyi év végével az 5047 044 (Krems an der Donau), az 5047 062 (Wels) és 5047 068 (Wiener Neustadt) búcsúzott. Idén február 28-ával pedig a szintén bécsiújhelyi, s egyben a sorozatból a legfiatalabb motorkocsi, az 5047 100-as is kikerült az állományból.
A GYSEV motorkocsik eddig is együtt dolgoztak az ÖBB-s társaikkal. Ezentúl sem lesz ez másképpen, csak az ÖBB-sek átkerülnek a „repcevasúthoz”. A kép az éppen villamosítás alatt lévő Vulkapordány–Nezsider vasútvonalon készült
(a szerző képei)

A hírek szerint azonban jó eséllyel új életet kezdhetnek a motorkocsik a GYSEV-nél. Számos dunántúli vasútvonalon veszi át hamarosan az üzemet a zöld-sárga vasút és ehhez számos dízeljárműre lesz szüksége és összesen hét, felújított motorkocsit vásárolna a cég a meglévő két 5047-es és egy 5147-es motorkocsija mellé. Arról egyelőre nincs hír, hogy a felújítás műszaki tartalma pontosan mi lenne s az sem tisztázott, kerül-e magyar vonatbefolyásoló a járművekre? Az viszont bizonyos, hogy novemberig meg kell érkezni a járműveknek Sopronba, hogy a menetrendváltástól szolgálatba állhassanak a Nyugat-Dunántúlon.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.