2011. 11. 17.

Hiánypótlás

Az egyik utolsó hiányzó láncszem az 1961 előtti vasúti hálózat helyreállításhoz a brandenburgi Heidekrautbahn vonalának Basdorf és Berlin-Wilhemsruh közötti pályája, illetve a forgalom hiánya. A magánvasút most azon igyekszik, hogy záros határidőn belül ismét járjanak ezeken a síneken személyszállító vonatok.



Gyakorlatilag teljes egészében megvan mind a mai napig a Heidekrautbahn Basdorf és Berlin közötti vonala. Ez a pálya vezet be a berlini Stadler-gyárba, így forgalom ma is van rajta. Igaz, nem személyvonati és jobbára csak esetlegesen. A vasúti pálya Schildow község közelében lépte át Berlin határát és egyben a négy megszállási övezetre osztott város szovjet és francia övezete közötti határt is jelentette. Emiatt 1961-ben a Schildow és Berlin-Wilhelmsruh közötti szakaszon meg is szűnt a forgalom.
Az újranyitandó vasútvonal és a leendő megállóhelyek
(forrás: NEB)

A maradék vonalon 1983-ban szüntette meg az NDK államvasútja, a DR a személyforgalmat. Az 1989-es változások nyomán a vasútbarátok és a fővárosba települt ipari cégek nyomására járhatóvá tették a pályát, azonban azon a személyforgalom nem indult újra.
A magántulajdonú, az Arriva-csoport tagjaként működő Niederbarnimer Eisenbahn, a Heidekrautbahn üzemeltetője most azon dolgozik, hogy mielőbb újra felvirágoztassa a parlagon heverő vonalat. A NEB tervei szerint számos, a helyi igényekhez igazodva elhelyezett megállóhelyet telepítenek s megteremtik a lehetőséget arra is, hogy a vonatok Berlin-Wilhelmsruhtól az S-Bahn vágányain – egy korábban általunk is bemutatott konccepciónak megfelelően – akár Berlin központjáig is elmehetnének.
A magáncég vonatai – az S-Bahn kieső szolgáltatásait pótlandó – ideiglenesen Berlin-Gesundbrunnenig is elmennek. A NEB tervei szerint nem csak Karow, hanem Wilhelmsruh felől is eljuthatnának ide a vonatok
(fotó: Halász Péter)

A fejlesztés keretében kialakítandó megállóhelyek teljes egészében akadálymentesek lesznek. A tizenkét útátjáró mindegyikét sorompók biztosítják majd. A vonatforgalom biztonságát a lehető legkorszerűbb rendszer garantálja majd. A Berliner Außenringen közlekedő vonatokhoz Mühlenbeck megállónál biztosítanak majd átszállási lehetőséget, míg Berlinen belül a Wilhelmsruher Dammnál az M1-es villamosra ülhetnek át az utasok.
Arról, hogy mindez mikorra valósulhat meg, egyelőre nincs hír. Az viszont biztos, hogy a NEB tervei lenyűgözőek, ahogy azt ez a film is mutatja. A kisfilmben érdemes figyelni a fejlesztendő vasútvonalat bemutató snitteket, ahol a valóságban felvett képek és a látványtervek tökéletes illúziót keltenek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.