2011. 12. 20.

Lassúmenet

Azonnali intézkedésként mintegy félszáz kilométeren csökkentették 80 km/h-ra a vonatok sebességét a hegyeshalmi vonalon. A MÁV-csoport kedden délután kiadott közleményében pályahibákra hivatkozik, amelyek miatt ideiglenes menetrend kiadását is tervezik. Budapest és Győr között tágul a tér, a két város távolabb került egymástól, legalább negyed órával tovább élvezhetjük a magyar vasúttársaság vendégszeretetét errefelé.


A MÁV-csoport azonnali intézkedésként, 2011. december 21-étől kezdődően több szakaszon, mintegy ötven kilométer hosszon rendelt el lassújeleket. A társaság közlése szerint „az utazás biztonsága érdekében bevezetésre kerülő sebességcsökkentés azért vált szükségessé, mert a nemrégiben lefolytatott műszeres vizsgálatok olyan pályahibákat mutattak ki, amelyek következtében az eredeti pályasebesség biztonsági okok miatt nem tartható. Az ideiglenes sebességkorlátozás bevezetésével a MÁV Zrt. vezetésének célja az utasok maximális biztonságának garantálása.
Nyolcvanas lassújel Győr végponti váltókörzetében, a bal vágányon

A MÁV-csoport a lassabb közlekedés miatt megkezdte a vonalra érvényes ideiglenes menetrend kidolgozását, mivel az intézkedés legalább negyedóra menetidő-növekedést hoz az erre közlekedő vonatoknak. A társaság ígérete szerint a rendeletekben előírt módon és időben teszi közzé a megváltozott menetrendet.
Megjegyzendő, hogy az érintett szakaszokon a tehervonatok mindössze 50 km/h-val haladhatnak. Ráadásul számukra a lassítás-gyorsítás lényegesen nagyobb energiafelhasználást is jelent. A magántársaságok esetében ez pedig többletkiadást jelent, hiszen a felhasznált villamos energiát vagy éppen gázolajat meg kell fizetni...
A jobb vágány 100, a bal 80 km/h-val járható Tatabánya és Száligeti elágazás között, az Alsógallára vezető vágány kiágazásánál

Az intézkedés miértjét és hatásait ennél részletesebben nem magyarázta a MÁV Zrt., így kérdéseinket feltettük a MÁV-csoport sajtókapcsolatokért felelős munkatársainak is. Reméljük, hogy mielőbb megnyugtató és tartalmas, szakmailag is védhető álláspontját közli velünk a vasúttársaság, amelyet – szokásunkhoz híven – természetesen olvasóinkkal is megosztunk.
Nyolcvanas lassújel Szárligeti elágazásnál. Amíg bent volt a váltó, pályasebességgel járhattak itt a vonatok.
Magyarics Zoltán felvételei illusztrációk, azok 2009. szeptember 18-án készültek, de jól tükrözik a Budapest és Hegyeshalom közötti „kirakatvonal” állapotát

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Sínfejrepedés, angolul head checking.

    „Egy kis szakirodalom a témában:
    http://www.sinekvilaga.hu/123-30675.php
    http://www.sinekvilaga.hu/123-33244.php

    A 3-as metróban is ezért lett levéve a sebesség 80-ról 60-ra, de valóban érdekes, hogy most tömegesen jön elő ez a hibajelenség az extrém nagy terhelésű vasúti pályákon. Valami miatt a korábbinál lényegesen gyorsabban rideggé válik a sín, bár egyébként a 3-as metróban ez már a ’90-es évek vége felé is okozott problémát (mivel minden tengely hajtott, nagyon durva, és nagy gyakoriságú hosszirányú erők is megjelennek a sínfejen, ez okozhatja a felkeményedést), de azt síncserével megoldották – akkor még volt rá elegendő forrás.

    Lehet hozzá köze a FLIRT-eknek és a Taurusoknak is, mert ezek alapvetően nagy vonóerejű, és villamos fékkel fékező járművek, ami a mozdonyos vonatok esetében azt jelenti, hogy a kerék-sín kapcsolatban mozdony kerekein valósul meg a fékezés, nem oszlik el az egész vonaton, így lényegesen nagyobb kerékerők jönnek létre.

    Ja, és ilyen lesz belőle, ha nem veszik észre:
    http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=114486526&t=9115539

    Jó kis téma, szerintem nincs rá még megnyugtató magyarázat. Mindenesetre a síncsiszolással foglalkozó cégeknek ez most tuti üzlet – csak sajnos valószínű, hogy az üzemeltetés egyéb területeiről kell majd forrásokat elvonni.” BM

    A BME Vasúti Járművek Tanszék jó ideje kutatja a jelenség okait, dec. közepén volt erről egy előadás.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.