2012. 01. 18.

Klederingi képeslapok – A kijárat

A Bécs melletti rendezőpályaudvarról már szóltunk nemrégiben. A rendezőpályaudvar nyüzsgő élete azonban megunhatatlan és számtalan fotótémát szolgáltat az érdeklődő fotósnak. Ezúttal a pályaudvar déli végén, az indító vágánycsoport kijáratánál jártunk s innen érkezik képriportunk.




Itt ajánljuk olvasóink figyelmébe cikkünk első részét:

Előrebocsátjuk: ahogy legutóbb, úgy ezúttal sem nem friss tudósítással jelentkezünk, de mindenesetre úgy gondoltuk, hogy az idő csak zamatosabbá teheti ezeket a felvételeket, amelyek 2010 tavaszán készültek. És valóban így van, hiszen olyan pillanatokat is elkapott fotósunk, amelyekre már aligha lehet lehetősége. Íme hát, Magyarics Zoltán képes tudósítása a bécsi rendezőről, a Zentralverschiebebahnhofról (avagy közismertebben: Kledering), egészen pontosan annak déli végéről. Képeink egy bő órás időintervallumon belül készültek, tehát látható, hogy a hazánkban megszokottnál jóval nagyobb forgalmat bonyolítanak le a sógorok – a MÁV pályavasútnál ismeretlen hatékonysággal és szervezettséggel.
A bécsi rendező mellett mennek el a Budapest felől érkező vagy éppen oda tartó vonatok. A képen az első menetrendi évadát taposó Railjet-szolgáltatás kereteiben közlekedő RJ 41-es robog Budapest felé

Nem sokkal később az ellenkező irányból a 1144 276-os számú „Alpesi Porszívó” érkezett emeletes ingavonatával Pozsony felől

Indul az élet. Az Ostbahn felé tartó tehervonattal lopakodik kifelé a rendezőből a 1116 170-es. Az hogy a Budapest felé tartó pályán indul egy vonat, még nem jelent semmit, hiszen célállomása éppúgy lehet Hegyeshalom mellett Pozsonyligetfalu, mint ahogy a Südbahn felé is veheti az irányt Gramatneusiedlnél

A tehervonatok vágányai keresztezéstől mentesen jutnak át az Ostbahn túlsó oldalára. A fővonalon éppen csatolt Talent oson Pamhagen felé, míg jobbról az Innere Apsangbahn (üres) vágánya érkezik

A kelet felé tartó tehervonat éppen átkel az Ostbahn vágányai felett átvezető felüljárón

Néhány pillanat múltán pedig a 1116 096-os húzza tehervonatát azon a vágányon, ahonnan a Donauuferbahn éppúgy elérhető, mint a Westbahn felé vezető Verbindungsbahn

Remek fotótéma az ívben kunkorodó tehervonat

A változatosság kedvéért az Innere Aspangbahn felől egy magányos Herkules, nevesül a 2016 087-es érkezik

Hamarost pedig a 1116 250-es újabb, az előbbinél tekintélyesebb tehervonat élén kanyarodik ki a rendezőből. A cseh kocsik alapján valószínűsíthető, hogy a vonat lényegében tesz egy „tiszteletkört” a rendező körül és Wien-Simmering érintésével távozik Břeclav felé

A nagy hurokban robog a tehervonat csehek felé. Háttérben a schwechati ÖMV-olajfinomító

Újabb magányos farkas érkezik kelet felől. A 1044 003-as az egyik legalacsonyabb pályaszámú, még szolgáló – és nem átalakított – „Alpesi Porszívó”

Eközben egy vágányszabályozó munkagép is szót kért és kiosont a rendezőből

Viszonylag ritkán lehet látni Bécs környékén vonalon dolgozni a 1063-asokat. A típus érdekessége, hogy az első harminchét darab az osztrák mellett a Csehország déli részén, a Raaberbahnon és hazánkban divatos 25 kV 50 Hz-ről is képes működni

Szintén az Ostbahn felé tart egy dozátoros kocsikból álló szerelvénnyel a 2016 006-os

Eközben pedig Németország felől érkezik egy irányvonattal a DB Schenker 185 307-es számú TRAXX-mozdonya. A gépek nemrégiben vették át az ausztriai forgalmat az e célra vásárolt 25 EuroSprintertől, amelyektől már meg is szabadult a DB teherfurvarozó cége és immáron a regionális személyforgalomban bizonyíthatnak a Bikák Drezda, Cottbus és Berlin környékén

A 1116 173-as gabonás kocsik élén érkezik Hegyeshalom felől
Nem sokkal később pedig a GYSEV ma már Széchenyi-mozdonykét ismert 1047 505-öse indul egy majdnem üres tehervonat élén Hegyeshalom felé

Az Euregio-vonatok java része ma már csak Győr és Bruck an der Leitha között jár, így ritkaságszámba megy a magyar Talent Bécs környékén. Győr felől érkezik az 5342 006-is

Nem sokkal később pedig Budapest felé suhan a Wiener Walzer EN – ekkor még a jellegzetes és elegáns sötétkék festésű SBB fekvőhelyes kocsi is közlekedett a vonatban. A típust azóta a helvétek leállították és bár szó volt róla, a MÁV-START mégsem vett belőlük egyet sem. A vonatot a 1116 006-os továbbította Wien Westbahnhof és Budapest-Keleti között

A 1116 121-es vadonatúj autószállító kocsikból álló sor élén gördül ki a rendezőből és veszi az irányt kelet felé – ami persze lehet dél is, hiszen Gramatneusiedlnél jobbra fordulva kiválóan elérhető a Südbahn is

A 1044 045-ös vegyes tehervonattal hagyja el a rendezőt az Ostbahn felé. Az át nem alakított „Alpesi Porszívók” csak tehervonatokra vagy távolsági vonatokra jók, hiszen ingavonatokat nem továbbítanak velük, lévén nincs bennük a távvezérléshez szükséges berendezés

Végül pedig egy magányosan szomorkodó 5047-es, nevesül a 055-ös pályaszámot viselő jármű várakozik türelmesen a szabad jelzésre. Ez a kép ma már történelem, ugyanis a 2010-2011-es menetrend életbe lépése óta óta Bécs és Maria Lanzendorf között vonatpótló buszok járnak


fotók: Magyarics Zoltán
szöveg: Halász Péter

1 megjegyzés:

Figyelem!

Oldalunkon általában előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését jogát fenntartjuk. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.