2012. 03. 31.

Emlékek a múltból

Ezúttal nem saját tollakkal ékeskedünk – sajnos magyar képek meglehetősen ritkán akadnak az 1945 és 1989 közötti Bécsből. Mindenesetre a Wiener Linien archívuma egy kincsesbánya e téren. Néhány érdekes, látszólag hétköznapi, ám annál beszédesebb képet most mi is megmutathatunk olvasóinknak.


1962-ben még bőven akadt kéttengelyes villamoskocsi Bécsben. A Stadtbahn Josefstädter Straße megállója alatt érkezik a Belváros irányából a J jelzésű viszonylaton egy „Halbstarke”, azaz magyarul nagyjából „félig erős” szerelvény. Az 1960-as években egyre több, korszerű pótkocsi állt forgalomba, amit azonban még a régi, sokszor favázas villamosok vontattak. A képen a híd alól kikandikáló c3-as pótkocsitípus a mai napig forgalomban van, igaz, már nem K sorozatú motorkocsik, hanem E1-esek mögött róják a síneket.
A villamos feletti hídon pedig egy N1-es sorozatú motorkocsiból és n2-es sorozatú pótkocsikból kiállított Stadtbahn-szerelvény tart észak, azaz Heiligenstadt vagy éppen a Dunacsatorna felé. A vágány ne tévesszen meg senkit: a Stadtbahn-hálózaton egészen a metróvá való átalakításig, azaz 1989-ig „balra hajts” volt érvényben.

Ha már Stadtbahn: a kép ismerős lehet sokak számára. Bizony, 1980-ban még a Stadtbahn szerelvényei járnak a mai U4-es metró vonalán. Igaz, már folyamatban volt az infrastruktúra átalakítása a metrós igényeknek megfelelően. A hietzingi állomásra egy, az 1950-es évek elején gyártott N1-es sorozatú motor- és n2-es pótkocsikból álló Stadtbahn-szerelvény érkezik. A háttérben a császári váróteremnek helyet adó pavilon látszik, ami a mai napig megvan, de 2010 óta nem látogatható. A tulajdonos, a Wiener Museum, a városi múzeumnak nincs pénze a felújításra, márpedig a létesítmény meglehetősen rossz állapotban van.
A Stadtbahn helyett Meidling, Hauptstraße és Hietzing között 1981. augusztus 31-én, míg az egykori „Wientallinie” utolsó szakaszán, Hietzing és Hütteldorf között 1981. december 20-án vették fel a forgalmat az „Ezüstnyilakkal”.

Ugorjunk egyet! A Prater óriáskereke sokat segít abban, hogy beazonosíthassuk a helyszínt: a Pratersternnél járunk. Igaz, ma már egyáltalán nem így néz ki a környék. A háttérben az M sorozatú motor és m2 vagy m3 sorozatú pótkocsiból álló szerelvény az A jelzésű viszonylaton közlekedik. A környéken legutóbb 2008 nyarán járt villamos, akkor szűnt meg a 21-es járat Schwedenplatz és a Praterbrücke között s adta át a helyét az U2-es metró hosszabbításának.

Nálunk ilyesfajta villamossort nem, de hasonlót azért láthatunk mindenszentekkor az Újköztemetőnél. A bécsi központi temetőhöz vezető villamosvonalakon ilyenkor csúcsforgalom volt és van. Egykoron számos időszakos járat járt ki és bizony a „Friedhofsverkehr” idején egymásba értek a villamosok a Simmeringer Hauptstraßén. Az 1961. november 1-jén készült felvételen előttünk éppen egy, L4-l3-l3 sorozató motor- és pótkocsikból álló vonat távolodik, mg ellenkező irányban, kissé távolabb a 74-es számú villamosviszonylaton közlekedő T1-es motorkocsi által vontatott két k6-os pótkocsiból álló szerelvény érkezik.

Az írásunkban felhasznált képek a Wiener Linien archívumából származnak.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.