2012. 04. 05.

Lónyay utca, végállomás

Bő öt esztendeje vették át a hatalmat az ipari csuklósok a Kiskörúton. 2007. április 2-ától ugyanis a négyes metró építése miatt a villamosok csak a Lónyay utcáig jártak. A „Kálvin tér (Lónyay utca)” nevű ideiglenes végállomás egyben az UV-k – időleges – búcsúját is jelentette a kiskörúti viszonylatokon.




A négyes metró építése és a Kiskörút felújítása miatt 2007. március 30-án járt utoljára villamos a Deák Ferenc téren egy bő másfél év erejéig. Ráadásul akkor még UV-k jártak a 47-es és a 49-es vonalán. Április 2-ától azonban a hatalmat az ipari csuklósok vették át a Kiskörúton, pontosabban a megmaradt 49-es vonalán – a 47-es ugyanis már akkor is csak a Kanizsai utcai ideiglenes végállomásig jöttek be a Fehérvári úton.
A Lónyay utcánál egy vágányon fordultak a villamosok. A csúcsidei 3-4 perces követésre pont elég volt a kapacitása az ideiglenes végpontnak

Az ideiglenes peron a Deák Ferenc tér irányú vágányon létesült, előtt pedig szükség-leszállóhelyet is kialakítottak, hogy ha foglalt a csonkavágány, az érkező villamos letehesse az utasait. A villamospótló buszra az előző, Fővám téri megállóban lehetett azonos peronnál átszállni

A 47-49V jelzésű villamospótló autóbuszjáratokon ekkortájt bukkantak fel a VT Transman Kft. által Pécsről vásárolt öreg Ikarus 280-asok és az unikum, az Ikarus 284-es. A rendszámaik alapján csak Joy-okként emlegetett kocsikkal közösen jártak a BKV saját járművei is.
A Pécsről vásárolt, már a BKV színeire festett VT Transman-féle Ikarus 280-asok egyike, a JOY 223-as. A Mecseket is megjárt kocsik meglehetősen rossz műszaki állapotukról voltak híresek. A kép helyszíne, a Zsinagóga előtti csomópont ma már gyökeresen megváltozott, megszépült

Az Astoria felől érkezik a BPO 008-as, a különféle pótlások rendszeres résztvevője

Nem csak Ikarus 280-asok, hanem Ikarus 435-ösök is szolgáltak a villamosok helyett. A képen látható kocsi kijelzőjébe nem programozták fel a villamospótló adatait, csak annyit tudott kiírni, hogy V47 – semmi más nem utal a villamospótló mivoltára

Egy másik, volt pécsi versenyző, a JOY 221-es tart a 18-47V jelzésű viszonylat déli végállomására, a Hengermalom út felé. A kép a Lónyay utcai megállóban készült

Ekkor még működött régi formájában a 83-as trolibusz: a megszokott GVM-ek a Fővám tér és a Kálvin tér között kialakított buszsávban lopakodtak – amit persze számtalan, egyébként szabálytalanul közlekedő autós is igénybe vett.
Ma már nincs trolivezeték a Kiskörúton, legfeljebb önjáró üzemben közlekedő Solarisokat lehet látni a 83-ason a „büdösbuszok” mellett
(fotók: Halász Péter)

A Szabadság híd 2007. augusztus 21-étől kezdődő lezárása idején megszűnt a Kiskörúton a villamosforgalom  és elbúcsúztak az UV-szerelvények a főváros utcáitól. Legközelebb csak 2008. december 20-án bukkantak fel ismét a sárga szerelvények – akkor azonban már híre sem volt az UV-knak.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.