2012. 05. 07.

A fekete előtt egy kis bécsi

A Wiener Linien mindig is ismert volt arról, hogy előszeretettel működött együtt a bécsi telephellyel rendelkező járműgyártó cégekkel. Így van ez a Bombardier vagy éppen a Siemens esetében is. Az előbbi új villamosaival rendszeresen találkozhatunk az osztrák főváros sínpárjain, ahol most egy különös járművel találkozhatnak a figyelmes járókelők: az új karlsruhei villamossal. Vagy vonattal. Szóval traim-trainnel.


A VBK - Verkehrsbetriebe Karlsruhe GmbH és az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft mbH, azaz a VBK és az AVG még 2009-ben összesen harminc új városi vasúti járművet rendelt a Bombardiertől. A Flexity Swift járműcsaládba tartozó kocsik két áramrendszerűek, azaz a városi vasúti 750 voltos egyenáram mellett a nagyvasúti 15 kV 16,7 Hz-es váltóáramról is képesek működni.
A középmagas padlóval rendelkező motorkocsik megfelelnek a városi vasúti szabályozás, a BOStrab és a nagyvasúti előírásokat részletező EBO előírásainak is. A 37 méter hosszú és 2,65 méter széles járművekben 244 férőhelyet alakítottak ki. A kocsiszerkezet érdekessége, hogy a villamosoknál szokásos Jacobs-rendszerű forgóvázak helyett hagyományos forgóvázakon nyugszik valamennyi kocsirész, így a villamosnak összesen nyolc tengelye van. Ezt azzal magyarázzák, hogy a járműveknek így nyugodtabb lesz a futása magasabb sebességeknél is. A kocsik érdekessége, hogy hagyományos vasúti motorkocsiként engedélyeztették a nagyvasúti pályákra, így 100 km/h-nál gyorsabban is közlekedhet. Emellett ugyancsak engedéllyel bír a nagy emelkedésű vasúti pályákon való közlekedésre is. Ezen engedély birtokában a Fekete-erdőben vezető nagyvasúti, nagy emelkedésű pályákon is közlekedhet majd a vonat-villamos.
Az egyik frissen elkészült szerelvény a Wiener Linien simmeringi főműhelyének udvarán
(fotók: Halász Péter)

A 2009-ben megkötött, 129 millió euró értékű szerződés a harminc járművön kívül további 45 szállítására vonatkozó opciót is tartalmaz. A kocsik építésében a Bombardier bautzeni gyára mellett a cég bécsi telephelye is segédkezik, az egykori Rotax-gyár csarnokában összeszerelt villamosok üzembe helyezését végzik a Wiener Linien telephelyén, a központi temető tőszomszédságában, a simmeringi főműhelyben.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.