2012. 09. 22.

Autómentes múltidézés

Öt esztendővel ezelőtt rendezték meg a főváros XVII. kerületében az első autómentes napot. 2007. szeptember 22-én lezárták a Ferihegyi út egy szakaszát, ahol a színpadon együttesek váltották egymást, a sátrakban pedig számos a közlekedéshez kapcsolódó szervezet mutatta meg magát. Eközben pedig a rákoshegyi vasútállomáson is érdekes dolgokat láthattunk. Induljon hát a múltidézés!


Az állomás első vágányán két motoros hajtány várta az érdeklődőket. A forgalmi iroda és a vágány Rákos felőli vége között ingázva lehetett kipróbálni, hogy milyen ezekkel a szerkezetekkel utazni

A második vágányon eközben a MÁV (akkor) új üdvöskéje, a Talent mutatkozott be. Akkoriban úgy ígérték, hogy a 120a vonalon is járnak majd a korszerű motorvonatok. Szerencsétlen tíz szerelvényt körülbelül vagy harminc helyre elígérték egyébként...

Ebben az időszakban még bőséggel akadt „parasztinga” is a vonalon. A 20-07-es Bhv-kből és 300-as BDt-kből álló vonatok mára eltűntek az újszászi oldalból, helyettük posta-Bhv-k száílltják az utasokat

Azért akadt arrafelé „korszerű” vonat is: a V43 2200 posta-ingájával indul Szolnok felé. Ekkoriban még nem volt zónázó rendszer a mai fogalmaink szerint, a vonatok kevesebb pályakapacitást kötöttek le, hiszen csúcson kívül és a gyenge irányokban mindenhol megálló személyvonatok jártak Budapest-Keleti és Szolnok között; ezt sűrítették fél órára a sülysápi vonatok. Mára ez megváltozott, azt a feladatot, amit pár éve egy vonat is el tudott látni a rendkívül hatékony munkaszervezés jegyében két vonat látja el: egy helyi és egy zónázó vonat...

Bizonyos szempontból előnyösek voltak a „parasztingák”: nem olyan sűrűn romlottak el, ráadásul nyáron jobb volt a szellőzésük, mint a posta-Bhv-knak...

A tehervonatok élén pedig ekkoriban rendszeresen megfordultak a CFR Marfa, a román teherszállító vasút villamosmozdonyai is – azóta ez már a múlté, a MÁV és a CFR Calatori (a személyszállító vasút) pedig most gondolkodik a gépcsere nélküli közlekedés bevezetésén

A Ferihegyi úton rendezett „népünnepély” miatt az akkor még csak Rákoskeresztúr, városközpont és Kőbánya-Kispest között közlekedő 98-as buszt elterelték. A képen a kerület neves intézménye, a Balassi Bálint Gimnázium előtt robog az Ikarus
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.