2012. 11. 29.

Mint a fecske

Szárnyal mint a fecske – ezt a gondolatot tette magáévá a MÁV-START a jelek szerint, ugyanis készülnek az első, fecskékkel díszített posta-Bhv-k. Ráadásul mindezt az utasok elégedettségét mérő felmérésre alapozva jelenti be hamarosan a vasúttársaság. Vajon valóban csak a fecskék hiányoztak?


Ahogy arról a RegionalBahn korábban is beszámolt: üdvözlendő lépés a posta-Bhv-k belső „redizájnolása”. Ám, úgy tűnik, a MÁV-START nem csak belül, hanem kívül is újragondolta a járművek megjelenését. Nem, nem arról van szó, hogy az évek óta lerakódott koszt vakarnák le a a By-ok és a Bo-k oldaláról, hanem csak arról, hogy új rajzok jelennek meg az elővárosi vonatok oldalán.

A fecskék a hírek szerint a posta-Bhv-k oldalán jelennek majd meg. A MÁV-START-tól érkezett sajtómeghívóban a következő mondatokat olvastuk:
Közel ötvenezren töltötték ki a MÁV-START Zrt. kérdőívét, amely felmérést annak érdekében végzett, hogy pontosabb képet kapjon a vasúttal közlekedők tapasztalatairól, utazási szokásairól. Az utasok körében végzett kutatás eredményeit sajtótájékoztató keretén belül ismerteti a vasúttársaság. Egyszersmind bemutatja, milyen azonnali lépéseket tett és tesz az utazások körülményeinek, komfortjának javítása érdekében.

Vajon mik lehetnek ezek az azonnali lépések? Nos, aligha a járművek hirtelen vezényszóra ugrásszeráűen javuló külső és belső takarítása lesz. Sőt, nem is arról van szó, hogy a kohóérett Bhv-kat, By-okat és „poznańi heringeseket” azonnali hatállyal szétvágnák és helyettük már decemberben vadonatúj motorvonatok állnak forgalomba. Erről szó sincs. Úgy tűnik, hogy mi, utasok leginkább a fecskéket hiányoltuk a vonatokról és ezek jelennek majd meg a szerelvényeken.
Félreértés ne essék: üdvözöljük a MÁV-START azon lépését, hogy igyekszik felfrissíteni a személykocsik utasterének belső megjelenését. Ellenben biztosan ez a legnagyobb probléma? Vajon ennyire elégedettek vagyunk a szolgáltatással?

Emellett azt sem értjük, hogy „mire gondolhatott a költő?” A fecske egy köztudottan gyorsan repülő madár, ami egy posta-Bhv-ról nem feltétlenül mondható el. Mit akar nekünk üzenni a sebesen szárnyaló madarakkal a magyar személyszállító vasúttársaság? Mert sebes szárnyalásról aligha lehet szó: a hegyeshalmi vonalon lassan egy éve állandósultak az ideiglenes nyolcvanas lassújelek. A miskolci oldalban szétdőlt a pálya, a vonatok alig tudják tartani a menetrendet. A budapesti fejpályaudvarok infrastrukturális adottságai is finoman szólva siralmasak. A többi, nem kirakatban lévő vonal állapotáról nem is beszélve...
A „fecskés dizájnról” már megjelentek az első képek az index.hu fórumán, ahonnan írásunk kisképe is származik.

Érdemes megjegyezni, hogy a fecskés dizájn vasúti alkalmazását nem a MÁV-Start húzta elő a kalapból. A British Rail 1987-től alkalmazta a fecskét az InterCity-márkanév logójának részeként (korábban csak szabvány betűkkel írták fel a vonatokra a márkanevet), amint az alábbi képen is látható. A fecske egészen a kilencvenes évekig feltűnt az egykori BR IC-flotta járművein.
(forrás: Wikipedia)


„Mint a fecske, repülj messze földre,
Színarany szárnyú gondolat, repülj el!”


Halász Péter

Különvélemény

Szerkesztőségünk egyik tagja, Nánási Zoltán némileg eltérő véleményen van a kocsik új, „madaras” dizájnjával kapcsolatban. Úgy gondolja, hogy pénz híján az egyetlen eszköz a kocsik optikai tuningja lehet, arra pedig a mostani kezdeményezés nem hogy tökéletes, hanem meglepően ötletes is (még akkor is, ha esetleg „újrahasznosított” ötletről van szó). Másrészről, ha az emberek (akik utasok is!) motivációját vizsgáljuk, látható, hogy az érzelmek túlsúlyban vannak: ha egy kocsi „aranyos”, talán hajlamosabbak utazni is rajta. Az „aranyoskodás” nem kerül sokba, de akár sokat is hozhat a konyhára (lásd pl. Hello Kitty-mánia). Ezen túlmenően, önmagában egy tiszta vasúti kocsi paradox módon már nem bír hírértékkel, még akkor sem, ha Magyarországon ez csodaszámba megy. Az embereknek ennél több kell. Hogy Varenuhát, a moszkvai varieté adminisztrátorát idézzük (Bulgakov – A Mester és Margarita): a kocsinak blikkfangosnak kell lennie, és ez a madaras kocsi kétségkívül az lett. És aranyos is.

Nánási Zoltán

4 megjegyzés:

  1. A kohóérett járművek szétvágására tett lépéseket is meghozta a cég. A rendelkezésre állás alapú karbantartás váratlanul sikeres volt már az első időben is, ez lehetővé tette közel 150, az általad is nevesített sorozatba tartozó jármű azonnali hatályú leállítását - és ezzel a karbantartási költségek évi 1 milliárd forinttal csökkentését, illetve ezen összeg másra, pl. utaskomfortra való költését.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A FLIRT-ek és Talent-ek érkezésével párhuzamosan ez múlt időben igaz, de - tudomásom szerint - jelenleg nem zajlik ilyen járműcsere, és a meglévő állománnyal kell gazdálkodni még egy darabig. Komolyabb volumenű beszerzésről nincs hír, az IC+-projekt értékesítési várakozásai is homályosak.

      Törlés
  2. Osztom Nánási Zoltán véleményét! :)

    VálaszTörlés
  3. Bennem tudathasadásos állapotot okozott ez a téma.

    Egyrészt osztom Nánási kolléga véleményét: a festék a legolcsóbb hangulatjavító! Idevágó nézeteimért anno már sokszor megkaptam a "nem a festék húzza a vonatot" bölcsességet - most akkor mégis az fogja húzni... Innen nézve viszont maximálisan dicséretes a MÁV-Start vezetésének húzása, miszerint a pénzügyi harapófogóban lévő vasút a kis lépések politikáját követve próbál javítani a szolgáltatáson!

    Másrészt nem tudom figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy már a "postásításnál" is komoly műszaki kompromisszumokkal (tuskófék, eredeti forgóváz, pottyantós WC, és a többi) sikerült egy évtizedek óta elavult konstrukciójú kocsitípust átrugdosni a harmadik évezredbe. Erre a kétes remekműre most az előre menekülés jegyében öntenek még egy kis festéket, pedig már az élettartam-növelő felújítás nyújtotta másodvirágzás órája is erősen ketyeg - azaz ketyegne, ha lenne helyette más. De mivel nincs, csak az újrafestés maradt.
    Ebből a szemszögből az egész posta-Bhv projekt egyetlen támadhatatlan erénye talán az, hogy tökéletesen passzol a nem kevésbé kaotikus "buhera Szili orrvérzésig" programhoz. Kompromisszumok a végsőkig, aztán holnap(után) majd csak lesz valahogy...

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.