2012. 11. 23.

Nézegessen tiszta állomásokat!

Többször is foglalkoztunk már a hazai vasútállomások és megállóhelyek tisztaságával és általános állapotával-rendezettségével. A közelmúltban kampány is zajlott a MÁV hálózatán, ezért most pihenésképpen nézegessünk együtt tiszta állomásokat – onnan, ahol valóban tiszták az állomások! Vajon földrajzilag vagy szemléletileg kell messzebb repítenünk a kedves olvasót?



Az ajánlóban feltett kérdésre mindenki saját belátása szerint válaszolhat a képek megtekintése után. Annyi azonban biztos, hogy az éremnek két oldala van: a vasút hozzáállása és törődése egy dolog, a másik viszont az utazóközönség, illetve még inkább a „balhéra” vágyó rongálók léte vagy hiánya. Értékelhetjük az értékelési rendszert, és somolyoghatunk a vezérigazgatói grafitti-mentesítésen, ha egyszer valaki csak összefirkálja azt a fránya aluljárót újra meg újra, ellopja a szappanadagolót a vonatok fedélzetéről, és így tovább. Skóciában – ahonnan következő képeinket válogattuk – minden megállóban komoly térfigyelő kamerarendszer üzemel, de a BKV/BKK bekamerázási ötletei kapcsán szakértők figyelmeztettek, ez sem feltétlenül megoldás. Mi legyen tehát? Nincs más, mint várni, amíg mentalitást is lehet importálni Skóciából?

(A bezzegezők és ellen-bezzegezők kedvéért fontosnak tartjuk megjegyezni: igen, tisztában vagyunk azzal, hogy az Egyesült Királyságban a vonatjegyek ára a zsebmetszés kategóriájába tartozik. Azzal is, hogy ott a fizetőképes kereslet is kicsit másképpen alakul, és nem az utasok egyharmada fizet teljesárú jegyet. És mégis, valamiért ez a poszt kikivánkozott...)

Bellshill megállóban rendezett esőbeálló, digitális kijelző, és ürített szemetesek várják a nagyérdemű közönséget. Az is látszik a peron és a gyalogosfelüljáró állapotán, hogy nem frissen felújtott megállóról van szó - mégis, az alapvető létesítmények rendben vannak

Uddingston állomás személyzete az automata ajtóval ellátott mellékhelyiségeket tölti fel papíráruval. Az olvasó figyelmébe ajánljuk még a dísznövényeket is!

Glasgow Central oldalsó szárnya – nem éppen úgy néz ki, mint a Keleti pályaudvar a Kerepesi út felől

Glasgow Central csarnokában sem lehet ugyan enni a padlóról, de nem sokban hasonlít mondjuk a budapesti Nyugatira a tisztaság és ízléses belsőépítészet terén (nem találunk például „tájba nem illő” hevenyészett újságosstandokat)

Port Glasgow megállóhely – egy dézsa virág és általános rendezettség

Paisley Gilmour Street állomás – stílusos világítás, ízléses hirdetőtáblák, korrekt állapotú padok, és úgy általában, harmonikus megjelenés

Ugyanitt a váróterem falán jobb oldalon látható hősugárzó működését az alatta látható kapcsolóval a kedves utas szabályozhatja

A mozgássérültek számára is igénybe vehető mellékhelyiségben figyeljük meg a WC-kefét (nincs leláncolva!), valamint a hőfokszabályzós vízmelegítőt a csapteleptől balra. Itthon hány perc alatt tűnnének el ezek az alkatrészek?

Világvége alsó (angol hangja Girvan állomás) igazi kis ékszerdoboz, az állomási személyzet vonatmentes időben nagy hangsúlyt fektet a dísznövények állapotára

Magától értetődő, hogy Világvége alsón is fizethetünk kártyával a menetjegyért, és a hallássérültek kiszolgálására is felkészült a pénztár

Troon állomása alig néhány fényévre van a „vasútállomás” szóról a hazai közönség eszébe jutó állapotoktól

Troon állomási személyzete vonatmentes időben áttörli a padok háttámláját. Itthon egy ilyen fotó elkészítésénél talán még a lottóötösre is nagyobb az esély?

Kilmarnock állomás, makulátlan állapotú fehér padokkal. A virágokat éppen ottjártamkor locsolták az állomás dolgozói. Vajon a munkaköri leírásuk része, vagy csak az esztétikai érzékükből fakad?

A Glasgow kéregvasúti vezetésű „S-Bahn” szakaszán fekvő Anderston állomáson a fehér oszlop fehér maradt, a kék padokból pedig nem hiányoznak a lécek

Exhibition Centre állomás peronjára a helyi Rotary Club jóvoltából jut friss virág a stílszerű virágtartóba. Képzeljék el ugyanezt Kőbánya-alsón!

Kilwinning állomás ezüst fokozatú kitüntetést kapott állomástisztaságra a Keep Scotland Beautiful mozgalomtól. Zuglónak mi járna, és ki adhatná?

Perth állomáson a falfirka nem ismert...

...és a padokat sem verik szét. Mentalitást vajon lehet importálni?


Magyarics Zoltán

7 megjegyzés:

  1. 100%-hoz közeli felderítés, és durván példás büntetések...
    ugye értelmes ember nem vandálkodik, hülyének TILOS!

    VálaszTörlés
  2. Nincs is értelme semmit csinálni itt, amíg valakiknek az móka, hogy mindent tönkre tesznek. Tárnokon még be se fejezték a peronépítést, már az oszlopok firkások, az új padokba már feliratokat karcoltak, de a szemetet sem a vasutasok dobálják el. Úgyhogy az állomások állapotáért nem elsősorban a MÁV-ot kell kárhoztatni.
    Amúgy a komoly térfigyelő kamera rendszer megoldás lehet, tessék megnézni Szombathelyi vasútállomást. Amikor még a MÁV kezelte, akkor is firkamentes, tiszta állomás volt, mert az utolsó négyzetcentiig be van kamerázva.
    Az állomási személyzet vonatmentes időben való takarítása jogos elvárás lehetne, mert főleg a járatritkítás óta van olyan mellékvonali állomás, ahol 4 óránként kell a váltókezelőnek váltót állítani, ellenben a vágányok között virít a gaz, a padok lefestésére se jut ember stb. De ez meg köszönhető a szakszervezeteknek, akik verik az asztalt, hogy ami nem munkakör, azt nem is végezhetik (lásd állomási izzócsere, nem a vasutas veszi meg az izzót, majd elszámol, hanem be kell szólni az IGI-nek, az megrendeli az IK-tól, azok meg egy furgonnal kirobognak egy izzót kicserélni.) A magánszféra ezt rég megoldotta, beleírják a munkaszerződésbe, hogy a munkaidőben, ha nincs feladatkörébe tartozó feladat, akkor más a munkahellyel kapcsolatos feladatra is utasítható.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. MÁV-kárhoztatás: hogy első vagy nem első sorban, az egy komplikált ügy. A firka meg a padok-szemetesek tönkretétele az ugye a vandálok sara, de az, hogy kivirágzanak az állomások, az pont nem. Hogy a tyúk vagy a tojás volt előbb, az messzire vezet...

      Kamerázás: számomra meglepő módon a BKK terveire válaszul a kriminológusok felhívták a figyelmet, hogy a kamerák sem oldanak meg mindent. Az is kérdés, figyeli-e valaki a kamerák képét, illetve történik-e beavatkozás. Sőt, még van a történetnek olyan része is, hogy a büntetőjogban mivel lehet szankcionálni egy firkálót/rongálót. Ha ebből a láncból valami gyenge, márit ott tartunk, ahol tartunk.

      Munkaköri leírás: a szakszervezetek képességei miatt sajnos a MÁV fennállása egyenértékű a változás lehetetlenségével. Egy magára adó magáncég nyilván nem engedné azt, hogy a dolgozó bent kávézzon, miközben pattog a festék a padról, vagy hasonlók. Ez az, ami szemléleti változást igényelne! Sajnos itthon a szervezeti adottságok, sőt a várható változások sem ebbe az irányba mutatnak. Míg a skóciai példában a padokat takarító állomási dolgozó a vonatokat közlekedtető ScotRail alkalmazottja, ergo érdekelt az utaskiszolgálás színvonalában, nálunk a Pályavasút dolgozója fog ülni az Ingatlankezelő épületében, és magasból tehet a Start utasára. Némelyik ettől függetlenül példás rendben tartja az állomást, mert ilyen a lelkiismerete, de munkaköri leírásba ez nem fog bekerülni amíg MÁV a MÁV, azt halál biztos.

      Törlés
    2. Nem tudom pontosan mit mondtak a kriminológusok a BKK-s kamerákról, de alapvetően ott is érvényesül a "kiszorítás-elmélet", ennek a lényege, hogy ha egy helyet bekamerázunk, ott megszűnik a bűnözés, de csak kitolódik és máshol jelentkezik. Ezt a nagyvároson belüli bűnözés vizsgálata során számos tanulmány vizsgálta és ott arra a következtetésre jutottak, hogy a belváros bekamerázása a külvárosba tolja a bűnözést. A vasút esetén elvileg ez azért megoldás, mert pl a Déli teljesen bekamerázása kiszorítaná a vandalizmust mondjuk az 51-es villamos megállóira. (ami meg a MÁV-ot hol érdekli)

      Természetesen a kamerázás addig ér valamit, míg nem marad a kamera által tapasztalt rongálás következmény nélkül.

      Szerintem van elég ember erre, a déliben ott lébecol az a sok rendőrruhához hasonló egyenruhás vasútőr, több hasznuk lenne, ha ebből 1 a kamerát nézné.

      A büntetőjognak alapvetően megvan az eszköze, 2010 óta a rongálás, az okozott kártól függetlenül bűncselekmény, ha azt falfirka elhelyezésével teszik. (Egész pontosan a tárgy rendeltetésszerű használatához nem szükséges felületképző anyaggal vonják be.) Mondjuk a karcolásokra ez nem terjed ki (50001 Ft kár alatt), de a bármilyen kis kárértékű rongálás is dolog elleni szabálysértés, ami akár elzárással is büntethető. Az más kérdés, hogy a szabálysértésnek minősülő rongálással nem is igazán foglalkozik a rendőrség, másrészt pedig a MÁV általában nem is tesz feljelentést mert tettenérést kivéve gondolom nem bíznak abban, hogy kézre lehet keríteni az elkövetőket. Egyébként meggyőződésem, hogy alapos nyomozással ki lehetne deríteni ezeket is, csak állítólag nincs rá erőforrás a rendőrségen.

      Törlés
    3. Az általad is felvetett szervezeti kérdések miatt nem vagyok biztos benne, hogy a kamerarendszer itt és most hatékonyan tudna működni. A rendőrségen nincs energia ilyesmivel foglalkozni, komoly értékre elkövetett sorozatos lopásokra is hajmeresztően gyéren reagálnak vidéken. Az egy dolog, hogy a Déliben fenntartja valaki a rendet, meg pl. a Keletiben is lenne ember kamerát nézegetni, de ki védi meg pl. Ferihegyen a lifteket?

      Összegezve: kérdéses a kamerák hazai hatékonysága, de szebbet/jobbat szerintem senki sem tud, legalább a felújítások során kötelező elemnek kellene lennie a kamerarendszernek, és azt követően a tényleges használatnak. Hogy ne nézhessen ki úgy Ferihegy megálló, ahogy kinéz...

      Törlés
  3. Ausztriában, Svájcban és Németországban hogy tudják ezt mégis megoldani?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Többet költenek rá, és kevesebb a rongálás, ilyen egyszerű. :) Egyrészt amíg nálunk az indulásra váró vonatokból még a Keletiben kilopják az eü. papírt, addig nincs miről beszélni. Másrészt amíg például Kő-Felsőn leltári tárgynak számító sittkupacok üdülnek a peronok végében, addig nincs miről beszélni. :)

      Nekem Skócia azért volt mellbevágó, mert az állomási dolgozók vonatmentes időben láthatóan nem a Budapestről kiküldött MÁVkert Kft.-s furgont vagy mittudoménmit várták, hanem letörölgették a padokat, meglocsolták a virágokat, stb. Itthon is van ilyen, de sokkal inkább kivétel, mint szabály.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.