2012. 12. 03.

Nem adunk jegyet!

Úgy tűnik, a december 9-étől érvényes menetrendben a MÁV-START járatain ingyenesen lehet utazni. Jegyet ugyanis nem lehet venni, így a karácsonyi és a karácsony előtti forgalomban a vasúttársaság saját magának mond ellent: hiába kéri az elővételt a vasút, elkerülendő a tömeget, ha erre tulajdonképpen nem ad lehetőséget.



Alighanem ingyenesen lehet utazni december 9-étől a MÁV-START járatain, ugyanis hat nappal a menetrendváltás előtt még mindig nem tudunk december 8. utáni időszakra menetjegyet váltani a vasúttársaság internetes jegyértékesítő felületén. Az ELVIRÁ-n alapuló rendszerben ugyanis a naptár egyszerűen „elfogy” december 8-ánál, ha jegyet szeretnénk venni és az utazás napját szeretnénk kiválasztani.
A jegyvásárlási rendszer belépő felülete. Hiába próbálkozunk, jegyet nem kapunk december 8. utáni vonatokra ezen a módon – így kerüljük el a sorbanállást a pénztáraknál?

Ezzel a lépéssel azonban a MÁV-START nem a saját helyzetét könnyíti. Sőt, az utasokét sem. Hiszen az egyik legforgalmasabb időszak a karácsony előtti hétvégék és a karácsony-újév közötti időszak, amikor sokan felkeresik távolabb élő rokonaikat, barátaikat is. A MÁV-START ilyenkor az javasolja, hogy az utasok elővételben vagy az internetes felületen váltsák meg a jegyüket a sorbanállás elkerülése érdekében. Szívesen megtennénk ezt, azonban a fentebb vázolt okok miatt erre nincs lehetőségünk e sorok megjelenésééig. Tájékoztatást a miértekről azonban hiába várunk a MÁV-START-tól a honlapot átfutva erre vonatkozó információkat nem találtunk.
A naptár csak december 8-áig lát a MÁV-START internetes jegyértékesítő felületén

Interneten megvásárolt menetjegyek és helyjegyek a MÁV-START belföldi és nemzetközi járataira. A menetrendváltás utánra nem áll rendelkezésünkre ez a kényelmes megoldás

Az ÖBB-nek sikerült túltenni magát a menetrendváltáson és november közepén vígan megvehettük a december 9-ére szóló menetjegyünket. A MÁV-START-nak ezt a rendkívül komoly feladatot miért nem sikerült elvégeznie?

Ha az interneten nem megy, hát nem megy. Próbáljunk meg a pénztárban jegyhez jutni. Az elmúlt napokban folytatott „próbavásárlásaink” során sima menetjegyet ugyan tudtunk volna venni, de sem belföldi, sem pedig nemzetközi forgalmú helyjegyet, vagy bármilyen, egy adott vonathoz kötődő jegytípust nem sikerült megvennünk.
A december 9-én, azaz az új menetrend első napján közlekedő RJ 165 „Transalpin” „powered by Park Inn by Radisson” esetében hetek óta az a választ kaptuk a pénztárostól, hogy a vonatot látja a rendszerben, a Business-osztályra tud pótjegyet adni, máshova azonban nem. Ez esetben szerencsére rendelkezésünkre állt az ÖBB felülete, ahol nem csak menetjegyünket és helyjegyünket vehetjük meg, hanem – a Railjetek esetében – még ki is választhatjuk, hogy hova szeretnénk ülni. Előbb a kocsit, majd a kocsi alaprajzán az ülőhelyünket választhatjuk ki. Pofonegyszerű megoldás, nem? De ugyanez a helyzet a belföldi IC-vonatoknál is: a vonatokra nem tudunk elővételben helyjegyet váltani.
Helyjegyköteles vonat indul a Keleti pályaudvarról. Hely- és/vagy pótjegyet nem tudunk váltani a menetrendváltás utánra
(fotók: Halász Péter)

A Railjet esetében ráadásul nem is a nemzetközi helyközpont, azaz az EPA hibája, hogy nem tudunk a MÁV-START-nál jegyet venni a vonatra. Ez egyedül a MÁV-START hibájának látszik, ahol a menetrendváltással életbe lépő belföldi helyfoglalási kötelezettség (erről már részletesen írtunk) miatt akadhatott össze a rendszer. Ezt a gyanút erősíti, hogy az ÖBB-nél – mint fentebb láthatjuk – egyáltalán nincs gond a vonatra való jegykiadással – és a helyfoglalással sem.
Ráadásul hab a tortán, hogy a MÁV-START jegykiadó rendszere úgy nem működik megfelelően, hogy új menetrend már van, könyv alakjában is hozzájuthatunk a pénztárakban a „Közforgalmú menetrendhez”. Igaz, a „sima ELVIRA” esetében egy rendkívül bonyolult, Budapest–Győr menetrend esetében, ha a dátum december 9-én túl lenne, akkor hibaüzenetet kapunk: a megadott időszak kívül esik a menetrend érvényességi idején.
A MÁV-START csili-vili új honlapján minden rendben lévőnek tűnik, hirdetik számunkra az új menetrendi fejlesztéseket (kár, hogy mégsem lesz Jumurdzsák IC...), a dátum és az utazás két végpontja is létezik...

...de december 20. már az ELVIRÁ-nak is komoly fejtörést okoz. Nem is bírt a feladattal.
Azt pedig halkan jegyezzük meg: ha a honlap főoldala új arculatot kapott, akkor ezt az ELVIRA felületére miért nem sikerült átültetni?

Kíváncsiak vagyunk, hogy a MÁV-START mivel magyarázza a jegyértékesítő rendszer ilyen jellegű korlátozását? Miért kell sorban állni december 9-én a pénztárban, ha a menetrendváltás utáni időszakra szeretnénk hely- és/vagy pótjegyet venni? Vajon megfeküdte a rendszer gyomrát a számtalan új belföldi, (részben) helyköteles járat megjelenése? Vagy csak – és ez a valószínűbb eddigi tapasztalataink szerint – valaki trehány volt?
A RegionalBahn munkatársa a MÁV-START munkatársától azt a tájékoztatást kapta, hogy várhatóan a telefonos megkeresésünket követő hét elején, azaz november 19-étől nyitva lesz a rendszer, lehet jegyet venni belföldi és nemzetközi vonatokra is az internetes felületen. Jelentjük: ez azóta sem történt meg.
Az meg csak hab a tortán, hogy a saját szabályainak ellent mondva a MÁV-START ezzel a lépéssel nem biztosít lehetőséget a 30, 60, 90 napos menetjegy-elővételre... De persze az utasoktól elvárják valamennyi szabály maradéktalan betartását.

Lapzárta után érkezett:
Írásunk megjelenése után egy olvasónk jelezte (köszönet neki!), hogy a MÁV-START várhatóan 2012. december 5-étől, szerdától árul jegyeket a menetrendváltást követő időszakra. Ez azt jelenti, hogy a menetrendváltás előtt mindösszesen négy nappal lehet az új menetrend szerinti vonatokra jegyet váltani. Ennek kapcsán felmerül a kérdés: vajon mi szükség van erre a halogatásra? Ha már meg lett hirdetve a menetrend, miért nem lehet azokra a vonatokra jegyet kapni, ami már „biztosan megy?” Mi az, ami megakadályozza a MÁV-START-ot abban, hogy úgy járjon el, mint az ÖBB vagy a DB AG? Miért tol ki a fizetni akaró utasokkal a magyar vasút? És végül egy valóban furcsa kérdés: az a korábban harcosan a MÁV-csoport ellenében és az utasok érdekében kiálló VEKE vajon hol van ilyenkor? Hol az egyesület közleménye, amiben fejeket követlenek? Mert egy egyszerű vágányzárnál ez sikerült... Most miért is nem?

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.