2013. 01. 04.

Jöhetnek a FLIRT-ek?

Lezárult a MÁV-START és a GYSEV motorvonatok beszerzésére kiírt pályázatának ajánlattételi szakasza csütörtökön, határidőre a Stadler Bussnang AG tett ajánlatot a tenderdokumentációt megvásárló nyolc érdeklődő közül - közölte a két vasúttársaság közös közleményben pénteken.



Tájékoztatásuk szerint a pályázat értékelése folyamatban van, a beszerzési eljárás eredményének kihirdetése a benyújtott ajánlat minőségétől, érvényességétől függ.
Törvény szerint a beadástól számított 60 napon belül kell kihirdetni az eredményt, a határidő azonban még 60 nappal meghosszabbítható. Ebben az időszakban kerül sor a pályázat szigorú szempontok szerinti értékelésére - írja közleményében a két vasúttársaság.
A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást villamos motorvonatok beszerzésére.
A Stadler jelentkezett a MÁV és a GYSEV tenderére – jöhetnek az újabb FLIRT-ek?
(fotók: Halász Péter)

Ennek keretében a MÁV-START 42, a GYSEV hat részlegesen alacsonypadlós regionális villamos motorvonatot kíván beszerezni, amelyek legalább 200 ülőhelyesek, 160 km/óra sebességűek, akadálymentesek.
A motorvonatok szállítási végső határideje 2015. szeptember 30.
A beszerzést európai uniós forrásból, a Közlekedési Operatív Program keretében tervezi finanszírozni a két vasúttársaság.

MTI

13 megjegyzés:

  1. FLIRT-ek, vagy FLIRT-ök? Szerintem az utóbbi, mivel a mozaikszónak megfelelő angol szó kiejtése: flört, és nem flirt! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Viszont ezek „flinker leichter innovativer Regional-Triebzug”-ok. Tehát németül és FLIRT-ként használatos véleményem szerint. :) → http://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_Flirt

      Törlés
  2. Szerintem a lényeg, hogy jöjjenek!
    Lényeges előrelépés a 40 éves (nem az életkor a probléma, attól még lehetne szépen felújítva, az állapota, na az a baj...)kocsikhoz képest!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így van, a Start flottájának nagyjából tök mindegy, milyen új vonatot tesznek bele, csak sok legyen. :) Sőt, néha még a használt is jó lenne - a CFR ügyesen hazalomizott egy tonna ex-InterRegio kocsit. Milyek jók lettek volna azok By meg 20-35-ös helyett...

      Törlés
    2. Na meg a Regiojet is ügyesen lecsapott az SBB használt kocsijaira. Azok nálunk is minőségi ugrást jelentettek volna. De a Gysev használt Osztrák vagonjai is kényelmesek, nem fiatalok, de akkor is komfortosabbak, mint a színesre stoppolt műbőr ülések...

      Törlés
    3. Használt kocsira nem lehet KÖZOP pénzt igénybe venni. A MÁV-nak saját tőkéje pedig nincsen kocsivásárlásra. Ennyi a történet.

      Törlés
    4. Meg annyi, hogy amikor új kocsira kissé álszent módon nincs forrás, míg felújításra van, akkor "könyv szerint" felújításként készül a posta-Bhv meg a 3G IC-kocsi. Hogy a pályaszám első négy karakterén kívül mi marad az eredeti kocsiból, azt most hagyjuk. :) Ennek már nagy hagyománya van nálunk...

      Törlés
  3. Jöhetnek, az elővárosba.
    Csak az a baj, hogy ha még több lesz, akkor a Start majd beteszi a gyorsokra. Divat, hogy a járművet nem arra használjuk,mire való...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos a "nem minőségi" távolsági forgalom a hatszázadik a sorban, ha forrást kell elosztani. Sem világos politika üzenetet nem közvetít, de nem is kirakat (mihez képest...), mint az IC, így erre nem fognak még úgy 15 évig járművet venni. Ennek fényében már az is felkavarja az állóvizet, ha egy Desiro-t hajkurásznak el a Balatonra menetesítőnek.

      Amit írtál, az viszont jogos: távolsági forgalomra ezek alkalmatlanok. Csak nálunk a kérdés nem így vetődik fel. Anno sokat koptattam a billentyűzetet én is, hogy Szolnok ne építsen hétvégén kerítést posta-Bhv-ból, miközben a 100-as vonalon állnak az utasok a klozetben. Azóta már posta-Bhv a zajtai mentesítő. Tökéletesen alkalmatlan rá, de gurul és plusz ülőhelykapacitás. Itt tartunk, erre futja. :(

      Törlés
    2. Én most az egri IC-kre csodálkoztam rá... posta-Bhv +1 db 1.o. IC kocsi, ugyanott megáll ahol eddig a sebes, de ez így most IC...

      Törlés
    3. Az egri gyors-IC-néha személy históriával részletesen foglalkoztunk:
      http://www.regionalbahn.hu/2012/10/unortodox-menetrendvaltas.html
      http://www.regionalbahn.hu/2012/10/eger-ic-gyors-hibrid.html

      A történet végső soron annyi, hogy a Start szeretne valamilyen minőségi opciót nyújtani Egerbe, meg gyorsítani is szeretett volna a sebesvonatnak csúfolt bokorugrón. A megrendelői oldalon viszont az volt a (politikai?) igény, hogy ha egy fél kocsi is van benne, ami üti a sokévi átlagot, akkor már IC-nek kell hívni. És akkor jött a két hajnali-esti mindenhol megálló vonatpár, ami az egész kötéhúzást egy rossz kabaré szintjére vitte.

      Végső soron az utas nyert, gyorsabbak lettek a gyorsvonatok, és ha óhajt fizetni, kap bolhást is a közepesen szakadt posta-Bhv helyett. Most mondjam azt, hogy jelen körülmények között a "legtöbb, mi adható"? Igen, aztán majd egy-két év múlva talán megint át lesz túrva az egész. Hogy a Start-KTI kötélhúzás mire kellett, azt meg hagyjuk.

      Törlés
    4. Igen-igen olvastam, csak nem hittem el, hogy megtörténhet. :-)
      Sőt részben felújított Bhv-k is vannak a szerelvényben, tiszták, kulturáltak, gyorsabbak is valamivel (persze ez nyilván a pályán végzett javítások érdeme), a kényelmük meg hát... az olyan, de ettől függetlenül mondhatjuk tényleg jól járt az utas.
      Csak ez az IC elnevezés... szerencsésebb lett volna egyszerűen gyorsvonatnak nevezni.

      Törlés
    5. Ez egy régi ügy, az IC mint márkanév egy vicc a MÁV vonalain, a témában már jó ideje készülget egy hosszabb elemzés. Valahol 2000 környékén sikerült az IC arculatát szétverni, illetve szép lassan elkopott. Most meg eljutottunk az egri sztori kapcsán is látott állapothoz, hogy egyes szereplők ész nélkül osztogatják ezt a vonatnemet. Kemény... :)

      A helyzet viszont az, hogy kényelem, fedélzeti szolgáltatások, menetidő, stb. alapján a mostani MÁV-Start IC vonatok nagyjából tizede érdemelné meg ezt a rangot valójában, vagy annyi sem. Csak olyan 'snassz' gyorsvonatnak hívni a gyorsvonatot, főleg ha azzal ámítjuk magunkat, hogy a 2G IC-kocsi meg a 80-as átlagsebesség az 'húmekkora' színvonal. :) Meg ugye vannak kőkeményen politikai vetülete az ügynek, X képviselő elérte hogy megálljon a falujában az IC. Az, hogy pont ettől már nem IC, csak gyorsvonat, azt most hagyjuk. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.