2013. 01. 16.

Nem jók a német kocsik a lengyeleknek

A lengyel Koleje Śląskie tizenhét, távolsági forgalomra alkalmas, az RIC előírásainak megfelelő járműveket szeretett volna bérbe venni. Kaptak is ajánlatot a svájci HEROS-tól, akik használt, német eredetű vasúti járművek értékesítésével és bérletével foglalkoznak. Az ajánlat jó lett volna, de kiderült: a kocsik nem felelnek meg minden követelménynek.


A sziléziai vasúttársaság, a Koleje Śląskie tizenhét, a RIC előírásainak is megfelelő, távolsági forgalmú személykocsi bérbevételére kért ajánlatot. A svájci illetőségű HEROS Rail, amely német eredetű mozdonyok, motorvonatok és személykocsik értékesítésével és bérbeadásával foglalkozik, tett is ajánlatot. Ráadásul a havi 140778,78 eurós bérleti díj bár közel negyedével volt magasabb, mint az eredetileg tervezett összeg, mégis elfogadták az ajánlatot a lengyelek.
A kocsik a megállapodás szerint meg is érkeztek a KS gliwicei bázisára, azonban nem álltak forgalomba a menetrendváltáskor. A járműveket legutóbb Chałupki közelében, a cseh-lengyel határnál látták.
A tulajdonoshoz visszaküldött személykocsik a cseh-lengyel határon
(fotó: Patryk Farana)

Időközben kiderült: a személykocsikkal nem volt elégedett a KS, a bérleti szerződést felmondta. A KS szóvivője, Maciej Zaremba úgy nyilatkozott: a járművek nem feleltek meg a megrendelésben megfogalmazott igényeknek, így többek között nem voltak alkalmasak a RIC szerinti nemzetközi forgalomra. A KS a HEROS járművei helyett a PKP-tól bérel kocsikat a forgalom ellátásához – tette hozzá a szóvivő. Közölték: fontolóra vették, hogy kártérítést kérjenek a rossz teljesítésért, azonban ennek lehetőségét vizsgálják.
A járművek a kocsikról készült képek szerint korábban a holland vasútnál futottak. Az NS igényei szerint színezett járművek kapcsán szakértők azt mondják, hogy azokat 2006-2007 során újította fel a PFA nevű járműjavító, azonban a villamosfűtési rendszerhez – ami miatt elveszthette volna a kocsi a RIC-képességét – nem nyúltak. A kocsik más része korábban az ÖBB-nél szolgált, a „Kühlschrank-Ösi” becenevű járművek ausztriai szerepléséről mi is beszámoltunk korábban.

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. 12 ablak hosszában... a lábtér és a kényelem megüti kb. a Bhv szintjét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem olyan kényelmetlen kocsik, mint amilyennek látszanak. A 26,4 méterbe betuszkolni 12 fülkét olyan, mint a 23,76 méteres Bhv-ba betuszkolni tíz páholyt plusz középfeljárót. Sőt, a Bhv még szűkösebb is talán.

      Törlés
    2. Csakhát... a Bhv elővárosinak/helyinek számít, ezt meg RIC távolságiként próbálták a lengyelekre sózni. Nem is csodálom, hogy visszadobták.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.