2013. 01. 21.

Talentek ütköztek Bécsben

Összeütközött két motorvonat Bécsben a hétfő reggeli csúcsidő végén. Az S45-ös viszonylaton Penzing és Hütteldorf állomások között találkozott össze a Vorortelinién közlekedő két Talent. A hírek szerint öt súlyos sérült biztosan van, köztük van az egyik mozdonyvezető is. A baleset miatt bevezetett vágányzár komoly fennakadásokat okozott a vasúti forgalomban. Cikkünk folyamatosan frissül!


Hétfőn reggel 8:45 körül két Talent motorvonat ütközött össze Bécsben. Penzing és Hütteldorf között, a Zehetnergasse magasságában az S45-ös viszonylaton közlekedő motorvonatok a képek tanulsága szerint. A vonatok a Westbahn vágányai mellett vezető egyvágányú szakaszon találkoztak szembe. Az osztrák közszolgálati média, az ORF tudósítása szerint öt súlyos sérültről (köztük az egyik mozdonyvezető) és 36 könnyebben megsérült utasról lehet tudni. A helyszínen két mentőhelikopter, a Christophorus 3 és a Christophorus 9 is segédkezik a mentésben. A hírek szerint az utasok egy része csak fél tizenegy körül hagyhatta el a megsérült vonatokat.
Sarah Nettel, az ÖBB szóvivője a Radio Wien műsorában azt mondta: a legelső vizsgálatok alapján az S45-ös viszonylat által járt vágányokat összekötő váltó hibásodott meg, ilyenkor a vágányút le nem zártsága miatt a Magyarországon hívójelzésként ismert jelzés szabályai szerint lehet – fokozott biztonsági intézkedések betartása mellett – közlekedni. Hozzá kell tenni: a hívójelzés esetében az ÖBB-nél és a DB AG-nál is 40 km/h-ban maximálják az utasítások a vonatok sebességét, Magyarországon ez az érték 15 km/h. Nettel elmondta: valószínűleg az egyik, az állomáson várakozó vonat nem kapta meg a továbbhaladásra vonatkozó engedélyt és ennek ellenére indult meg Penzingből Hütteldorf felé.
Az ORF délutáni hírei szerint a vizsgálat jelenlegi állása azt feltételezi, hogy Penzingből Hütteldorf felé tartó S45 20952 számú vonat mozdonyvezetője hibázott, mert nem kapott engedélyt a továbbhaladásra. Ráadásul a penzingi szolgálattevő a biztosítóberendezési hiba miatt kézzel kellett volna átállítson egy jelzőt, ezt azonban nem tette meg – írja az ORF. Az ÖBB azt ígéri, hogy a napokban részletesen kivizsgálják a baleset okait.

A Radio Wien helyszíni riportja

A mentés idején a Westbahnhof és Wien Hütteldorf között teljes vágányzárat vezettek be, nem közlekedtek ezen a szakaszon a vonatok, így a Westbahn felől érkező vonatok csak Hütteldorfig jártak. A környező utcákat is lezárták a mentés miatt.

11:19-kor a Westbahnhof és Hütteldorf közötti fővonal két vágányából az egyiket megnyitották a forgalom számára, így a távolsági vonatok újra eljutnak a Westbahnhofra. Az itt közlekedő elővárosi viszonylat, a Bécs és Rekawinkel között közlekedő S50-as járatok csak Hütteldorfig közlekednek, valamint az összes távolsági vonat is megáll a metrókapcsolattal is rendelkező Hütteldorf állomáson. A másik vágány megnyitását a balesetes szerelvények mozgathatóvá tétele és elszállítása után 13 órára ígéri az ÖBB. A bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien 13 óráig elfogadja a vasúti menetjegyeket a párhuzamos városi közlekedési eszközökön. A vágányzár komolyan felborította az osztrák vasúti közlekedés egyik gerincének számító Westbahn forgalmát – bár délre normalizálódott a helyzet, az érintett vonatok jellemzően 40-60 perces késéseket szenvedtek el.


(fotók: Julia Korponay / ORF)

A baleset érintette a Budapestre tartó Railjet-vonatok forgalmát is, ezek a Westbahnhofot elkerülve közlekedtek a késő délelőtti órákig. Az S45-ös viszonylaton közlekedő vonatok csak a Handelskai és Breitensee között jártak

Időközben kiderült: bár az ÖBB azt kommunikálta, hogy az S45-ös (Handelskai–Hütteldorf) és az S50-es viszonylat vonatai ismét rendben közlekednek, a gyakorlatban azonban máshogy alakultak a dolgok. Az S45-ös viszonylaton közlekedő járatok a Handelskai felől csak Penzingig jönnek el és ott fordulnak vissza. Az S50-es pedig Rekawinkel felől pedig csak Hütteldorfig jött be az este folyamán, a kieső szakaszon a regionális és távolsági vonatokkal, valamint a Wiener Linien járataival lehet utazni. A helyszíni utastájékoztatás szerint csak kedden reggel állhat helyre a forgalom.

Az este fél tízes helyzet szerint gőzerővel zajlik a műszaki mentés és a helyreállítás. A Penzing felőli, sérült motorvonatot már elvitték, a másik szerelvény azonban még a baleset helyszínén van.

A Vienna Online helyszíni, mozgóképes beszámolója


fotók: Christian Haberauer / APA

A helyszín önmagában is érdekes, ugyanis az S45-ös viszonylat számára Penzing és a fordulóállomást jelentő Hütteldorf között itt egy vágány áll rendelkezésre. Az állomásköz megtétele körülbelül 3 percet igényel, így a csúcsidei 10 perces követés csak úgy biztosítható, ha nagyon szűk hütteldorfi irányváltások (3-4 perc) mellett is már a penzingi kijáratnál áll a következő vonat ez előző szerelvény behaladásakor. Ez azt is jelenti, hogy csúcsidőben ritka kivételektől eltekintve Penzingben a kijárati jelzőnél mindig várni kell ellenvonatra, tehát a járművezetők is ehhez vannak hozzászokva. Ettől a rendtől a legfőbb eltérés akkor fordul elő, ha egy szerelvény a csúcsidő végén kiáll (a követés ekkor 15 percre ritkul) és Hütteldorf állomás a szokásos 11-es számú csonkavágány helyett az 1. vágányra fogadja. Ekkor egyszerre két S45-ös is tartózkodhat Penzing állomás végpontján túl, illetve előfordulhat olyan eset, hogy egy szerelvény anélkül halad ki Penzingből, hogy ellenvonatra kelljen várnia. Amennyiben az előzetes hírek igazak és „hívójelzés” mellett közlekedtek a vonatok, nagy valószínűséggel emberi mulasztás történt, és az egyik szerelvény menetengedély nélkül haladt be az egyvágányú szakaszra.

A baleset helyszíne

Halász Péter, Magyarics Zoltán

Utolsó frissítés: 2013. január 21., 21:27

2 megjegyzés:

  1. Mindössze a félreértések elkerülése végett: a "Bahnsteig 1" (1-es peron) nem egyezik meg a Gleis 1-cel (1. vágány), sem a "Bahnsteig 11" (11-es peron) a Gleis 11-fel (11. vágány)!

    Wien Hütteldorf esetében a Bahnsteig 11 mellett a Gleis 108b (108b vágány), illetve a Bahnsteig 1 mellett a Gleis 4 (4. vágány) húzódik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen jogos megjegyzés, de itt némi ellentét feszül a nyelvek között. A vasúti szempontból pongyola terminológia hasznalatára az vitt rá, hogy a némettel ellentétben a magyarban a vágány szót használjuk elterjedten, illetve az utastájékoztatásban. Ilyen szempontból Hütteldorfnál pont félrevezető a 11-es vágány (Bahnsteig 11/Gleis 108b), ugyanis az 1-es vágány/peron szomszédja, ami vasúti terminológiában itt éppen Gleis 4.

      Ugyanilyen problémák vannak az angol-magyar fordításban is, arrafelé a Platform szót használják az utasok felé is, magyarul a vonat nem vágányra, hanem peronra érkezik a hangso szerint. Anno a Clapham Junction-t bemutató cikkben magyarázkodtam is emiatt. A magyarban a közérthetőség miatt érzem célszerűbbnek a vágány használatát.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.