2013. 01. 09.

Tarlós egyeztet a környéki járatokról

Tarlós István főpolgármester csütörtök délelőtt folytat megbeszéléseket Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel az agglomeráció közösségi közlekedéséről. Eközben az Egységes Közlekedési Szakszervezet után a legnagyobb érdekképviseleti tömörülés, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) is tárgyalásokat kezdeményez a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) agglomerációt érintő buszjáratainak átadásáról a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal.

Az egyeztetésről a főpolgármester szerdán beszélt a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Tarlós István azt mondta, bizonyos abban, hogy szót fognak érteni a miniszterrel a témában. Hozzátette ugyanakkor, hogy szerencsésebb lett volna, ha előzetesen a tárca egyeztet a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) és a BKV-val, mert olyan adminisztratív folyamat indult el, amelyet nehéz lesz megállítani.
Közölte: nincs bizonyítéka, de ésszerű feltételezni azt, hogy egyes települések kérték a minisztériumot arra, hogy a BKK helyett a Volánbusz szolgáltasson, mivel egyes települések a méretükhöz képest viszonylag sok pénzt fizetnek a Budapesti Közlekedési Központnak a szolgáltatásért. A főpolgármester kitért arra: az az érzése, hogy egyes agglomerációs települések nem az utasok érdekeit tartják szem előtt, hanem „rosszul értelmezett helyi önkormányzati érdeket”.
A HÉV-ek közlekedésével kapcsolatban azt mondta: a régi önkormányzati törvényben is volt arra lehetőség, hogy a szerelvényeket a BKV Budapest határáig közlekedtesse, mivel az infrastruktúra a főváros tulajdonában van a teljes vonalhálózaton. Ha az egyeztetéseken bárki „le akarja söpörni” a fővárost, akkor Budapest kezében erős „ütőkártya” van, mert szabályosan leállíthatja a HÉV-eket – tette hozzá Tarlós István.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium múlt pénteken közölte az MTI-vel, hogy május elsejével kilenc agglomerációs települést érintő autóbuszjáratokat vesz át a BKK-tól, illetve a BKV-tól a Volánbusz. A szaktárca jogszabályi kötelezettségre hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó uniós rendelet alapján a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. 
A BKK akkor erre reagálva azt közölte, hogy további tárgyalásokat kell folytatni az átadásról.
Tarlós István a Magyar Nemzet hétfői számában azt mondta, ahogy a BKV-s elővárosi buszok üzemeltetését a Volánra, a Budapest határát átlépő HÉV-ek működtetését a MÁV-ra kell bízni. Közölte: amennyiben a hatályos személyszállítási törvény és az uniós előírások „belső szolgáltatónak” minősítik a BKV-t, akkor ez nemcsak az agglomerációs buszokra, hanem a kötöttpályás járművekre, azaz a főváros közigazgatási határát átlépő HÉV-ekre is vonatkozik.
Eközben az érdekvédők is felébredtek: ugyanis egyeztetéseket kezdeményez a Közösségi Közlekedési Dolgozók Szakszervezete (KKDSZ) Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel, mert álláspontjuk szerint nincs jogi akadálya annak, hogy továbbra is a BKV szolgálja ki a városhatárokon túlnyúló buszjáratokat.
A szakszervezet hétfői, MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a BKV az átszervezéssel, és egyes járatok alvállalkozásba adásával együtt olyan teljesítmény-csökkenést szenved el, amely miatt egy teljes autóbusz-telephelyet bezárhatnak és ezer ember elveszítheti a munkáját.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet után a legnagyobb érdek-képviseleti tömörülés, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) is tárgyalásokat kezdeményez a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) agglomerációt érintő buszjáratainak átadásáról a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal.
A BKSZSZ kedden az MTI-vel azt közölte: álláspontja szerint a járatok átadása a Volánbusznak a BKV „megkurtítását” jelenti, és ez sem a társaság, sem az utazók, sem a főváros érdekeit nem szolgálja, ezért egyeztetnének Németh Lászlóné miniszterrel és Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkárral.
Hozzátették: a döntéssel a főváros elveszíti bevételét ebből a szolgáltatásból, miközben a korábbi hitelek terhe Budapestet és a BKV-t sújtja, az utasok többletkiadásra, hosszabb menetidőre számíthatnak, emiatt a közösségi közlekedés helyett az autós utazást választhatják. A szakszervezeti szövetség tiltakozik az olyan döntések ellen, amelyek a BKV-s dolgozók munkahelyét veszélyeztetik és csökkentik a közösségi közlekedés bevételeit.
Az NFM korábban azzal indokolta az agglomerációs járatok elvételét, mert a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért nem láthatja el ezt a feladatot. A szakszervezet azonban úgy látja: az érvényben lévő EU szabályozás és a hazai hatósági megállapodások, valamint a BKK-val kötött közszolgáltatói szerződés lehetővé teszi, hogy továbbra is a BKV lássa el ezt a feladatot.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium múlt pénteken közölte: május elsejétől kilenc agglomerációs települést érintő autóbuszjáratokat vesz át a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK), illetve a BKV-tól a Volánbusz. A szaktárca jogszabályi kötelezettségre hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó uniós rendelet alapján a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat.

MTI

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.