2013. 01. 03.

Utazástervezők okostelefonra – ÖBB Scotty

Korábbi cikkeinkben érintőlegesen foglalkoztunk már a tömegközlekedést használók életét könnyítő okotelefonos alkalmazásokkal, például a Wiener Linien Qando nevű alkalmazásával, vagy éppen a svájci vasút új SBB.Connect szoftverével. Mivel a hazai szolgáltatók nem sietnek hasonló alkalmazásokat kiadni, az ÖBB hosszú ideje elérhető Scotty nevű programját vettük górcső alá, hogy bemutassuk, hogyan is néz ki (vagy kellene kinéznie) egy ilyen alkalmazásnak. Remélhetőleg a MÁV-Start jó ideje várt hasonló programja is elkészül egyszer, és sorozatunk egy következő részében már azzal jelentkezhetünk...



A teszt egyik apropója, hogy a 2011 szeptemberi megjelenés után 2012 december közepén (nagyjából a menetrendváltással egy időben) frissült és fejlődött az alkalmazás, jelenleg a 2.3-as verziószámnál járunk. Az alap továbbra is a DB RailNavigator-al közös, ugyanis a HAFAS menetrendi keresőről ismert HaCon fejleszti mindkét mobilos alkamazást. Funkciók tekintetében sincs nagy különbség, így a RailNavigator-t ismerők számára sok újdonságot nem hoz a Scotty használata. Lássuk, mit is kezdhetünk a Scotty-val!

A korábbi, kissé jellegtelen nyitóképernyő után decembertől már az ÖBB arculatához jobban illő nyitóképpel indul a Scotty – természetesen a stilizált Railjet sem maradhatott ki. A jobb oldalon látható az indítás utáni alapértelmezett képernyő, a menetrendi kereső. A Scotty német mellett angolul is beszél, tesztünk során az utóbbit használtuk, már csak az idegen nyelvű verzió nyelvhelyességének ellenőrzése miatt is.

A dátum és idő kiválasztása a Scotty-ban nagyon praktikus módon egy ablakban történik (más szoftvereknél gyakori a külön dátum, külön óra-perc ablak), a három mező külön-külön görgethető.

A menetrendi keresés részletes opciói között (jobb oldali kép) megadható a kizárólag átszállás nélküli kapcsolatok mutatása, a kerékpárszállítás igénye, illetve Ausztrián belül a kerekesszékre vonatkozó opció is elérhető.
A bal oldalon a közlekedési eszközökre szűrés párbeszédablaka látható. Egy gombnyomással választható a „csak regionális járatok” opció, amelyet főleg a csak ilyen vonatokon használható, igen kedvező árú Einfach-Raus-Ticket használói értékelhetnek. A képre már nem fért rá, de a villamosokat és a telefonos megrendelés alapján közlekedő iránytaxikat is tudja kezelni a Scotty.

A keresés eredményt összesített formában kapjuk (bal oldali kép), és alapértelmezésben a következő három vonatot mutatja a program, de a korábbi vagy későbbi indulások is egy kattintással elérhetőek.
A menetrendi kereső egyéb finomságokat is tud: a jobb oldali képen látható, hogy egyes találatoknál a Scotty felhívja a figyelmet, hogy a várható nagy utasforgalom miatt a helyfoglalás ajánlott. Itthon hiába követhető még pontosabban a foglalások mennyisége a kötelező helyjegy miatt, a MÁV-Start internetes menetrendi keresője nem tud ilyet, pedig nem lenne bonyolult az ülőhelyfoglaltság állásának színkódokkal vagy közelítő százalékos értékkel történő megjelenítése sem.

Az adott járatra kattintva a részletes ablakban (bal oldali kép) további lehetőségeink vannak. A jobb felső sarokban látható csillaggal a kedvencekhez adhatjuk hozzá az adott vonatot vagy kapcsolatot. Középen a térképes megjelenítés, a mobiltelefonos jegyváltás, illetve a naptár gombjai láthatók - utóbbi igen hasznos funckió, mely a vonat időadatait a telefon naptárába menti el. A vonat számára kattintva a részletes menetrendet kapjuk meg.
A jobb oldali képen látható a kiválasztott vonat fedélzeti szolgáltatásait mutató ablak. A képen látható ÖIC548-as a fedélzeti szolgáltatások tekintetében nem éppen egy miskolci IC, bár az étkezőkocsi vagy mozgóbüfé innen is hiányzik.

Két példa a vonatok részletes menetrendjét mutató ablakra. A bal oldali esetben a járat jelenleg nincs úton, ekkor értelemszerűen csak a menetrendi időadatokat kapjuk, az állomások neve mellett pedig a technológia szerinti vágányszám szerepel.
A jobb oldalon az az eset látható, amikor az adott vonat éppen úton van, és a várható/tényleges érkezési és indulási időket is láthatjuk. Amint sejthető, vágányszámok tekintetében a magyar határon nem lát át a rendszer, bár Hegyeshalom még gyakran tippel vágányszámot a Scotty – méghozzá a nem túl hihető 601-est...

Térképen is megnézhetjük a vonat útvonalát, azzal a kis szépséghibával, hogy itt minden vonat légvonalban közlekedik.

A mobiltelefonos jegyváltást is elindíthatjuk a Scotty-ból, azonban valamilyen rejtélyes oknál fogva ezt egy másik alkalmazás, az ÖBB Tickets végzi – éppen úgy, mint a DB AG-nál. Ennek az alkalmazásnak ráadásul kicsit más a kezelői felülete, de szerencsére könnyen megszokható. A korábban látott Linz–Graz útvonalra történő jegyváltást mutatjuk be, jobb oldalon a lehetséges kapcsolatok és az arra vonatkozó jegyárak láthatóak.

Az ÖBB Tickets alkalmazás lehetővé teszi a helyfoglalást is. A jobb oldalon láthatóak a lehetséges opciók egy Railjet esetében: termes másodosztály, ablak vagy folyosó mellett, külön az asztal (páholyos elrendezésű ülés) mint választási lehetőség. A rendszer a többi kocsitípust is tudja kezelni, fülkés kocsikból kiállított vonaton a középső ülést is felkínálja lehetőségként.

Az utazástervezés megkezdésének még egyszerűbb módja a környéki menü használata (bal oldali kép). Itt a telefonunk által meghatározott, vagy általunk térképről kiválasztott helyszínről kiindulva tud keresni a Scotty. „Locations in the area” menüpontban a közelben fekvő tömegközlekdési megállók nevét és távolságát tekinthetjük meg - a jobb oldali képen a bécsi Stephansplatz környezetében lévő megállók listája látható.

Érdekes módon Budapest sem teljesen reménytelen eset, bár az elérhető megállók listája a vasútállomásokra és megállókra korlátozódik – Budapest-Népliget buszpályaudvart csak a Bécsbe induló buszok miatt ismeri a Scotty. A jobb oldalon látható, hogy nem meglepő módon München esetében lényegesen jobb a kínálat, vélhetően a DB RailNavigator-al részben közös gyökerek és/vagy adatbázis miatt az alkalmazás még a müncheni főpályaudvar vágánycsoportjait is külön megállónak ismeri, ahogyan a menetrendben is szerepelnek. Külön jó pont, hogy München angol nevét (Munich) is képes felismerni az angol nyelvre állított Scotty.

A Timetable (menetrend) menüpont neve kissé megtévesztő, itt ugyanis egy adott állomás vagy megállóhely érkező és induló járatai tekinthetők meg. (A német verzióban Abfahrten, azaz indulások szerepel, ami az érkezések opció miatt szintén nem teljesen fedi a valóságot.) Itt ugyanúgy választhatunk a keresett közlekedési eszközök között, amire nagy szükség is van: elég zavaró, amikor a bécsi Westbahnhofról induló vonatokat keresve az innen szinte percenként induló metrók és villamosok tömegéből kell kibogarászni a vonatokat. Sajnos nincs egy gombnyomással elérhető „csak vonatok” opció, egyenként kell a városi járműtípusokat eltávolítani – ez a jelenlegi Scotty talán egyetlen komoly hiányossága.
A bal oldalon egy vonatokra szűrt nézetet láthatunk, melyen a menetrendi időadatok mellett a tényleges időadatok és a vágányszám látható. Érdekes és talán felesleges fricska a konkurenciának, hogy a Westbahn GmbH vonatainak tényleges időadatairól és vágányszámáról nem ad információt a Scotty. A mobilos alkalmazás jogilag az ÖBB Personenverkehr, azaz személyszállítás sajátja, míg az állomási kijelzőket az (elvileg) pályavasút, az ÖBB Infrastruktur üzemelteti - ott nem lehet kivételezni.

A „News”, azaz hírek menüpontban a forgalmi zavarokról és vágányzárakról informál minket az alkalmazás. Amint a jobb oldalon látható, ebbe a rovatba sikerült magát beverekednie a MÁV-Startnak is, az eddig belföldi forgalomban pótjegyes nemzetközi vonatokra kötelező helyjegy bevezetésével. Az osztrák vasút kicsit túlreagálta a kérdést, ugyanis a teljes belföldi távolsági forgalom helyjegykötelességéről értesítenek minket. Persze az is lehet, hogy egyszerűen csak a kiemelt IC-EC vonatokon túl nem veszik vonatszámba a sátoraljaújhelyi gyorsot és bontószökevény kollégáit – és milyen igazuk van...

Végezetül vegyük szemügyre a Kedvencek (Favorites) menüpontot! A kedvencek közé menetrendi keresést, azaz útvonalat, és indulási-érkezési keresést is elmenthetünk. Az előbbieket offline módban is tárolhatjuk, azaz internetkapcsolat nélkül is előhívható a keresés eredménye - ezt az esetet mutatjuk be a jobb oldali képen. (A menüpont neve egyébként a Scotty egyik nyelvészeti érdekessége: a Favorites amerikai írásmód szerint szerepel, a brit angolban ez Favourites lenne.)

Végszóként elmondhatjuk, hogy a Scotty nagyjából mindent tud, amit egy vasúti személyszállító cég hivatalos okostelefonos alkalmazásának tudni illik. Az egyetlen meglepetés, hogy a jegyvásárláshoz egy másik alkalmazás szükséges – az adatok átadása zökkenőmentes a két program között, de más-más kezelőfelülettel kell megbirkózni az reménybeli utasnak. Minden bizonnyal nyomós érvek szólnak a külön jegyváltó alkalmazás mellett, de a felhasználói élményt ez a megoldás kissé rontja. A másik zavaró apróság az érkező-induló vonatok keresésekor a városi tömegközlekedési indulások tömege, melyektől kissé körülményes megszabadulni. De mivel az alapfunkciókat jól teljesíti az alkalmazás, osztályozás esetén egy négyötöd bőven járna a Scotty-nak.

Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. "Neue Reservierungspflicht in Ungarn..."
    Már nov. 25-én írtam emiatt az osztrák és magyar ügyfélszolg és menetrendes címekre. Magyar oldalról megköszönték és úgy válaszoltak, hogy felhívták a figyelmüket a helyes tényállásra. Osztrák részről semmi reakció. Egyébként máskor sem igazán, nem tudom, merő véletlen vagy az ÖBB ügyfélszolgálat reakcióképessége kimerül az automata befogadó üzenetnél?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A témában írt cikkem (http://www.regionalbahn.hu/2012/10/railjet-helyjegy.html) kapcsán kerestem az ÖBB sajtósait is. Viszonylag lassan, majdnem két hétre, de válaszoltak. Elmondásuk szerint a Start tájékoztatta őket a kötelező helyjegy bevezetéséről, tudnak róla, stb.

      Hogy innentől kezdve miért így fogalmazták meg a figyelmeztető szöveget, arra két magyarázatot tudok elképzelni:
      1. Úgy voltak vele, hogy a Magyarországra utazók elsősorban a Railjet-el találkoznak, és nem érdekli őket - illetve terjedelmi megkötés miatt nem érdemes a figyelmeztetőben foglalkozni vele - a celldömölki gyors.
      2. Egyszerűen félreértés történt. Akár azért is, hogy a MÁV-Start összes IC vonata helyjegyes, míg a nem helyjegyes, sima gyorsvonat osztrák megfelelője, a D-Zug már alig létezik. Tehát ha pl. a Start elküldi az ÖBB-nek az információt, hogy az összes "minőségi távolsági" vonat helyjegyes, abból ez a tájékoztató könnyen kijöhet - a záhonyi "sittesvonat" az Ő olvasatukban mondjuk REX.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.