2013. 02. 22.

Az EU vizsgálódik, Grube menne

Az Európai Unió különálló, független pályavasutat szeretne, de a szövetségi kormányzat nincs éppen ezen a véleményen. Viszont ha engednek a brüsszeli nyomásnak, akkor távozik a DB AG első embere. Vagy mégsem?


Kötelezettségszegési eljárást indított az Európai Bizottság Németország ellen az elmúlt év végén. Az EU irányító testülete nevében Siim Kallas, a közlekedésért felelős biztos kifogásolta, hogy a DB AG az infrastruktúra irányítója és egyben operátor is. Így a különféle tevékenységekből befolyó bevételekkel a többi üzletágat finanszírozhatják. Ez pedig – különösen a pályavasút esetében – nem megengedhető.
Ugyanis a pályavasút komoly állami támogatást kap és ennek megfelelően igen komoly nyereséget is elkönyvelhetnek. Azonban ebből a nyereségből nem részesül megfelelő mértékben a pályavasút, hanem a DB AG-n belül más ágazatokhoz kerül a többletbevétel. A biztos példaként azt hozta fel, hogy a pályavasútnak adott állami forrásokból a DB AG például külföldi érdekeltségeit növelte különféle közlekedési társaságok felvásárlásával. Emlékezzünk csak: legutóbb a román RegioTransot vásárolta fel a DB AG. De az is kifogásolható, hogy a tartományok a közszolgáltatási szerződés keretében gyakorlatilag kifizetik a pálya- és állomáshasználati díjat az operátoroknak, ez a pénz pedig a pályavasút bevételei után átkerül más ágazatokhoz, így közvetve közpénzből terjeszkedik a DB AG, miközben az infrastruktúra jelentős fejlesztési hátránnyal küzd.

A pályavasút nyereségéből főleg a többi ágazatot fejleszti a DB AG – ez Brüsszel szerint nem megengedhető

A Bizottság jelezte: elvárják, hogy jogilag, pénzügyileg és gazdaságilag is önálló, független pályavasút működjön Németországban, tisztán elválasztva a hálózatüzemeltetési feladatokat a DB AG többi érdekeltségétől.
A szövetségi kormányzat azonban nem feltétlenül támogatja az EU álláspontját. Korábban is ellenezték a hasonló lépéseket, azonban eddig nem kifogásolták Brüsszelből ilyen magas szinten az uniós jogszabályok megsértését.

A magánvasúti operátorok által fizetett pályahasználati díjból más üzletágak fejlesztéseit és külföldi terjeszkedést finanszíroz a DB AG
(fotók: Halász Péter)

Mindeközben Rüdiger Grube, a DB AG első embere a Der Spiegel információi szerint ultimátumot intézett Angela Merkel felé: ha a mostani brüsszeli követeléseknek enged a szövetségi kormányzat, azaz szétdarabolja a DB AG-t és különválasztják a pályavasutat, akkor lemond a cégcsoport vezetéséről. Bár a DB AG megerősítette, hogy a témában konzultált a kancellár asszony és a vezérigazgató, de a „zsarolás” tényét nem említették, később pedig tagadták, hogy bármiféle beszélgetés lett volna a témában.
Grube visszalépése azért is komoly gondokat okozna, mert nemrégiben hosszabbították meg a cégvezető mandátumát, mondván elégedettek a munkájával. Az erre illetékeseket tették ezt úgy, hogy még bőven ráértek volna a témára 2013 második felében visszatérni.
A kötelezettségszegési eljárásnak egyébként komoly politikai következményei is lehetnek, ugyanis idén tartják a szövetségi választásokat Németroszágban, ahol Angela Merkel kormányzatának több közlekedési témájú ügyet is meg kell magyarázni a választóknak, ami nem biztos, hogy könnyű feladat lesz.

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. A német vasút él és virul, egyike a legjobbaknak. Vajon a szétdarabolás, szabályoknak való megfelelés után is az maradna? Ott a MÁV példája: darabolgatják folyton, már több száz kisebb cégből és kft-ből áll, de a hatékonysága mégsem jó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Él és virul? Igen erős túlzás ez azért. Komoly gondokkal küzd a DB AG is. Vajon a berlini, immár negyedik-ötödik éve húzódó S-Bahn-krízis; az ICE T és az ICE 3-asok tengelyei kapcsán elrendelt korlátozások; az állandósult kocsi- és mozdonyhiány is része az „él és virtul” megállapításnak, hogy csak három komoly problémaforrást említsek. És akkor a Talent 2-kről, a személyzethiányról és még sok-sok más kényes kérdésről nem is szóltunk. Szóval a DB AG közel sem él és virul. Küzdenek ott is, igaz, a problémák jelentősen más dimenzióba tartoznak, mint a MÁV-csoport esetében. Vagy ahogy mondani szoktuk: a DB romjaiban is impozáns.

      Törlés
    2. HP kollégával egyetértve még egy kiegészítés: az, hogy egy vasút működik-e vagy sem (mondjuk már ezt is nehéz számszerűsíteni), nem feltétlenül a szerkezet határozza meg.

      Tudnak "monolitikus" szervezetű vasutak is intenzíven döglődni és házon belül nem összehangolni a fejlesztéseket (ilyen gyanú a MÁV Zrt. alá tartozó Start és Pályavasút viszonylatában felmerült tavaly, mint tudjuk...). Ezzel szemben olyan is létezik, hogy teljesen szétdarabolt, adott esetben teljesen más tulajdonosi hátterű cégek is tudnak együtt dolgozni, mint például a Network Rail és a személyszállító vasutak Nagy-Britanniában. Ők is verejtékkel tanulták ezt a műfajt, de legalább megtanulták. A végső kérdés szerintem a tulajdonosi jogok következetes gyakorlása, és ez az a pont, ahol részemről nagyon nem látom át a DB Netz és a DB AG egyéb részeinek összefüggéseit. (Igaz, nem is szakterületem a német vasút.)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.