2013. 02. 14.

Csuklósokat vesznek

A berlini városi közlekedési tárasaság, a BVG a közelmúltban 140 autóbuszra vonatkozó tendert írt ki. A hírek szerint több érdeklődő is megvásárolta a pályázati csomagot, így komoly versenyre számíthatunk a német fővárosban.




A BVG nemrégiben kiírt tenderére, amelynek keretében 140 csuklós autóbuszt vásárolnának, összesen hat gyártó jelentkezett. A neves buszgyártók között ott van a BVG korábbi „házi szállítója”, az MAN is, de megjelentek olyan cégek is a sorban, akik eddig nem túl sok járművet adtak el a BVG számára.
A hírek szerint az MAN mellett az Evobus (Mercedes-Benz), a Solaris, a Volvo, a Scania és az Irisbus jelezte szándékát, ami szerint részt venne a tenderen. Nézzük hát, milyen tapasztalatai vannak a gyártókkal a BVG-nek – már ha vannak.

A Solaris már most is jelen van a német fővárosban. Javarészt csuklós autóbuszokat üzemeltet a gyártó kínálatából a BVG, a szóló vagy éppen a 15 méteres kocsik elenyésző számban vannak a BVG-nél. A Solaris Urbino 15 méteres változatából példának okáért kereken két darab van a BVG állományában. A gyártó járművei kapcsán meglehetősen megosztottak a berlini szakemberek, hiszen a legújabb kocsik közül is van olyan, amelyiktől már megvált a BVG ilyen-olyan – nyilvánosan nem részletezett – okok miatt.

A Solaris Urbino 18 méteres változatából igen sok példányt üzemeltet a BVG. A kocsik látszólag beváltak, de több járműtől már megszabadult a társaság

A Volvo sem ismeretlen Berlinben. A három ajtós, szóló kivitelű Volvo 7000-esekből 1996-ban érkezett összesen 81 darab a német fővárosban. A kocsikkal alapvetően nincs különösebb gond, de a hogy a világ más részén a meglehetősen nagy üzemanyag-fogyasztás miatt elégedetlenek az üzemeletetők. Megjegyzendő, hasonló, de némileg korszerűbb, szóló 7700-asokat vásárolt a BKV is a közelmúltban Hollandiából.

A szóló Volvók nem túl népszerűek a BVG-nél – a magas fogyasztásuk miatt nem gazdaságos az üzemeltetésük az 1996-ban beszerzett kocsiknak

Az MAN évtizedek óta a BVG „udvari szállítója”. A gyárral kifejezetten szoros a BVG együttműködése évtizedek óta, azonban a közelmúltban komoly gondok akadtak az új buszokkal: az MAN Lion's City DD-k esetében főleg az első tengely teherviselő képességével voltak gondok. Az MAN NG272-es és SL202-esek esetében pedig a kocsi vázával akadtak korróziós gondok.

Az MAN Lion's City DD-k első tengelyeivel sok gond volt, de idővel megbízhatóvá vált a típus

Az NG272-esek jó ideig szolgálták a BVG-t, de a járműszerkény korán korrodálódni kezdett

gy igazi, elnyűhetetlen klasszikus volt az MAN SD202-ese. A típus Berlinből már kiveszett, legfeljebb csak a nosztalgiabuszokat üzemeltető Traditionsbusnál találunk párat. De a világban számos helyre, így Budapestre is eljutottak városnéző buszként

A legjobb tapasztalatokat leginkább a Mercedes-Benz autóbuszaival szerezte a BVG. Az O405GN típus például 17 esztendeig volt a BVG szolgálatában. A kocsikon még csak komolyabb javításokat sem kellett elvégezni. Az O405-ösök mellett az újabb járművek, azaz a Citaro-járműcsalád is képviselteti magát igen szép számban a BVG flottájában: a szóló O405-ösökból annak idején 231 darabot birtokolt a cég, a szóló Citarókból 209, a csuklósokból 37, a 15 méteres Citarókból 70 darabot működtet a cég. Nem szabad amellett sem elmenni szó nélkül, hogy a szóló Citarók egy korábbi szériája kifejezetten sűrűn vált tűzesetek martalékává, ezt a hibát azonban idővel a gyártó és a BVG kiküszöbölte. a BVG egykori Citarói közül néhány darab lejutott már Budapestre, a BKK és a BKV az elmúlt év során állította csatasorba a használtan vásárolt szóló kocsikat.

A szóló Citarókból igen nagy mennyiséget üzemeltet a BVG, ráadásul a kocsik különféle kialakításúak: van két és három ajtós kivitelű, van teljesen és részben alacsonypadlós kocsijuk is

A csuklós Citarókból viszont kevés, mindössze 37 darab van a BVG-nél. A műfajban sokkal nagyobb mennyiségben találkozhatunk az MAN és a Solaris termékeivel. A képen a nyugat-berlini belvárost a tegeli reptérrel összekötő X9-es első ajtajánál állnak sorban az utasok az egykor szebb napokat látott Berlin-Zoologischer Garten pályaudvar melletti végállomáson

A BVG O405-ösei olyan jól bírták a kiképzést, hogy sokuk új otthonra lelt: a képen a Volánbusz egyik, még eredeti, berlini színezésű kocsija érkezik – egy útfelújítás miatt kerülő útvonalon – a csepeli Szent Imre téri végállomásra 2010 késő őszén

A Scania meglehetősen új fiú Berlinben. A szóló OmniCity-kből pár darabot bérelt a BVG 2010-2011 során, azonban nem igazán győzték meg a szakembereket a járművek.

A Scania kocsijai nem nyűgözték le a BVG szakembereit. A Havelbus egyik alvállalkozóját azonban meggyőzte az elővárosi OmniLink, vettek is belőle néhányat. A képen az egyik ilyen busz a Schichauweg gyorsvastúi megálló és a schönefeldi reptér sarkában megrendezett 2012-es ILA területe között ingázó autóbusz indul az S-Bahn-megállójától

Igazán meglepő az Irisbus jelentkezése. A gyártó ugyan szép számban adott el csuklós és szóló járműveket Csehországban és Szlovákiában – miután megvette a Karosát –, de idehaza is viszonylag megbízhatóan üzemel a BKV egyetlen Ikarusi-Irisbus Agora típusú járműve. Különösen meglepő a gyártó jelentkezése azért is, mert a német nyelvterületen a városi buszok tekintetében nem aratott még különösebb sikert a gyártó.

A BKV egyetlen Ikarus-Irisbus Agora típusú kocsija az egykori gyors 136-os, ma 136E jelzésű viszomylaton, a régi kőbánya-kispesti végállomáson
(fotók: Halász Péter)

A tender eredményét várhatóan kora nyáron ismerhetjük meg. Kíváncsian várjuk, ki lehet az új buszok szállítója.

Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.