2013. 03. 13.

Áprilistól jön a felár?

Egyes értesülések szerint már az első menetrendi módosítástól jöhet az általános távolsági felár, amely azonban közel sem lesz egységes, mi több, minden érintett vonat esetén, a 100 kilométer feletti utazásokra külön-külön határozzák meg, hogy kell-e fizetni?

Az iho.hu értesülései szerint már az 1. számú menetrendi módosítással életbe léphet a távolsági felárak rendszere. A RegionalBahn szerkesztősége korábban úgy értesült, hogy a második pótlékkal, június 15-én lépett volna életbe a rendszer, azonban most lehet, hogy mégis az első javítással, április 7-étől jöhet a MÁV-START kissé megkésett húsvéti meglepetése.

Kelebai személyvonat a Keleti pályaudvaron. Csengőd (97 km) még felármentes, a következő Tabdi (101 km) már az lenne?

A hírek szerint a rendszer részben eltérő lesz attól, amelyet korábban vázoltunk. A kiszivárgott tervek szerint nem feltétlenül lenne egységes a rendszer: a 100 kilométer feletti utazások esetében az egyes vonatoknál külön-külön határozhatják meg a pótdíjfizetési kötelezettséget.
A távolsági felár bevezetésének hátterében az állhat, hogy míg a jegyáremelést alighanem felkapta volna már az országos média, addig a távolsági felár megjelenése közel sem hatja meg annyira az átlagembereket, mondván, maga a jegy nem drágul. Vagy mégis? A MÁV-csoport vagy éppen a tarifákat megállapító Nemzeti Fejlesztési Minisztérium eleddig nem tartotta fontosnak kommunikálni a nem olyan kicsi és közel sem egyszerű változást.

A Budapest-Nyugati és Záhony között közlekedő személyvonat a végállomáson. A mintegy öt órás döcögésért felárat kell majd fizetni?

Emiatt kérdés egyébként az is, hogy ha április 7-én, az első módosítással életbe lép az új rendszer, a korábban megváltott jegyek birtokosait újabb sorbanállásra és fizetésre kötelezik majd vagy a vonaton is megváltható lesz ez a felár? A kérdés számtalan és epedve várjuk a MÁV-csoport és/vagy az NFM átfogó és alapos tájékoztatását a témában.

Szolnoki személyvonat érkezik Zugló megállóhelyre. A díjszabás szerint a Tisza-parti város pont 100 km-re van Budapesttől. Feláras lesz az ingázás is?
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. Túl az ötlet abszurditásán, ez maga után kell hogy vonja a vonatnemek rendbetételét. A kelebiai/záhonyi/pécsi sebesvonat azért nem képviseli ugyanazt, amit mondjuk a sátoraljai Bp.-Miskolc között. Ami meg a komfortjukat illeti..., hát abban aztán egy kategória mind.

    1995 után teljes káosz alakult ki a vonatnemek területén 2003-as mélyponttal (---> Batsányi IC Tapolcára), és ezt kívánják az illetékesek kiterjeszteni a díjszabásra is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A témában bővebb elemzést tervezünk, de annyit már most érdemes megjegyezni, hogy a vonatnemek "rendbetétele" (azaz a feláras távolsági személyvonatok gyorsítása) a jelen körülmények között nem realitás. Sem szakmai, sem politikai akarat nem látszik egy ilyen lépésre, a keresleti és műszaki viszonyokról nem is beszélve.

      Törlés
  2. Még februárban írtam itt a kommentek között, hogy KTI-s forrásaim szerint a KTI erőlteti a "minden gyorsvonatra helyjegy" elvet. Az ok prózai, mivel a nyugdíjasok ingyenes privilégiumához nem lehet nyúlni, ezért erőltetik az olyan bevételforrást, amire nincs árkiegészítés. A MÁV egyébként végig ellenezte e tervet, úgy látszik ennyire sikerült fellazítani, hogy csak kiemelt járatok és 100 km fölött.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Így van, és a mostani megoldás - ahogy akkor mi is jeleztük - már a magyar politika nyomorának fokmérője. :(

      Törlés
    2. Ha már ilyen zuhanyhíreknél tartunk, ti a BKSZ-ről tudtok valamit? Ugyanis hallani olyanokat, hogy a START kilátásba helyezte, hogy felfogja mondani a megállapodást, mert a BKK nem fizeti ki a neki járó részt. Amióta a BKK adja ki a Budapest-bérleteket el is tűnt a BKSZ logó a bérletről.

      Törlés
    3. Amíg HP kolléga a hóban rostokol, addig annyi, hogy a BKSZ gyakorlatilag elhalt, nincs mögötte akarat és támogatás. Hogy ebből hogyan lesz tarifaszövetség, azt hagyjuk.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.