2013. 03. 31.

Tíz éves a Mócártkugli

Idén ünneplik kerek évfordulójukat Miskolcon a Bécsből használtan vásárolt SGP E1-es típusú villamosok. Ezt az eseményt a miskolci közlekedésbarátokkal karöltve az MVK Zrt. egy nagysikerű különmenettel ünnepelte meg.

Immáron tíz éve koptatják Miskolcon a villamossíneket  Bécsből használt állapotban vásárolt SGP E1-es típusú szerelvények. 2003-ban az elöregedett FVV tipusú villamosok váltására érkeztek az egyirányú, csuklós villamosok, melyek a 2-es vonalon szolgáltak a Tiszai pályaudvar és Vasgyár között. Az öreg Bengálik 2004. november 25-én búcsúztak el végül a vaspályától, de szerencsére a meneten résztvevő 100-as pályaszámú egyirányú, egyoldali ajtós akkor már nosztalgiajármű, és a 151-es pályaszámú kétirányú, kétoldali öt-öt ajtós szerelvények megmaradtak az állományban. A 100-as pályaszámút utoljára október 4-én közlekedett, mivel akkor ünnepelte ötvenedik miskolci vaspályán.

Gyülekeznek a résztvevők a Tiszai pályaudvarnál

Az előzőleg Bécsben hosszú évtizedeket ledolgozott villamosok, melyek most már Miskolcon közlekednek 1968-1969-ben épültek. A borsodi megyeszékhely összesen 26 darabot vásárolt, ebből hét kocsi alkatrészbányaként működöt, egy pedig tanulókocsi lett. Az első darab 2002. november 23-án érkezett Miskolcra, míg az utolsó 2004. július 14-én landolt a miskolci vágányokon.
Az első szerelvények 2003. március 16-án álltak be az FVV villamosok fordáiba. Szépen lassan megérkezett minden szerelvény és fokozatosan, a „háziasítás” után be is álltak a forgalomba. Végül 2004 novemberében szorították ki végleg a kettes vonalról az elöregedett sárga síndöcögényeket. A motorkocsik mellett érkezett még tíz darab c3-as pótkocsi, de közülük négy darabot eleve alkatrészként vásároltak. Azóta azonban már – egy kivételével – valamennyi pótkocsit elbontották Miskolcon.

A bécsi szolgálatból származó piktogramok még fellelhetők a villamosokon

A kocsik forgalomba állásának tizedik évfordulójára miskolci közlekedésbarátok az MVK Zrt-vel közösen rendezett egy különmenetet, melyen bejárták az egyik „Bécsinek” vagy helyenként „Mócártkuglinak” (az osztrák, ámbár salzburginak tekinthető édesség nyomán alakult ki ez a név) becézett villamossal a város villamosvonalait.
Tegyük hozzá: a menet eredetileg március 16-án, az évforduló napján lett volna, de az akkori hóhelyzet miatt a szervezők a villamosozás elhalasztásáról döntöttek, így került át nagyszombatra a program.
Első körben a Tiszai pályaudvarról indulva a központi telephelyet mutatta be az MVK Zrt. a résztvevőknek. Itt végzik a buszok és a villamosok karbantartását. A telepen meg lehetett tekinteni az ott álló villamosokat, és bepillantást is nyerhettek a felújított villamosszerelő csarnokba, amely a „Zöld Nyíl” villamosprojekt keretében újult meg, ahogy az egész  telepi vágányhálózat, és ugyancsak e projekt keretében épült még egy fedett járműtároló is az udvaron.

A 100-as pályaszámú, egyirányú és egyoldali ajtós FVV-csuklós az MVK telephelyén

A 151-es Bengáli előtt az M5-ös pályaszámú „Muki” pihent

Az MVK Zrt. közúti része is felkészült a télre

Alkatrészbányaként működő E1-es a villamoskocsiszínben

A 40-es pályaszámú szakszolgálati jármű

Villamosok sorfala

A „Zöld Nyíl” projekt keretében korszerű javítóbázist kaptak a villamosok

A vadonatúj felsővezeték-szerelő járművön természetesen ott van az NFM által előírt 12 jegyű pályaszám is

A villamosok java fedett helyen töltheti pihenőjét Miskolcon

Az MVK Zrt. a közelmúltban komolyan megfiatalította a buszflottáját: előbb az MAN-tól vettek szóló és csuklós kocsikat, majd a 2000-es évek közepén a Neoplantól vásároltak csuklós autóbuszokat a borsodi megyeszékhelyen

A telep bejárása után a villamos számos fotómegállással a Vasgyárba ment. A vasgyári hurok után indult Felső-Majláth felé, mégpedig az egykori 3-as villamos útvonalán, amely a Vasgyár és Diósgyőr között ingázott.

Irány a Vasgyár! A 183-as pályaszámú kocsi a sétálóutcán (polgári nevén Széchenyi István utca) állt meg fotósok kedvéért

Közös kép a Tiszai pályaudvar és a Majális-park között közlekedő 1-es busszal a Győri kapun. Az autóbusz egyike az említett Neoplan-csuklósoknak

Az 1-es villamos vonaláról az Újgyőri piac megállónál tért át a bécsi villamos a vasgyári hurokvágányra

A Szinva hídja után pózol a tuja

Mintegy félszáz érdeklődő kísérte a villamost

Ritkán jár erre villamos: az E1-es szokatlan módon nem a Tiszai pályaudvar, hanem Felső-Majláth felé vette az irányt az Újgyőri főtérnél

Persze azért a forgalomnak mennie kell, így az 1-esen közlekedő forgalmi Tátrának volt elsőbbsége

Bár a hó miatt annyira talán nem látszik, de füvesített (pontosabban műfüves) pályán járnak a villamosok Felső-Majláthnál

Felső-Majláth, végállomás. Az E1-es mögött forgalmi kocsiként az eredeti színtervét megőrző 211-es KT8D5-ös várakozik. Oldalt, a LÁEV területén pedig ismét szobormozdonyként dacol az idő vasfogával a 447,401-es pályaszámú gőzös, amely pár éve még vígan pöfögött a lillafüredi kisvasúton. Sajnos a kazánvizsga lejártával és források híján maradt ismét a szobormozdonyi lét...

Felső-Majláthon hosszabb pihenő után ismét a Vasgyárba suhant a bécsi színtervét megőrzött vonat. A fotózási lehetőség után a résztvevők még egyszer, utoljára visszatértek Felső-Majláthra. A menet érdekessége volt, hogy ezen a szakaszon nem közlekednek egyirányú, egyoldali ajtós villamosok, ugyanis több megállóhely középperonos. Itt jelenleg kizárólag a Mostból és Kassáról vásárolt KT8D5-ösök járnak. A menet Felső-Majláthról a Tiszai pályaudvarra tért vissza az 1-es villamos vonalán.

Diósgyőrben, az elsőként épített panelházakkal került egy képre a villamos

Állományi adatok

Köszönet az évtizedes munkáért

Az utolsó c3-as pótkocsi az MVK Zrt. vasgyári hurok melletti telephelyén

Jellegzetes fotóhely a vasgyári gyógyszertár előtti ív

Vasgyári evangélikus templom megállóhely

A számozott táblák később még fontos szerephez jutnak

A LÁEV megállóhelynél is megpihent a fotóvillamos

Végleg búcsút vett a villamos Felső-Majláthtól

Egyes villamos – de a Vasgyárhoz? :-)

A bécsi, kétoldalú viszonylatszám-jelző segítségével a villamos mindenki tudtára adhatta: tíz éve rója a miskolci síneket

Boldog születésnapot!

Az tervek szerint, várhatóan két év múlva, a Škoda-villamosok megjelenésével búcsúznak a miskolci utcáktól az E1-esek, de remélhetőleg egy szerelvényt megtart az MVK Zrt., hogy ezzel idézze meg az addigra több mint egy évtizedes bécsi villamosüzemet.
A születésnapi különvillamosozás közel félszáz érdeklődőt vonzott. A sikeres menetért köszönet illeti a szervezőket: Körmöndi Róbertet és Lovászi Balázst, illetve az MVK Zrt. munkatársait.

Csoportkép a résztvevőkkel
(a szerző, Elek Ádám felvételei)

Elek Ádám

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.