2013. 04. 18.

Új csarnokokkal és tevékenységgel bővült a szolnoki Stadler-üzem

Jelentős gyártókapacitás- és dolgozói létszám növelő fejlesztést valósított meg Szolnokon a Stadler Rail Csoport, amely új tevékenységként forgóvázjavító központját is ide telepíti – jelentette be Peter Spuhler, a cég tulajdonos-vezérigazgatója csütörtökön Szolnokon, a Stadler új üzemrészeinek avatásán.



Az avató ünnepségen, amelyen részt vett Orbán Viktor miniszterelnök is, Peter Spuhler elmondta, hogy a beruházás négymilliárd forintból mindössze öt hónap alatt valósult meg.
A Stadler új szolnoki üzemrészeinek alapkövét 2012 szeptemberében rakták le, amelyet követően el is kezdődtek a kivitelezési munkálatok. A gyártókapacitás növelését, illetve a forgóváz javító kompetencia kiépítését a Stadler egy 4 milliárd forintos beruházásból valósította meg. A szakszerű kivitelezésnek köszönhetően az új csarnokok mindössze hat hónap alatt felépülhettek, jelenleg a technológia és a gyártási folyamatok tesztelése zajlik. A szükséges engedélyek megszerzését követően az új csarnokokat a Stadler azonnal használatba is veszi. A jelenlegi bővítéssel és az elmúlt években befektetett 9 milliárd forinttal együtt a Stadler már összesen 13 milliárd forintos beruházásnál jár Magyarországon. A beruházás következtében a cégcsoport itthoni leányvállalatainak összlétszáma minimum 200 fővel emelkedik, amely azt is jelenti, hogy Magyarország a Stadler Csoporton belül Svájcot és Németországot követően a harmadik legnagyobb divízióvá válik. Jelenleg a Stadler több mint 400 főt foglalkoztat Magyarországon.
A Stadler szolnoki üzeme még 2009-ben kezdte meg működését, azóta a cégcsoport folyamatosan fejleszti, bővíti a gyár kapacitását és területét. Az üzem a cégcsoporton belül villamos és dízel, normál és széles nyomtávolságú, illetve egyszintes és emeletes vonatok alumínium kocsiszekrényeinek hegesztését és fényezését látja el. A gyár létrehozásával a Stadler 4 évvel ezelőtt egy teljesen új tevékenységet honosított meg Magyarországon, a magyar leányvállalat pedig mára már Európa egyik legkorszerűbb alumíniumhegesztő üzemének számít. A most befejezett bővítéssel a társaság több, mint megduplázza teljesítményét, ugyanis az eredetileg évi 200 kocsiszekrényre tervezett üzem kapacitása idén már eléri a 370-et, míg 2014-ben a tervek szerint legalább 500 kocsiszekrény készül Magyarországon. A gyár a hazai megrendelések kiszolgálása mellett jelenleg a német, fehérorosz, észt és lengyel piacokra termel. 

Orbán Viktor és Peter Spuhler mutatta be a GYSEV FLIRT-je számára készült első kocsiszekrényt
(fotók: Stadler Rail)

A forgóvázak revíziója a Stadler egy teljesen új tevékenysége lesz Magyarországon. A beruházást követően minden olyan Stadler jármű forgóvázának revízióját Szolnokon végzik, amelynek karbantartását eredetileg nem a gyártó vagy az üzemeltető látja el. Így többek között a hazai Magyar Államvasutak, az ausztriai Westbahn, a cseh Leo Express, az olasz STA Südtiroler Transportstrukturen AG, a svájci Schweizerische Südostbahn AG, vagy éppen a lengyelországi Mazóvia és Szilézia tartományok regionális vasúttársaságai járműveinek forgóvázai is Szolnokra kerülnek majd. Ugyanakkor a jelenlegi kilátások alapján komoly mennyiségű harmadik feles megbízásra is számít a vállalat. A javított forgóvázak lehetnek mind villamos vagy dízel üzemű, egyszintes vagy emeletes, normál vagy széles nyomtávolságú járművek hordművei. A revíziós központ nemzetközi szinten a Stadler karbantartási divíziójához, Magyarországon pedig a cégcsoport pusztaszabolcsi leányvállalatához tarozik, amely többek között a MÁV-START kötelékében közlekedő hatvan FLIRT és tíz Bombardier gyártású Talent teljes körű szervizelését is végzi.
A Stadler a közelmúltban nyerte el a MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös közbeszerzését, amelynek eredményeképpen a svájci társaság összesen 48 FLIRT-et szállít a két társaság részére. A tervek szerint mind a 48 vonat kocsiszekrénye Szolnokon készül, ami azt jelenti, hogy 2014-ben a szolnoki üzem szinte kizárólag csak a hazai piacra termel majd. A Stadler vizsgálja a hazai vonalakra szánt járművek végösszeszerelésének lehetőségét is, ugyanis a most átadott bővítéssel az üzem alkalmassá vált arra, hogy igény szerint alumínium kocsiszekrények gyártásáról részben végösszeszerelésre álljon át. A rövid szállítási határidők miatt ugyanakkor a Stadler jelenleg arra koncentrál, hogy a már kiépített és legkönnyebben igénybe vehető kapacitásokat kihasználva a járműveket a szerződésben foglalt határidőknek megfelelően átadja a megrendelőknek. A szerződések értelmében a Stadler az első két motorvonatot 2014 áprilisában, míg az utolsó járműveket 2015. szeptember 30-ig szállítja le a vasúttársaságok részére.
A gyáravató ünnepségen Orbán Viktor Miniszterelnök, és Peter Spuhler leleplezték az első, a Győr–Sopron–Ebenfurthi Vasút részére készült kocsiszekrényt is. Az elkészült kocsitest még annak 2012 márciusában zárult közbeszerzésnek a része, amelynek keretében a Stadler négy FLIRT-et szállít a vasúttársaság részére. Az ennek a megrendelésnek a részeként készülő motorvonatok első példánya 2014 elején áll majd forgalomba, míg az utolsó legkésőbb 2014 közepén kezdi meg az utasok szállítását.

RegionalBahn információk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.