2013. 04. 19.

Eltűnik a sárga csík – bemutatták a MÁV-START felújított személykocsijait

Bemutatta a MÁV-START a felújított távolsági személykocsikat. Az általunk már korábban is megmutatott járművek közül kettőt, egy 39-30-as sorozatú AB és egy 29-05-ös sorozatú Bp-kocsit tekinthettek meg az újságírók.


A Nyugati pályaudvaron tartott sajtótájékoztatóján Ungvári Csaba a MÁV-START, a MÁV-GÉPÉSZET és a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. vezérigazgatója kiemelte: az idei éves tervükben mintegy 1 milliárd forintot különítettek el háromszáz személykocsi idei és 2014-es felújítására. A járművek kívül-belül megújulnak, azonban ne gondoljunk „posta-Bhv” szintű munkákra.
A járművek mind az első, mind pedig a második kocsiosztályon új üléshuzatokat kapnak, a járművek belső színvilága is megújul. Az utasok komfortját szolgálják emellett az ablakokon a hővédő fóliák is, az új kialakítású kisasztalok és a fülkés kocsikban a hosszú tükrök is.

A 39-30-as középszámú kocsi első osztályú vége. Szembetűnő a kocsiosztályt jelző sárga csík hiánya. Az UIC nem írja elő már elő, a MÁV-START nem festi fel. Hosszú távon vajon el is tűnik a „bolhás” a nem feláras vonatokból?

Így fest az első osztályú fülke. A korábban már bemutatott változattal ellentétben a csomagtartók itt nem narancs, hanem szürke színűk. Az ablakkeret és a szemetes viszont továbbra is maradt sárga

Ilyen a másodosztályú fülke. A színvilág ugyanaz, mint az első osztályon. Vajon ez is az egységesítés előszele?

Új fajta kisasztal került a fülkékbe. Reméljük, hogy sokáig bírják majd a strapát

Van, ami nem változik: a régi Ikarusokból indításjelzőként ismert lámpabúrára kézzel festették fel a WC feliratot

Az egykori első osztályú kocsikból átpályaszámozott 29-05-ösök is megújulnak. A kocsik leginkább szembetűnő változása az új gyorsvonati színterv a korábbi csupakék kocsiszekrény helyett

A jellegzetes, korábban elsőosztályú, így nagyon is kényelmes ülések új huzatot kaptak. A termes kocsiban kellemesen hat a narancszínű csomagtartó, amelyekre felkerültek az ülőhelyszámok is. Vajon a fakultatív, netán kötelező helybiztosításos, talán feláras vonatok előszele mindez?

A mellékhelyiség itt még tiszta. Reméljük, hogy így is maradnak. A MÁV-START azt ígéri, hogy így lesz

A kocsiban csak egy WC maradt. A másik helyén két kerékpár számára alakítottak ki tárolóhelyet

A bemutató harmadik résztvevője az egri IC-kben is megforduló fecske-vezérők egyike volt

Emellett alapos felújításon estek át a jármű gépészeti részei is: felújították a vízhálózatot és a légfűtés csatornáit is. A kocsik külső és belső felületeit is antigraffiti bevonattal látták el. A mostani járműfelújítási programról már részletesen beszámoltunk korábban a RegionalBahn oldalain.
A járműveket folyamatosan állítja forgalomba a MÁV-START a Budapest–Miskolc–Sátoraljaújhely/Nyíregyháza, a Budapest–Debrecen–Záhony, a Budapest–Szolnok–Békéscsaba és a Budapest–Szeged vasútvonalon – ez utóbbi helyszínen a 39-30-as sorozatú, első-másodosztályú kocsik a hibrid-IC-kben szolgálnak majd.
A „zagyva számsorok” barátai kedvéért a bemutatott kocsik adatai:
  • 51 55 39-30 025-8, AB, 140 km/h, REV Dk 15. 04. 13. Honállomás: Szeged. Honos KTH: Szeged.
  • 50 55 29-05 071-6, Bp, 120 km/h, REV Sl 15. 04. 13. Honállomás: Miskolc. Honos KTH: Miskolc.
  • 50 55 80-05 449-0, BDt, 120 km/h, REV Sl 15. 04. 13. Honállomás: Szolnok. Honos KTH: Szolnok.

Halász Péter

39 megjegyzés:

  1. Dobhatják a kukába az egészet ezekkel a forgóvázakkal...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amíg érdemi koncepció nincs ezeknek a járműkategóriáknak a jövőbeni pótlására, stb., addig mindennek örülni kell.

      Törlés
    2. A dolog pont arról szól, hogy a vashulladékra kent festék meg bele az üléshuzat lényegesen olcsóbb, mint egy vasúti kocsi. :(

      A kézzel festett WC felirat üt mint az erősáram, ismét mélyen szánt a színvonal. :( Eddig ez rémálmomban sem merült volna fel, de vajon az IC+-ba is csak ilyenre fogja futni?

      Törlés
    3. A WC-lámpa legyen a legnagyobb baj, szerintem aranyos. :D
      Amíg a forgóvázak bírják, addig inkább ezek, mint a fapados flirt-ök.

      Törlés
    4. A világon semmi baj nincs a Flirt vonatokkal, ha arra használják őket, amire gyártották (elővárosi forgalom). A halberstadti az igazi merénylet az emberiség ellen. Ülne benne Fonyódig az, aki megvette.

      Törlés
    5. A halbit sem a fonyódi gyorsra találták ki, a DB kötelékéből arra az IR-kocsikat kellett volna megvenni, de arra ugyebár a CFR csapott le.

      Nálunk komoly hagyománya van a "nem rendeltetésszerű használatnak". :)

      Törlés
    6. Igen, a távolsági halbik tényleg nagyon jók voltak. Azokat kellett volna elbugázni.

      Törlés
    7. A sima halbikat is szinte ránk kellett tukmálni. Nem tudom az ügy hátterét, de gyanítom hogy az ex-IR kocsik meg nem vétele komoly hiba volt a MÁV részéről, és a CFR járt a legjobban vele.

      Törlés
  2. Hú ez az 1. osztályos sárga csík elhagyása jó nagy baromság.... értelme a nagy nulla

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt az idő eldönti, mert könnyen lehet, hogy az első osztály mint olyan megszűnik azokban a járatokban, amit ilyen kocsikkal adnak ki. Akkor pedig lehetne átfesteni.

      Törlés
  3. ,,A járművek kívül-belül megújulnak, azonban ne gondoljunk „posta-Bhv” szintű munkákra."

    Érdekes. Azért mert a posta-Bhv olyan magas, vagy olyan alacsony szinvonalú? :) Mert szerintem ezek sokkal jobbak lettek, mint bármelyik ülés az arcomban, kuka a térdemben, ablakköz a fejem mellett kocsi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez az, 100%-ban egyetértek! A postához képest még a Kunság Volán csöcsrázó laprugós Ikarusa is fullextrás Maybach.

      Törlés
    2. Az eredeti Bhv-hoz képest a postákban azért komolyabb változások pl. a teljesen más ajtók beépítése, minden második ablak teliablak lett, az üléskonfiguráció megváltozott, nőtt az engedélyzetett sebesség, teljesen új a világítási rendszer. Ebben az értelemben a mostani egy lényegesen szolidabb tartalmú buli.

      @ Tapsihapsi: az egy másik kérdés, hogy a posta-Bhv így is hulladék maradt. De az eredeti tervek szerint lett volna benne klíma, zárt WC, miegymás - tehát az eredeti programhoz képest az jelentősen "ócsítva" lett. Az eredeti koncepció szerinti posta-Bhv egy egészen más jószág lett volna.

      Törlés
    3. MZ: meglehet, de hiába a technikai forradalom, ha az ülés gyakorlatilag elviselhetetlenül kényelmetlen, az üléselrendezés pedig teljesen illogikus. Ahogy István tökéletesen megfogalmazta: "ülés az arcomban, kuka a térdemben, ablakköz a fejem mellett".
      Ugyanez a bajom a halbiakkal is. Kétségtelen, hogy fényévekkel megelőzi szegény hugyos By kocsik esztétikáját, de Érdnél már szaggat az oldalam, ha rajta ülök, míg a hugyos By-nál zsenge koromben a négy és fél órás zalaegerszegi út meg se kottyant.

      Törlés
    4. Az elővárosi forgalom nem a kényelemről szól, majd ha folytatom a skóciai kalandozások sorozatot, teszek bele 3+2 ülésosztású (angol űrszelvényben!!) heringesdobozt, és megbeszéljük ezt a dolgot. A Chicago-i galériás emeletes kocsik sem piskóták. :)

      A posta-Bhv belseje ettől függetlenül egy elfuserált történet, de az egész koncepció ki lett belezve, mire megvalósult, ez van.

      Törlés
  4. Amúgy egyértelműen negatív a sárga csík eltűnése, sőt már az ablakok feletti szürke csík megjelenése is az volt, kis szögből nézve nem lehet megkülönböztetni a sárgától. Az utasok így sem tudják megkülönböztetni a két kocsiosztályt, hát még ha a huzat azonos színű lesz és még sárga csíkot sem festenek föl.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Épp erre gondoltam már akkor, amikor két hónapja meglátam ezt a diszfunkcionális fehér csíkot, de egye fene, tényleg jól néz ki. Azonban a sárga csík ügyében érdemes lenne felvilágosítani a MÁV-ot, hogy rossz ötlet ennek az elhagyása. Mondjuk ez a legkisebb gond, mert nem nagy truváj utólag felfesteni rá, és a vélemény elég egyöntetű lesz ezzel kapcsolatban.

      Törlés
    2. Ld. fent, ha távlatokban gondolkodva ezen a szolgáltatási szinten ki akarják vezetni az első osztály, akkor minek most festeni rá sárga csíkot?

      Törlés
  5. úgy látom, nem vagyok egyedül azzal a véleménnyel, hogy kár a sárga csíkért. A kézzel festett WC feliratnak megvan a bája.

    VálaszTörlés
  6. A sárga csík ügyében már írtam a Startnak, írjatok ti is. Legalább lesz mit olvasniuk; bár nem hiszem, hogy az utasvélemény jelentősen befolyásolna egy ilyen tekintélyelvű és megszokásmániás gezellsaftot...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az érem másik oldala az, hogy a megrendelő mit akar és finanszíroz. Utána kellene nézni, hogy első vs. másodosztály vonalon mennyire a saját szakállára dolgozik a Start, és mennyire szól bele a T. megrendelő.

      A nemzetközi trend (és akkor most lehet huhogni... :) az, hogy regionális illetve sokszor távolsági forgalomban is eltűnik a bolhás, mert egyre kisebb a különbség a kettő között. Itthoni példa: egy Ap és egy Bhv között ordító különbség volt. Egy felújított 39-30 két felében csak az üléselrendezés más. Nálunk maximum a kör-IC igazi vérbeli távolsági vonat, amire étkező-bolhás-masszázs-miegyéb feltétlenül kell, a többire egy színvonalas 2. oszt. elég lenne.

      Törlés
    2. Teljesen elfogadom (szerintem is jól elvannak a távolsági vonatok 2. osztályú kocsikkal, bár azért AB kocsiban sem butaság gondolkodni), de akkor felesleges volt eltérő üléselrendezést tenni a kocsi két végébe. Nem a sárga csík visszafestésén múlik az 1. osztály identitása, hanem pont a nagyobb ülés- és lábtéren, így a megszüntetése is ehhez kötődik. A sárga csík csak tájékoztatás, amit fél kézzel bármikor lehet korrigálni, szemben a belső elrendezéssel.

      Törlés
    3. Németországban járva azt figyeltem meg, hogy minden vonaton van rövidebb-hosszabb 1. osztályú rész. A városi S-Bahnon csak 5-6 hely, a Regional (személy) vonatokon 10-12, a RegionalExpressz-en (sebesvonat) fél vagy egy kocsi, az IC és ICE vonatokon meg több. Ez szerintem követendő példa hosszútávon nálunk is, mivel ha van 1. osztály, több bevétele van a vasúttársaságnak, mint ha nem lenne (egy AB kocsinyi 1. osztály nem vesz el sok helyet a 2. osztályú utasoktól, viszont több bevételt hoz, mint ha az is 2. osztályként futna). Tehát szerintem nagy hülyeség lenne a sebes- és gyorsvonatokon az 1. osztály megszüntetése. Mostanában szoktam nézni, hogy hányan vannak ezekben a kocsikban, a záhonyin gyakran látok teltházat, de a győri gyorsokon is megtöltik a két AByee kocsit. Nyáron a Balatonra is egyértelműen van rá igény. Csúcsidőn kívül a 20-as és 80-as vonalakon szoktam látni szinte üres 1. osztályokat, és nagy forgalomban is csak félig töltik meg. Tehát szerintem fel kellene mérni, hogy hol mennyi igény van rá, de az AB kocsi a minimum! (na meg persze itt jön a 100-szor lerágott csont, hogy ha az 1. osztályú bérletek ára reális lenne, többe is utaznának...). A sárga sáv megszüntetése teljesen hülyeség, én is írtam miatta a Startnak. Remélem ha sokan írunk, tényleg változtatnak :)

      Törlés
    4. Azért azt is tegyük hozzá, hogy ahol még van az S-Bahn-okon első osztály, ott is gyakorlatilag nulla a kihasználtsága. Nem véletlenül szűnt meg Hamburgban és van terítéken időről időre a Ruhr-vidéken, Stuttgartban és Frankfurtban.

      A távolsági vonatokat pedig ne keverjük ide, azok gyakorlatilag piaci alapokon működnek Németországban. Nyilván amikor a Normalpreis esetében akár száz eurós különbségek is lehetnek, addig a Sparangebot esetében van olyan árkategória, ahol az 1. és a 2. osztály között írd és mondd 4 azaz négy euró a különbség. De ez az árképzés eltérő mivoltából adódik. No meg a fedélzeti szolgáltatás is „kissé” más, nem összevethető a hazai szolgáltatásokkal.

      A sárga csíkhoz: meg fog szűnni nagy valószínűséggel – egyes kocsitípusokon szinte biztosan. De nézd meg a példának között DB AG távolsági forgalmú személykocsijait: mikor láttál egy Avmz 111-esen sárga csíkot?

      Törlés
    5. HP, lesz olyan kocsitípus ahol megmarad (főleg EC, IC kocsikra gondolok)?

      Törlés
    6. Szerintem mindkét álláspontban (kell bolhás vs. nem kell bolhás) lehet igazság, ez inkább döntés és következetes végrehajtás kérdése. Például a német S-Bahn vonatokhoz hasonlóan Angliában is van az elővárosi vonatok java részén egy nagyítóval fellelhető 8-10 ükőhelyes bolhás, általában üresen.

      Részemről a sárga csík fenntartásának akkor látom értelmét, ha hosszú távon számítunk az első osztályra. Viszont azt látom, hogy itthon hosszú évek óta megy a vajúdás ezen, és állandó a következetlenség. A 100-as vonali sebesvonatokban van bolhás, de ott sem mindegyikben. Az azonos megállási renddel közlekedő, alig rövidebb távot bejáró Cegléd - Záhony személyekben viszont nincs bolhás - csak azért, mert nem Bp.-ről indul? a 150-es vonali sebesvonatokon simán lehet 3 órát zötyögni, bolhás viszont nincs. A délkör-vonatok dettó: kiemeljük az IR-vonatnemmel, de pl. bolhás nincs rajta, pedig az IR valamilyen szinten távolsági terméket sugall. 29-es vonal, páratlan irány: két gyorsban van bolhás, két sebesben - azonos útvonalon - nincs. Logikus. De van ugye az egri hibrid, IC bolhás nélkül, ami valamilyen szinten megint fából vaskarika. Ezek mögött mind ott húzódik egy rakás inkonzisztencia a járműpark terén.
      Ergo: látok abban rációt, hogy a Start egy őszintébb pillanatában belenéz a tükörbe, és azt mondja, hogy bolhás csak IC-ben, a többiben pedig törekedjünk egy korrekt másodosztályú színvonalra. Tulajdonképpen tök mindegy, csak egyszer vigyünk már végig következetesen, több járműbeszerzési cikluson át valamilyen egységes koncepciót, mert ami most van, az egy káosz.

      Múltkorában szegedi hibriddel mentem, a két és fél bolhásból kettő le volt minősítve egy A4-es cetlivel az oldalán, csak a 39-30-as fele volt tényleg első osztály. Akkor minek nekünk a sárga csík, most őszintén?

      Törlés
    7. Valóban nem túl nagy a kihasználtsága az S-Bahnon az 1. osztálynak, de így is több bevételt hoz, mint ha nem lenne. Így én is 3-4 Euróval többet fizettem a napijegyért az 1. osztályra, és nem egyedül voltam rajtuk! A vonat kapacitásának kb. 5-10%-a az 1. osztály, ennyi pont elég, több tényleg nem kellene. A távolsági vonataik díjszabását nem nagyon sikerült megértenem, volt, hogy elővételben olcsóbb volt az 1. osztály, mint helyszinen a 2. :D

      Nálunk szerinte azzal van a probléma, hogy nem kiszámítható a szolgáltatás és nem mindig korrelt az ár. A kiszámíthatatlanság részben azért mert nem minden vonatban van, részben mert elég nagy a szórás a minőségben. Desirotól Amxz-ig gyakorlatilag bármi előkerülhet azonos áron. A másik nagy probléma a logikátlan kocsifelhasználás. Tehát ha rendszeresen jár deklasszált kocsi bizonyos vonatokon, akkor az 1. osztályt igénylő utasok sem fogják megvenni a drágább jegyet, mivel ugyanaz elérhető 2. osztályként is (rossz példa erre a békéscsabai gyorsvonat, ami sokáig úgy járt, hogy az AB 1. oszályként, az A kocsi pedig 2. osztályként. Kellene egy normális koncepció, és a gyorsvonati 1. osztály valahol itt kezdődik: http://www.vonatosszeallitas.hu/cikkek/kocsifelujitas/A.jpg. Tehát kényelmes, kihúzható ülés, padlószőnyeg, konnektor, WIFI, klíma. Ami ez alatt van, azt hosszútávon nem nagyon lehet 1. osztálynak nevezni. (persze amíg nincs más, addig jó az AB is). De megszüntetni teljesen hülyeség, mivel plusz pénzt hoz :)

      Törlés
    8. MZ írásához:
      pár napja utaztam egy First Capital Connect motorvonaton, azon már át is volt matricázva az 1. osztályú szakasz, az üvegajtók meg kibiztosítva, kis tájékoztatóval rajtuk: nyugodtan leülhetsz felár nélkül.
      Csak elvétve használják azokat a kis zugokat, semmi extrát nem nyújt, cserébe még kényelmetlenebb is.

      Törlés
  7. Véleményem szerint a szegedi hibrid-IC-be teljesen felesleges az első osztály! IC pótjegyet akár már 130 Ft-ért is adnak, akkor minek fizetne bárki másfélszeres árat egy lelakott, ócska kocsiért, mikor mehet korszerűbb, tisztább, olcsóbb másodosztályú IC vagonnal?

    A sárga csík meg egy egységes jelölés egész Európában, kár érte...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Az AB kocsikban lényegesen nagyobb ülés- és lábtér van, mint a 2. osztályú IC kocsiban, ahová nemcsak a helyjegyet (180/300 Ft), hanem a pótdíjat is meg kell fizetni. A poznaniak tényleg eléggé igénytelenek, de a győri AB kocsik korrektek.

      Törlés
    3. Rövid utazásnál olcsóbb a gyorsvonat 1. oztály, mint az IC 2. osztály, és ezek az AB-k elég kényelmesek a szegedin, ha rövidebb távra megyek, én is inkább itt utazok :)

      Törlés
    4. Elég rövid az az út, ahol jobban megéri... Arra a távra meg már mindegy, azt a pár percet akár állva leutazom bármiben.

      Törlés
    5. Meg a gyorsvonati 1. osztálynak az IC 2-vel szemben megvan az az előnye, hogy a jegy nem konkrét vonatra szól, ezért például akkor is jó választás, ha nem tudom előre, hogy melyik vonatot tudom elérni :)

      Törlés
    6. Ez így, ebben a formában nem teljesen igaz.

      Törlés
  8. Én személy szerint nagyon örülök, hogy felújítják legalább ilyen színvonalra ezeket a szutykokat. Majd talán 2030-ban lesz annyi esze a MÁVnak, hogy belefogjon új kocsik vásárlásába! Addig is örüljünk, hogy nem a 30 éves mocskot lessük a Y-ok ablakán.

    VálaszTörlés
  9. Jaja, így van. Én is úgy vagyok vele, hogy mindegy mit, csak döntsenek már végre, és határozzák meg világosan, hogy mit értenek az egyes vonatnemek alatt tartalmi szempontból, és azt tegyék, de következetesen. Ha aszongyák, hogy az IC, gyors, sebes, akármi azt helyenti hogy, akkor az jelentse mindenütt azt, hogy. Ne pedig a parasztvakítást és a tartalom nélküli lufikat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. P.S.: elnézést, a fentieket MZ 2013.04.19. 21:33-kor írt hsz.-ére reagáltam, csak nem oda sikerült.

      Törlés
  10. Viszont a tuskófékek miatt 1-2 éven belül csupa rozsda lesz kívülről mind. Ha csak nem hirdetnek meg valami mosási programot is addig.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.