2013. 05. 13.

Figyelik a síneket

A müncheni MVG újfajta biztonsági rendszert tesztel. A mozgásérzékelő rendszernek köszönhetően talán kevesebb lesz majd a metróhálózaton a személyi sérülésekkel járó gázolásos balesetek száma.

Az MVG többféle biztonsági rendszert is tesztel a metróhálózaton, hogy megakadályozza és csökkentse a gázolások számát. Radar, videókamerás megfigyelés és lézerszkenner – ezek mindegyike egy-egy megoldás. A megoldásokat egy esztendeig tesztelik az U1-es metró Rotkreuzplatz állomásán.
Az új rendszereknek köszönhetően a metrószerelvények vezetőit idejében tudják értesíteni, ha egy ember vagy egy nagyobb méretű tárgy kerül a vágányok közé. A jövőben egységesen alkalmazásra kerülő rendszerrel szemben támasztott követelmények között kiemelt helyen szerepel, hogy különbséget tudjon tenni egy újság, egy üdítősdoboz vagy akár egy babakocsi és egy ember között.
A metró üzemvezetője a rendszert bemutató sajtótájékoztatón elmondta: a mozgásérzékelők sárga figyelmeztető fényekkel vannak összekötve, amelyek akkor riasztanak, ha egy harminc centinél nagyobb átmérőjű valami kerül a vasúti pályára. A sárga fények ekkor aktiválódnak és jelzik a közeledő metrószerelvény vezetőjének, hogy gyorsfékezéssel meg kell állítania a vonatot, mert valami van a pályán, amiből baj lehet.

Mozgásérzékelők a peron alatt

A rendszer azonban nem akadályozza meg, hogy az öngyilkosok az állomásba már beérkező szerelvény elé vessék magukat. Herbert König, az MVG vezérigazgatója jelezte: nem tudnak mit tenni az ilyen esetek megelőzése érdekében. Viszont a legtöbb balesetet nem az öngyilkosok okozzák. A legtöbb gázolás az alkoholos befolyásoltság alatt álló utasok miatt történik, így a rendszernek köszönhetően ezek száma csökkenthető, hiszen idejekorán megtudja a metrószerelvény vezetője, hogy valami van a pályán, aminek nem kellene ott lennie.

Ha baj van, sárga fények jeleznek az állomás előtt 40, illetve 80 méterrel a metróvezetőnek
(fotók: MVG)

A három rendszer közül az egyéves tesztüzem után választják ki azt, amelyik a legmegfelelőbbnek bizonyul a müncheni metróhálózat számára. A beruházás nem lesz olcsó: csak az egy éves tesztidőszakban még egy állomáson kiépítik a rendszert, ami a mostanival együtt 600 ezer euró (hozzávetőleg 177 millió forint) befektetését igényli. A jövőben is hasonló számokkal számolnak, azaz egy peron kiépítése mintegy 100 ezer euróba (hozzávetőleg 29-30 millió forintba) kerül. Ilyenből pedig legalább kettő van a legtöbb metróállomáson – ha nem több. A müncheni metróhálózaton ugyanis jelenleg 104 állomáson 220 peront jegyez az MVG.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.