2013. 05. 01.

Jönnek a kék FLIRT-ek

Egy hónapja volt április 1-je, de akár tréfának is hihetnénk, de mégsem az. A hír ugyanis igaz: kék-fehér színűek lehetnek az új FLIRT-motorvonatok a MÁV kötelékében. A szerkesztőségünk birtokába jutott színterv szerint a jelenlegi formák maradnak, azonban a vörös-fehér helyett kék-fehér dominálna az új vonatok esetében.



A most napvilágra került színterv nagyban hasonlít a legelső, még a 2000-es évek elejéről származó látványterven látottakra. Az akkor kék-fehér színben pompázó motorvonatokból végül vörös-fehér lett, így készült el a MÁV-START-nál szolgáló hatvan FLIRT.

Az első látványterveken még a kék-fehér volt a FLIRT-ek színezése. A mostani elképzelés is hasonló, azonban a sárga „fej” a múlté
(grafika: Stadler Rail, fotó: Halász Péter)

Azonban az újabb 42 vonat rendelése idején, úgy tűnik, mégsem a meglévő vonatokhoz igazodik a fényezés, hanem valami újat mutat nekünk a MÁV-csoport.
A közösségi médiában keringő rajz szerint az új vonatok színezésének két változata merült fel: az alapokban mindegyik megegyezik, lényegi eltérés az ajtók színezésében van: amíg az egyik türkiz vagy ciánkék lenne, addig a másik változat a MÁV-csoport arculatához jobban illeszkedő sárga ajtókat helyezné a kék ablakmezőbe. Lényeges különbség még, hogy az első változat esetében az ablakok közötti rész maradna kék, míg a sárga ajtós második változatnál az ablakok közötti rész fekete színezést kapna.

A MÁV-csoport tervei az új FLIRT-ek színezésére. Két változat közül is lehet választani?
(grafika: MÁV Zrt., forrás: facebook)

Arról egyelőre nincs hivatalos információ, hogy vajon valóban így néznek-e ki a vonatok a jövőben, azonban jól informált forrásaink szerint a hír igaz: az kék-fehér alapkombináció eldöntött tény, egyedül az ajtók környékének színezése nyitott kérdés még.
Az sem dőlt el, hogy a jelenleg meglévő vonatokat átfestik-e vagy sem? Egyáltalán arról sincs semmi hír, hogy mi áll a döntés hátterében? Emlékezetes: korábban a MÁV-Vonatösszeállítás hívta fel olvasóit, hogy a színezés és a belső kialakítás miatt írjanak a MÁV-START ügyfélszolgálatának. Csak feltételezzük, hogy talán célhoz ért a kérés egy része.
A témában keressük a MÁV-csoport sajtókapcsolatokért felelős munkatársait is, azonban írásunk megjelenésééig – vélhetően a május 1-jei ünnep miatt is – még nem kaptunk választ. Amennyiben megkapjuk tájékoztatásukat, olvasóinkkal is tudatjuk a hivatalos álláspontot.

Halász Péter

18 megjegyzés:

  1. Érdekes a térségi vasúttársaságok járművein a szomszéd arculati elemeinek gyanúsan véletlen feltűnögetése: a DB verkehrsrot uralja már szinte egész Közép-Európát, a MÁV a Desiro-k forgalomba állítása óta használja az elővárosi vonatain, de a szlovákoknál is hódít. Aztán a csehek áttértek a mávos hatású mélykék-fehér kombóra, amibe belecsempésztek egy türkizkék csíkot, ami most visszaköszön az IC+-nál és ezeknél a flirteknél is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És ha már aruculati elemek: miért van az, hogy a MÁV, a vasúttársaságok döntő többségével ellentétben alig-alig meri alkalmazni a szerintem nagyon előnyös megjelenésű szárnyas kerék logóját. A járművek oldalán még megjelenik egy sáppadt sárga embléma, de a homlokfalon egy jármű esetében sem. Mintha tabu lenne!

      Törlés
    2. Ez pont olyan, hogy most jönnek rá, hogy a jármű hossztartójára felírt pályaszám nem ördögtől való. Mennyivel jobban néz ki egy felújított Bp (http://www.regionalbahn.hu/2013/04/szemelykocsi-bemutato-mav-start.html) ilyen pályaszámokkal, mint a középre behányt, három soros üzemeltető-pályaszám-sorozatjelzés kombináció.

      Törlés
    3. Ami a MÁV-ot illeti, ebben szerintem legalább annyi véletlenszerűség van, mint tudatosság. A kék FLIRT motorvonatok példája is mutatja, hogy a MÁV-Start esetében nyoma sincs konzisztens marketing-szemléletű arculati stratégiának. Beszerzésenként-átfestésenként ad hoc változik az egész, kb. hogy éppen milyen színű festék van a raktárban. Az egy vicc, hogy anno a posta-Bhv kétféle színben létezett, most ugye a 29-05-ös és xx-30-as kocsik kapnak kvázi-halberstadti színsémát, de ha valamiért megakad a hangulatjavító program (ilyesmi ugye nálunk nem szokott történni), akkor abból is lesz kétféle. Ha pedig Desiro, akkor én azt mondom, Usgyi - mert az a színséma meg aztán végképp "tájidegen", mert a sok vonalon váltótárs Bz meg sárga-piros, ami megint egy újabb színterv. Akkor villamos motorvonat piros-szürke (Talent, FLIRT) - már csak a Hernyók maradtak az egyedi színtervükkel, ami a fehér csík miatt az egykori "gyorsvonati" színtervre hajaz - még jó, hogy ezek elővárosiak. Egyszóval nettó káosz, és még a koppintást sem lehet észrevenni. :)

      Csehek türkizkék csíkja: nekem erre az a különbejáratú összeesküvéselméletem, hogy a DB InterRegio színtervéből merítettek, de lehet, hogy a MÁV tetszett meg nekik.

      Törlés
  2. Volt szó arról, hogy harmadik generációs Flirtek jönnek. Ez végül a szoros határidejű forgalomba állíátás szükségessége (EU-s finanszírozási ciklus) és emiatt az újabb típus hatósági engedélyeztetési procedúrájának elhagyhatósága miatt lett ejtve?

    VálaszTörlés
  3. Nagyon helyes, ez a szín.
    Már az előzőeket is így kellett volna.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szépek lesznek! És tényleg az első szériát is így kellett volna!

    VálaszTörlés
  5. Annak azért örülük, hogy a 2000-es évek elejei festési tervhez képest a MÁV-nál feltalálták a körzőt is. A Hernyónál és a Kissamunál még elmegy a kockásság, de a Flirt vonalai sokkal lágyabbak, gömülyűbbek. Borzalmasan sarkos lett volna rá az a festés.

    VálaszTörlés
  6. Szerintem a régi piros szebb és az egységesítés miatt is jobb lenne, ha ezek is pirosan készülnének el, a Flirtek mellett a Talentek, Bz-k, Uzsgyik, Desirok is pirosak.

    VálaszTörlés
  7. Nekem tetszik mindkét terv, remélem megvalósul valamelyik.

    VálaszTörlés
  8. Ha már arculat: a lekerekített 2×2-es ikonmátrix, amit pár éve kitaláltak, és a Gyv.-re is beszivárgott: ocsmány. Na meg negyedakkora minden piktogramm, és az osztályszám is kisebb. És átlalában ugyanúgy egy ikon van kihasználva: a nemdohányzó. : )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Élek a gyanúperrel, hogy az az ikonmátrix a kölcsönös átjárhatósági UIC/TEN/TSI/akármilyen hárombetűs irányelv eredménye... Bár a GYV esetén én sem értem, hogy miért kell kölcsönösen átjárhatónak lennie... Bár tetszene, ha az ÖBB is kérne menetvonalat rá, mondjuk 2095-össel :D

      Törlés
  9. Így lenne az igazi! :-)

    http://m.cdn.blog.hu/kr/krisii/image/flirt.jpg

    VálaszTörlés
  10. Az a türkiz ajtós tisztára olyan, mintha a szépemlékű MVV kötelékébe akarna tartozni a vonat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi az, hogy szépemlékű?! http://mvv.yofej.hu, jó? :)

      Törlés
    2. Konkrétan 10 Flirtünk van, és fehér az ajtaja. :P :)

      Törlés
    3. Az előbb emlegetett:
      http://mvv.yofej.hu/img.php?num=650

      Majd' 200 valós vonat aktivityje szinte az egész ország normál- és keskenyvágányú vasútvonalain, XXI. századi színvonalú járművekkel.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.