2013. 05. 09.

A metró áldozata: öt éve szűnt meg a 21-es villamos

Öt esztendeje, 2008. május 9-én már javában készült az osztrák főváros a svájciakkal közösen rendezett labdarúgó EB-re. Azonban nem csak ez, hanem az U2-es metró első, igen jelentős fejlesztése is lázban tartotta a sógorokat. Azonban a fejlesztésnek áldozatai is voltak: kereken öt évvel ezelőtt szűnt meg a 21-es villamos, amely sok más társával hasonlóan a metró hosszabbítás miatt vált fölöslegessé.

Az osztrák fővárosban egykoron a mainál is sokkal kiterjedtebb villamoshálózat üzemelt, de az első (igazi) metró építésének 1969-es kezdetétől fogva folyamatosan tűntek el a feleslegesnek vélt villamosvonalak. Az akkori városvezetés, de még maguk a városlakók is idejét múltnak vélték a villamosokat – gondoljunk csak arra, hogy 1961. július 1-jén zenés ünnepséggel köszöntötték a 13-as villamosok felváltására érkező buszokat a mai 13A vonalán. Ott, ahol manapság ismét elő-előkerül a villamosépítés kérdése.
E vonalak jó részén ma persze gyakori követéssel tömött, jobbára csuklós buszok közlekednek, tehát egy villamosvonalat talán ma is gond nélkül eltartana a legtöbb járat.

A Wiener Linien archívumából származó képen két, a 21-es villamos vonalán közlekedő, E1-es motorkocsiból és c3-as pótkocsiból álló szerelvény találkozik a Pratersternnél 1987 márciusában
(forrás: Wiener Linien archívum)

A 21-es villamossal szorosan összefügg az 1986. szeptember 6-ától közlekedő 81-es viszonylat, ami a 21-es betétjárata volt. A kiállítási területen rendezett események idején a Praterstern és a ma már nem létező Nordportalstarße–Max-Knoppe-Gasse útvonalon fekvő hurokvágány, illetve az Elderschplatz között ingázó járaton szintén E1-esek jártak. Az időszakos viszonylat, az E jelzésű rendkívüli járattal kiegészítve a fontosabb sportesemények idején egészen a Praterstadionig is elment. A viszonylat utoljára 2007. szeptember 1-jén a Stadioncenter megnyitásakor jutott el a Stadionhoz; az Elderschplatzhoz pedig 2008. április 26-án ment utoljára, akkor a Wien Marathon alkalmából indították be a rendkívüli járatot.
A képen 1987 márciusában kanyarodik ki a Messe felé tartó szerelvény a Praterstern, illetve akkor Wien Nord néven tisztelt állomás alól
(forrás: Wiener Linien archívum)

Az Ausstellungstraßén robog a 81-es villamos a Messe felé 1987 márciusában
(forrás: Wiener Linien archívum)

Jóval újabb kori történet azonban, de heves tiltakozást váltott ki a 21-es villamos elhatározott bezárása is, amely a bécsi U2-es vonal első jelentősebb, a Schwedenplatz (egészen pontosan már a Schottentortól az új pályán futnak a metrók) és a Stadion közötti hosszabbításával került napirendre. Ugyan a villamos és a metró a Praterstern és a Stadion között részben tényleg párhuzamos, de a villamos jóval több helyen állt meg, a helyi igényeket jobban ki tudta szolgálni. A megszüntetésről szóló döntés nem éppen helyes mivoltát mutatja az is, hogy villamos 2008-as megszüntetése óta számtalan alkalommal szervezték át a piros szerelvényeket helyettesítő buszjáratokat a környéken.

A 21-es vonalán közlekedő szerelvény a Schwedenplatz végállomáson 2008. április 10-én. A viszonylat közelgő végét jelzi, hogy a kerek viszonylatszámtáblákat – alighanem a gyűjtögetők elől védendő – beszedte a Wiener Linien és a szélvédő mögött, kartonlapon jelezték a vonal számát.
A Wiener Liniennél gyakorlat, hogy a Tramwaytag idején és karácsony előtt – jó pénzért – kiárusítják a feleslegessé váló utastájékoztató anyagokat, aminek komoly piaca is van. Lehet, hogy ez egy jó ötlet lenne a BKK-nak is?
(fotó: Halász Péter)

Nem csak a viszonylatszámok kelendők, hanem a kisszakaszokat és a megállókat jelző „Kurzstreckentafel”-ek is. Az utolsó hónapokban a képen látható formátumú, kissé igénytelenül (a Wiener Linien esetében szokatlanul igénytelenül) ható kartonlapra ragasztott pótlékokkal járták a villamosok a vonalat
(fotó: Halász Péter)

Végül ezúttal sem sikerült a civileknek megakadályozni a villamos bezárását, amely 2008. május 9-én következett be. A metró hosszabbítást a közelgő labdarúgó EB-re adták át a nagyközönségnek. Ekkor természetesen szükség is volt a hatalmas kapacitásra, de az bajnokság befejezése után erősen félházzal közlekedtek a metrók a Pratersterntől kifelé, amely csak a 2010-ben átadott asperni hosszabbítással változott valamennyire.

2008. április 10-én a Schwedenplatz felé tartó szerelvény a Mühlfeldgasséról fordul be a Heinestraßéra. 2008. május 10-étől itt a 80A busz, majd 2012. július 2-ától az 5B jelű busz szállítja az utasokat
(fotó: Halász Péter)

A Heinestraßén hangulatos fasorban robogtak a villamosok. Itt a sínek ma is megvannak, üzemi célokra használják is őket a 2-es és az 5-ös villamos közötti menetek esetén
(fotó: Halász Péter)

A 21-es villamos legutóbbi formájában 1986. június 30. óta létezett: a viszonylat a Schwedenplatztól, a Dunacsatorna (Donaukanal) partját kötötte össze a Duna partján található Praterkai végállomással. A Schwedenplatztól, ahol a Ring járatairól lehetett rá átszállni 21-esre a Taborstrasse–Heinerstrasse–Mühlfeldgasse–Norbahnstrasse–Praterstern–Ausstellungsstraße–Elderschplatz–Engerthstraße–Wehlistraße útvonalon közlekedett. Útközben érintette a forgalmas csomópontot, a Pratersternt, ahol a korábbi Wien Nord állomásról indultak az ÖBB vonatai a Duna bal partján fekvő alsó-ausztriai településekre, de megállt ott a  gyorsvasút és az U1-es metró is. A további szakaszon részben lakóövezetben haladtak a szerelvények, de a Prater északi részén lévő kiállítási területet és a 1931-ben épített és 1992-ig Praterstadionként ismert Ernst-Happel-Stadtiont is kiszolgálta.
A vonal beosztott járműtípusa egy E1-es motorkocsi, és egy c3/c4-es pótkocsik voltak.

A Pratersternnél robog 2008. május 7-én, két nappal a forgalom megszűnte előtt az egyik villamosszerelvény. Ekkor a szélvédő mögül már felkerült a helyére a karton-viszonylatszám
(fotó: Óvári Péter)
 
A háttérben az új Praterstern állomás üvegpalotája. A pályaudvar új épületével együtt nem sok lehetőség adódott megörökíteni a 21-esen közlekedő szerelvényeket. A felvétel két nappal az üzem vége előtt, 2008. május 7-én készült
(fotó: Óvári Péter)

A villamos megszüntetése után a Pratersterntől kifelé fel is szedték a vágányokat, de a vonal maradékán részben ma is van villamosközlekedés, igaz, sok helyen csak kocsiszíni menetek és különjáratok koptatják a síneket. A villamost az önálló, leopoldstadti (igen, magyarul lipótvárosi) szakaszán a 80A jelzésű busz, majd 2012. július 2-ától az újonnan szervezett 5B jelzésű busz szolgálja ki.

A Stadionnál járunk. Az Engerthstraße, a Meierstraße és az Olympiaplatz találkozásánál, a lakótelep közepén kapott megállót a villamos. Itt természetesen zárt pályán haladtak a szerelvények
(fotó: Halász Péter)

A Stadioncenter melletti szakaszon a villamosok önálló, zárt pályán folytatták útjukat a Praterkai felé. A szerelvény pótkocsija mellett látszó megállótábla a különféle, a Praterstadionban rendezett események idején közlekedő mentesítő-villamosok megállóhelyét, fel- és leszállóhelyét jelzik
(fotó: Halász Péter)

A képen a belváros felé tartó szerelvény kanyarodik a már említett zárt pálya felé. A kép jobb szélén, egyenesen pedig a Stadionschleife, az Ernst-Happpel-Stadtionban rendezett fontos események idején, a mentesítővonatok által használt hurokvágány látszik. Mindkét két 2008. április 10-én készült
(fotó: Halász Péter)

Íme a hurokvágány kiágazása. A komolyabb rendezvények idején itt hosszú sorban várakoztak a villamosok, olyannyira, hogy a 21-es vonalára is beért a sor és a rendes járatot busszal kellett pótolni. A „Stadionstapel” azonban 2008. május 9. óta már kényszerűen a múlté
(fotó: Óvári Péter)

Érdekesség az U2-es metró kapcsán (bár ez alighanem bármelyik bécsi metróvonalról elmondható), hogy nem a 21-es villamos volt a metró első „áldozata”. Az eredeti U2-est 1980. augusztus 30-án adták át a Karlsplatz és a Schottenring között. A vonalon igen rövid állomásközök voltak. Mégpedig nem véletlenül: azon év június 28-ig az alagútban három villamosviszonylat közlekedett, amelyeknek csak egy része volt az alagúti vonal, jóval nagyobb területeket tártak fel a metrónál. Ez volt az úgynevezett Zweierlinie, amely egyébként a jóval korábban már felszámolt, középkori erődítésekről kapta a nevét. Ma egyébként az itt futó autóút az egyirányúsított Ring párja.

A Praterkai felé tartó villamos az A23-as autópálya, a Donautangente hídja, a Praterbrücke alatt bújt át éppen 2007. március 28-án. Ma itt már hiába keressük a síneket
(fotó: Óvári Péter)

Ugyanez a helyszín a Praterkai felé tartó villamossal
(fotó: Óvári Péter)


A 21-es villamos bezárása után a környék kiszolgálását részben maga a metró, részben pedig a metróra ráhordó buszjáratok vették át.
A jövőre nézvést azért elmondhatjuk: a környéken a hosszútávú fejlesztési elképzelések között szerepel a jelenlegi 11A jelű busz részbeni villamossal történő kiváltása. Ez a vonal egyébként egykoron szintén villamos volt. Így talán a Praterstern környékén és az Austellungstraßén valamikor újra utazhatunk villamossal.

A Praterkainál impozáns hurokvégállomása volt a villamosoknak, bár a járművezetők váltását az Elderschplatznál intézték. A felvételen a még teljesen eredeti állapotú szerelvény pihen a leszállóhelyen 2007. március 28-án
(fotó: Óvári Péter)

A hangulatos hurokvágánynak még látszik a nyoma: de a sínek helyett aszfalt van és itt fordul a 77A jelzésű buszok némelyik betétjárata. A képen azonban 2007. március 28-án még a 21-es villamos indul vissza a Schwedenplatz felé
(fotó: Óvári Péter)


Végezetül két „előtte-utána” párossal emlékezünk a 21-es villamosra. 2008. április 10-én a Praterkai felé tartó villamos pihent meg a Stadionnál, az Engerthstraßén lévő megállóban...

Két hónappal később azonban már üresek voltak a vágányok, de még megvolt a felsővezeték és minden tartozék. Azóta már felszedték a síneket, az oszlopokat elbontották és csak a zöld fű őrzi csendben a villamosok emlékét

2008. április 10-én a Schwedenplatz felé tartó villamos éppen elhagyja a Stadioncenter melletti zárt pályát

Két hónappal később, 2008. június 12-én már le voltak zárva a vágányok

Újabb egy hónap elteltével pedig már nekiálltak a vágányok felbontásának. A kép 2008. július 12-én készült
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter, Óvári Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.