2013. 07. 27.

NoHAB, Yes hab

Az idei nyárra három komoly dobással készült a MÁV-START a balatoni forgalommal kapcsolatban. Az északi parti ütemes menetrend tapasztalatait a szezon végén elemezzük majd, azonban a Púpossal és NoHAB-al továbbított vonatok már most élvezhetőek. A NoHAB-ról már tengernyi kép született, de természetesen a második hétvégén azért mi is meglestük Tapolcán a 017-es svéd nagyvasat.



Az idei szezonra a MÁV-START új menetrendi koncepcióval rukkolt ki a Balaton északi partján, de ha ez nem lenne elég, a napi daráló ritmusát egy ötletes és remélhetőleg hagyományteremtő módon dobják fel: az idén fél évszázados NoHAB (azaz M61-es) mozdonyok egyike szombatonként és vasárnaponként fordult egyet a Déli pályaudvar és Tapolca között az egyik "Tekergő" fantázianevű vonattal. A Déli pályaudvarról szombatonként 11:30-kor, vissza Tapolcáról 16:56-kor; vasárnaponként a Déli pályaudvarról 7:30-kor, Tapolcáról pedig a 12:56-kor induló "Jubileumi" járatok augusztus 25-éig közlekednek.
És még mindig van tovább... Mivel idén ünnepli a hatvanötödik évfordulóját az Utasellátó, a NoHAB-vontatta jubileumi szerelvények étkezőkocsit is továbbítanak - mikor is futott utoljára hagyományos gyorsvonatban étkezőkocsi a hazai síneken? (Az utolsó étkezőkocsis gyorsvonat címre valószínűleg a Budapest - Mátészalka közvetlen gyorsvonatpár a leginkább esélyes, ebben húzták legtovább a WRm-kocsik.)

"Újra találkozhatnak az utasok a világ egyik legszebb dízelmozdonyának tartott Nohabbal a Balaton északi partján, a menetrend szerint közlekedő vonatokban. Az első legendás, svéd gép éppen 50 éve, 1963-ban állt forgalomba Magyarországon, a jelenlegi közlekedtetésének a különlegessége, hogy menetrend szerinti forgalomban már csaknem tizenhárom éve nem teljesít szolgálatot. A nyolcvanas, kilencvenes években az észak-balatoni vonal volt a Nohabok fő közlekedési területe, és idén nyáron újra, hét hétvégén át találkozhatnak vele az utasok. A mozdony jelenléte örömet okoz a lelkes vasútbarátoknak, a retró életérzést kedvelőknek, azoknak, akiknek régebbről emlékek fűződnek hozzá, és azoknak is, akik csak most ismerik meg ezt a tiszteletreméltó különlegességet." - írta közleményében a MÁV-START a szezon elején. Mi pedig nyári szünetünk végeztével feldolgozván az elmúlt mozgalmas hetek fotóanyagát, néhány Tapolcán készült képpel emlékezünk meg a 017-es NoHAB idei balatoni fellépéseiről.

A MÁV PMLI címeres NoHAB-ja jár körül Tapolcán. A körüljárás egyébként bonyolult manőver, mert az étkezőkocsi mindkét irányban a vonat elejére sorozandó

Július 13-án vasútfotósok népes tábora követte a gép minden mozgását a tapolcai állomáson, a képre csak néhány fért rá közülük ízelítőként

Az étkezőkocsi kisorozása után egyedül kocog a NoHAB a tapolcai állomás szélső vágányainak egyikén

Egykor mindennapos látvány volt, ma igazi különlegesség: NoHAB pihen a tapolcai fűtőház gázolajkútjánál

A szerelvény akár nosztalgiának is elmenne, mivel a nyolcvanas években nagyjából ugyanígy nézett ki egy NoHAB-al továbított észak-balatoni távolsági vonat. Kár, hogy csak a gépet szánták múltidézésnek, maguk a szerelvények az eltelt egy emberöltő alatt sem sokat változtak...

Azért szerencsére van, ami legalább egy kis ráncfelvarrást kapott: a munka nélkül maradt poggyászkocsik közül néhányat új designelemek felhasználásával alakították át kerékpárszállító kocsivá

A magunk részéről a kezdeményezést mindenképpen jó ötletnek tartjuk, és reméljük, nem ez lesz az utolsó alkalom a NoHAB-os múltidézésre - valamint hogy Púpos akad majd jövőre is a győri fürdősvonat élére!


Magyarics Zoltán

4 megjegyzés:

  1. A 2761 017-es sorozatszám miértjéről lehet tudni valamit? Mert ha már hagyomány, akkor M61 017-esnek kellene lennie, ha pedig aktuális rendszer, akkor 618 017-esnek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugyanez a kérdés áll az 5341 és 5342 sorozatokra is, melyek elvileg 415 és 425 néven létezhetnének. A rendeletben van egy olyan kitétel, hogy más is lehet a felirat, mint a valós pályaszám, ha nem okoz zavart - talán ez a magyarázat.

      Törlés
    2. Csakhogy ez az egész a 017-es esetében így ebben a formában szimpla butaság. Sem a történelmi, sem a jelenlegi rendszernek nem felel meg ez a pályaszám.

      Törlés
    3. Viszont megfelel egy korábbi olyan rendszernek, ami talán kevesebb, mint egy évet élt: az EU csatlakozásunk idején kitaláltak egy nagyon jó és átlátható pályaszámrendszert, ahol az osztrákhoz hasonlo xxxx xxx-x séma szerint kerültek kiosztásra a pályaszámok. Ezt gyakorlatilag az összes mozdonyra felfestették, ami a MÁV állagában volt (még a balatonfenyvesi C50-esekre vagy a Gyermekvasút Mk45-öseire is, utóbbiak lettek a 2945 sorozat).

      Aztán jött az NKH (vagy akkor még KFF?), hogy "nono, kétféle azonosító ugyanazon járművön tilos, TILOS!" és akkor lekapargatták róluk (a nagyon fővizsgaérett rozsdaette mozdonyokon még fellelhető a nyoma).

      Namármost, a 17-es a MÁV KFV Kft. tulajdona, ami akkoriban már önálló vasúttársaságként kezdett tevékenykedni, így ők inkább úgy voltak vele, hogy legyen a sokszámjegyű azonosító. Hát, kb. ennyi a történet. És hogy miért nem 2061? Hát azért, mert magánvasúti gép.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.