2013. 07. 09.

Monstre villamosfelújítás Bécsben

Nagyszabású villamospótlás indult meg Bécsben az elmúlt szombaton – ezúttal a város villamoshálózatának egyik legforgalmasabb eleme, a Währinger Straße villamosvágányai újulnak meg a bő egy hónapig tartó vágányzár során. Képriportunk a komoly felfordulással járó terelések és pótlások érdekességeibe enged betekintést.



Bécsben a nyár mindig valamilyen nagyszabású tömegközlekedési felújításról szól: 2011-ben az U6-os metrón, 2012-ben pedig a helyi korelnöknek számító U1-es vonalán volt felújítás. Bár jövőre valószínűleg újra metró következik (2009 után ismét az U4), idén a megaprojekt a Währinger Straße villamosvágányainak felújítása, melyet július 6. és augusztus 18. között végez a Wiener Linien. A Schottentor föld alatti hurokvégállomásától a Währinger Straße/Volksoper metróállomásig tartó szakasz a kiterjedt bécsi villamoshálózat egyik ütőere, a 37-es, 38-as, 40-es, 41-es és 42-es villamosok közlekednek itt, és csúcsidőben szinte egymásba érnek a piros síndöcögények. Mivel a szakasz vonzáskörzetében főleg nyáron amúgy is félgőzzel üzemelő felsőoktatási intézmények vannak (többek között a Bécsi Orvosi Egyetem, a MUW), a villamospótlást talán nem is annyira az utasmennyiség bonyolítja, mint a számos viszonylat járműveinek fordítása. A Währinger Straße/Volksoper metróállomás körüli villamosvágányok között nincs az egyirányú kocsik fordítására alkalmas hurok, valamint a Währinger Straße/Nussdorfer Straße sarkon leágazó 37-es és 38-as viszonylatok fordítása is csak hosszabb tereléssel kivitelezhető. A Wiener Linien szakemberei az alábbi komplex tervet állították össze:
  • 37-es vonal: a külső végállomás a Hohe Warte maradt, ám a Nussdorfer Straße metróállomástól a Gürtelen át a 42-es villamos külső végállomásáig (Gersthof, Antonigasse) közlekedik a járat, mely egyúttal a 42-est is pótolja
  • 38-as vonal: Grinzingből a Währinger Straße/Nussdorfer Straße saroking változatlan, onnan az 5-ös vonalán az Spitalgasse/Alser Strasse sarokig, majd a 43-as vonalára térve a Zimmermannplatz-on található hurokvégállomásig közlekedik a járat
  • 40-es vonal: Külső végállomása (Gersthof, Herbeckstraße) változatlan, ám a Währinger Straße/Volksoper metróállomástól a Gürtelen át a Liechtenwerder Platz közelében (Gentzgasse) lévő hurokvágányon fordul
  • 41-es vonal: Pötzleinsdorftól a Währinger Straße/Volksoper metróállomásig változatlan, utána a Gürtelen át a Nussdorfer Straße metróállomásig, majd innen tovább a D-villamos vonalán az Augasse megállóhelynél található hurokvágányig
  • 42-es vonal: nem közlekedik, külső szakaszán a terelt 37-es villamos helyettesíti
  • Villamospótló busz: 41E számon a kimaradó szakasz pótlására a Währinger Straße/Volksoper és a Schottentor között
A szövegben kissé bonyolultnak tűnő forgalmi rend a térképen
(grafika: Wiener Linien/APA)

A 42-es helyett 37-es villamosok fordulnak a kissé eldugott Antonigasse-i hurokban

Most a rossz irány a jó irány: az Augasse felé terelt 41-es villamos szerelvénye a Währinger Straße-ról a Gürtelre fordul ki a Währinger Straße/Volksoper metróállomásnál

A felújítás idején csak a 41E villamospótló busz megállójaként üzemelő villamos- és buszmegállóban méretes molinó tájékoztatja az utasokat a terelésekről

A villamospótlás gerince a 41E viszonylatszámon Währinger Straße/Volksoper és Schottentor között közlekedő pótlóbusz

Villamosok helyett bő egy hónapig csuklós MAN-ok pózolnak a Stadtbahn-felüljáró alatt

Egyenesen előre – a 38-as villamos a Währinger Straße/Nussdorfer Straße sarkon folytatja útját a Zimmermannplatz ideiglenes végállomás felé

A Währinger Straße egy szakaszán már meg is kezdték az előkészítő munkákat

„Eltévedt” a 38-as: a Spitalgasse-n suhan az ULF Grinzing felé a reggeli napsütésben

A pótlás egyik fő attrakciója, hogy a Währinger Gürtel „békeidőben” csak kocsiszíni menetek által használt árnyas villamosvágányain intenzív forgalom zajlik, a 37-es, 40-es, és 41-es villamosok járnak erre

A Gürtel kocsiszín előtt található Marsanogasse villamosmegálló is ritkán lát ekkora forgalmat – igaz, az utasok még nem éreztek rá, hogy a kocsiszíni menetek leszállóhelyéből forgalmas megállóvá lépett elő a hely

A Nussdorfer Straße metróállomás előtti ritkán használt vágányokra is élet költözött, itt éppen a Hohe Warte felé tartó 37-es igyekszik észak felé

A D villamos vonalán található, a hétvégéi napokon a 33-as villamos által használt Augasse hurokvégállomást a terelt 41-es villamos foglalta el egy hónapra...

... míg a közelben található másik hurokvégállomásra, a Liechtenwerder Platz eldugott szegletébe (Glatzgasse) a 40-es villamos költözött be

A pótlás másik hangulatos momentuma: a 40-es és 41-es villamosok szerelvényei a Glatzgasse-ről a Döblinger Gürtelre az U6-os metró vágányait hordozó Stadtbahn-felüljáró egyik boltíve alatt fordulnak ki

Magyarics Zoltán

2 megjegyzés:

  1. Azért nem rossz az a budapesti szokás, hogy kétirányú villamosaink vannak. Ha ezt a tulajdonságot vegyítenénk annyi vágánykapcsolattal mint ami Bécsben van, elég jól lehetne a tereléseket szervezni. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bécsből nézve nagyon jó szokás a kétirányú villamos, egyetlen hátránya a kevesebb ülőhely. De én is jártam már úgy, hogy figyelmetlenül kikanyarodó autóst fogtunk a 49-essel, és akkor lehet sétálni, mert helyszínelésig se előre, se hátra.

      Egyébként a bécsi villamosok esetében elág egyenetlen a vágánykapcsolatok eloszlása. Néhány vonal tele van üzemszerűen nem használt, de vész esetén bevethető hurkokkal, míg például a 18-as egy rémálom, a Westbahnhof és a St. Marx között nem tudnak forgatni, csak különféle kerülőkkel. A cikkben szereplő szakasz is izgalmas, hirtelen kiesése esetén a terelések elég komoly logisztikát igényelnek.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.