2013. 10. 18.

Terepasztal deluxe: Miniatur Wunderland – 1. rész

Ami nekünk a keszthelyi óriásterepasztal, az Németországnak a Miniatur Wunderland. Akár tipikus amerikai sikersztoriba is illene a történet, ám mégis a vén kontinensen járunk: a Braun-testvérek megálmodták és meg is valósították a világ talán legnagyobb terepasztalát. A Hamburgban található Miniatur Wunderland számokban és látványban egyaránt lenyűgöző – ezt szeretnénk most következő kétrészes képriportunkkal olvasóink számára is bebizonyítani!



2000 júliusában Frederik Braun Zürichbe látogatott, a belvárosban pedig egy vasútmodell-szaküzletbe botlott. Vasúti szempontból Svájc levegőjében bizonyosan van valami különleges (ezt a szerző is megtapasztalta egy zürichi modellbolt kirakata előtt állva), ám Frederik Braun lelkében nem ülepedtek le a gyermekkori vágyakra emlékezés hullámai. Még aznap felhívta ikertestvérét, Gerrit-et, és azt mondta neki: „Meg fogjuk építeni a világ legnagyobb modellvasútját!” Gerrit a racionális közgazdasági gondolkodásból fakadó szkepticizmussal közelített a kérdéshez, és megkérdőjelezte testvére épelméjűségét. Apránként azonban Gerrit is kezdett fantáziát látni a dolgoban, így nekiláttak meggyőzni ismerőseiket és potenciális üzleti partnereiket. Sokan közülük szintén szkeptikusan álltak a dologhoz, és magányosok elavult hobbijának tartották a vasútmodellezést. Ennek ellenére a piackutatás során készített felmérés szerint a férfiak Hamburg tényleges és potenciális látványosságai között harmadik helyre tettek volna egy óriási terepasztalt. A testvérek elhatározását ez végleg kiérlelte – még úgy is, hogy a megkérdezett nők viszont mélyen az utolsó helyre pozicionálták. A megoldást abban látták, hogy egy teljes miniatűr világot kell létrehozni, mely az egész család számára szórakozást biztosít és a vonatok fontos, ám nem kizárólagos szerepet töltenek be.

Az első fontos lépés Gerhard Dauscher alkalmazása volt: Ő a Miniatur Wunderland vezető modellépítője, aki a megvalósításhoz szükséges kezdőcsapatot tagjainak kiválasztását is elvégezte. A projekthez hamarosan csatlakozott Gerrit gyermekkori barátja, Stephan Hertz. Ő felel a MiWuLa internetes megjelenéséért, beleértve a látogatók számára várható várakozási idő becslését végző online rendszer működését is. (Ennek hasznáról és a látogatással kapcsolatos egyéb gyakorlati tudnivalókról cikkünk végén találhatnak bővebb információt.)

A Miniatur Wunderland napjainkban 6400 négyzetméteren nettó 1300 négyzetméternyi terepasztalt jelent, 8 tematikus szekcióba rendezve. A becsült építési költség 12 millió euro körül jár, és munkaigénye nagyjából 580000 munkaórát tett ki. A 13 kilométert kitevő vasúthálózat és a repülőtér napi üzeméért 230 alkalmazott felel, akik bő 3000 kitérőt és 1270 jelzőt felügyelve irányítják a pályákon kanyargó 930 vonatot. A 150 négyzetméteren elterülő, 40 gépet kezelő repülőtér 2011-ben készült el, 150000 munkaóra befektetésével. Ezzel pedig természetesen nincs vége a történetnek: Olaszország, Franciaország és egy Afrika-rész van épülőben.

A MiWuLa egy hajdani kikötői raktárépületben kapott helyet Hamburg Elba-parti negyedében, melyet mintaszerűen alakítottak át funkcióját vesztett dokknegyedből modern városrésszé
(fotó: Miniatur Wunderland)

A látogatókat a MiWuLa történetét bemutató kiálítás fogadja

A hely szelleméhez igazán méltó megoldásként a büfét vasúti kocsik üléseivel rendezték be – még az első és másodosztály között is választhatunk

Pillantás a kulisszák mögé: a MiWuLa műhelyét is megtekinthetik a látogatók. Valószínűleg minden modellező valami ilyesmire gondol, amikor álmai műhelyét látja szeme előtt

Látogatásunkat kezdjük a Svájcot felelevenítő, 2005 és 2007 ősze között épült szekcióval! Nem ez volt a MiWuLa első modulja, de a jelenlegi elrendezésben a látogatók ezzel találkoznak először, és terepépítési szempontból a leképzenedő szintbeni különbségek miatt ez a rész jelentette a legnagyobb kihívást. Az 5-6 méter magas hegyek között 3 kilométernyi sín kanyarog, az Alpokon átkelő fővonaltól a keskenynyomközű fogaskerekű vasútig szinte minden elképzelhető formában, 3 jellegzetes kanton motívumaival. Bár az asztalfelület „csak” 250 négyzetméter, a vertikális kiterjedés miatt igazi térérzetünk van a svájci részlegen.

Minden jóval felszerelt svájci kisváros a Gotthard-vonalon: vár, RoLa-vonat a viadukton, alagutak a hegy gyomrában, és persze tengernyi ámuló látogató

A Svájcot mintázó részek méretarányát jól illusztrálják a képen látható látogatók. Bár a hegyek méretét nyilván képtelenség arányosan visszaadni, az alpesi országot témaként választó terepasztalok közül a MiWuLa mégis kiemelkedik a vertikális mérethűség tekintetében

A nosztalgia postabusz és a modern Golden Pass Panoramic expressz kiválóan megférnek egymással

Völgyzáró gát építésekor víz alá került falu templommal – természetesen ez is kivitelezhető makett formájában

Ifjú látogatók nagy kedvence a gombbal indítható alagútfúró géplánc. A MiWuLa területén rengeteg gombbal indítható apró modell van, melyek a gyermekek nagy kedvencei

A Közép-Németországot, azon belül is a Harz-hegységet mintázó, több részre tagolt motívum középpontja Knuffingen képzeletbeli városa. A domborzat kevésbé látványos - bár a széleken itt-ott alpesi jellegű, a lankás középhegységi jelleg dominál - ám ezt ügyesen ellensúlyozzák az apró részletek, valamint a látogatók által kezelhető attrakciók sorával. Van itt hajókat emelő zsiliprendszertől erdőtűzön át repülő csészealjig szinte minden, nem is beszélve a 230 vonatot számláló, sokszínű vasútüzemről!
A német témákhoz tartozik a 2002 telén elkészült „Hamburg és a partvidék” fantázianevű részleg is, ahol a Hamburg idegenforgalmi látványosságai mellett a kikötőben épült hatalmas híd kicsinyített mása is megtekinthető.

A látványos hajóemelőben valóban úsznak a hajók, míg a zsilip tövében traktorhúzó verseny zajlik. Az eredeti hajóemelőt egyébként Niederfinowban, Berlintől északra találjuk

A pályafenntartás lázasan dolgozik éjjel-nappal az új pálya építésén, de az élet a forgalmas német fővonalon nem áll meg

Árvízi védekezés zajlik a német asztal egyik szegletében

Repülő csészealj ereszkedik a német tájba a naplementében

A MiWuLa képzeletbeli német nagyvárosa, Knuffingen főpályaudvara. Szemet gyönyörködtető a H0 méretarányú asztal valósághű méretezése – a távolsági vonatok valóban 8-10 kocsiból állnak

Apró részletek mindenütt: aggódó tulajdonos figyeli autómosóban szépülő járművét

A kicsit hamburgi ihletésű Knuffingen éjszaka – a tűzoltóság épületének környéke éjjel még látványosabb és a nappalhoz hasonlóan forgalmas hely

Régimódi vasúti komp a korban hozzá illő gőzmozdonnyal készül indulásra a kikötőben

A miniatűr bajor sörkert igazán hihetetlen tulajdonsága az, hogy az asztalnál ülő figurák tényleg buzgón emelgetik a hatalmas korsókat

Német vidéki tájon ível át a nagysebességű pálya beton völgyhídja, melyen ezúttal ICE helyett a kasseli mintájú segélyszerelvény robog át

Bajor falusi vásár hosszított karosszériás állólámpás Mercedesekkel

Jellegzetes német falu, jellegzetes német mellékvonali motorkocsival – szinte a füves domboldalon érzi magát a szemlélő

Itt már egy ICE 2-es suhan a nagysebességű pályán a hegyoldalban épült kolostor előtt

ÖBB EC suhan a hegyoldalban, miközben Knuffingen tűzoltói erdőtűzzel viaskodnak a patak túlpartján

A keleti blokk nagy klasszikusa, a Szergej (német nyelvterületen elterjedt becenevén a Taigatrommel, azaz Tajgadob) sem hiányozhat a német asztalról. De érdemes megnézni a tűzoltók tömlőinek átvezetését a vasúti pályán is!

A szabadtéri színpadon sötétedéskor természetesen felgördül a függöny, és színpadra lépnek a színészek

A német asztalról nem hiányzik a Transrapid sem – bár a valóságban Németországban csak egy próbapályára futotta

A cirkuszban az est beálltával kezdődik is az előadás. A MiWuLa éjjel-nappal ciklusa bő 20 perces

A miniatűr vidámparkban szinte minden mozog, így könnyen leragadnak itt a felnőttkorú látogatók is

Esti felvonulás a hamburgi rakparton

A stadion élethűsége önmagáért beszél

Az osztrák témát feldolgozó részleg szintén az ősidőkből, 2001-ből származik, a fő motívum pedig - mi más – egy alpesi üdülőfalu és annak környéke. St. Wendel állomásán persze fővonal fut át, így nincs hiány komoly hosszúságú vonatokból itt sem. Az igazi érdekességet azonban a környező hegyekre felkapaszkodó és aprólékosan kidolgozott kabinos felvonók, valamint a sípályán időnként feltűnő hójáró gépek jelentik. Szemfülesek persze a kanyargós hegyi úton hajtott tehécsordát is hamar megtalálják…

Igen látványos szekció a St. Wendel fantázianévre hallgató osztrák alpesi üdülőfalut mintázó sarok – a síliftek működnek, a sípályákon időről időre feltűnik a hernyótalpas Ratrac, turistabuszok és távolság vonatok hozzák-viszik a síelőket...

...míg a falu szélén teheneket hajtanak az út közepén

St. Wendel főpályaudvara a MiWuLa hivatalos felvételén
(fotó: Miniatur Wunderland)

A MiWuLa készítői fogékonyak a speciális járművekre is. Itt éppen az ÖBB Sisikkel továbbított mérővonata jár be Sankt Wendel állomására

Az osztrák hegyi tájból természetesen a hatalmas viadukt sem hiányozhat

Mint a valóságban, igy a MiWuLa osztrák vaspályáin is dolgozik a MÁV-TRAKCIÓ Eurosprintere, ezúttal egy regionális vonat élén

Egy 4010-es sorozatú „Transalpin” motorvonat húz át St. Wendel állomásán

A 2004 nyarától 2005 nyaráig épült skandináv szekció fő látványossága a 33000 liter vizet tartalmazó, Északi-tengert mintázó medence, melyben hatalmas teherhajók közlekednek a svéd és dán partokon fekvő kikötőkbe. A modellvasút itt kicsit kisebb súlyú, ám a kikötők miatt a vasúti teherforgalom így is jelentős, beleértve a tengeröböl felett átívelő hatalmas betonhidon futó vasútvonalat is. Kicsit északabbra havas norvég bányavidékre érkezünk, ahol az LKAB hatalmas, kétszekciós villanygépei mellett természetesen a NoHAB-mozdonyok (helyi nevükön Di3-as sorozat) is otthon vannak. A teherszállítás vasúti dominanciáját jól mutatja, hogy a míg közép-német szekció esetében átlagosan 10 kocsiból áll egy szerelvény, a skandináv asztalon ez a szám 20 közelében jár, ugyanis a itt közlekedő 150 vonatra 2950 kocsi jut.

A skandináv témát mintázó asztalrészlet impozáns műtárgya a tengerszoros felett átívelő vasúti-közúti híd

A hatalmas konténerhajók valódi vízen közlekednek

Áttévedt skandináv szomszéd: az LKAB vasércbányászati cég IORE sorozatú gépei kicsit elkalandoztak a svéd részlegről a dán felé

A NoHAB-ok sem hiányozhatnak, itt éppen a havas svéd tájon továbbít tehervonatot egy magánvasúti példány

Van, aki bírja a hideg vizet: északi-tengeri strand a dán témájú asztalon

Vidéki kastély hibátlanul modellezett kerttel, szélmalom és dupla NoHAB – kell ennél több?

Gyakorlati tudnivalók
Hamburgba vonattal a nappal közlekedő Jan Jesenius közvetlen vonatpárral, vagy éjszakai vonatokkal berlini vagy bécsi átszállással juthatunk el, időben váltva egészen kedvező árú jegyekkel. A távolság miatt persze a légi utazás az optimális: Budapestről és Bécsből is naponta többször indulnak kedvező árú repülőgépek. A Miniatur Wunderland az év 365 napján nyitva van reggel 9 órától egészen 18-23 óráig – a zárás pontos időpontját ezen az oldalon ellenőrizhetjük. A MiWuLa népszerűsége miatt a sorbanállás mindennapos, ezért érdemes az internetes oldalon is megtehető előzetes foglalás lehetőségével élni, melynek során a zárás előtti 4-5 órás időszakra kedvezményes jegyet is válthatunk. A foglalás adott órára szól, az órán belül viszont bármikor érkezhetünk. A honlapon az egyes napok várható zsúfoltságáról folyamatosan frissülő becsléseket is láthatunk. Ökölszabályként elmondható, hogy jó időben kevesebb látogatóval számolhatunk, míg esős időben ugrásszerűen megnő a sorbanállás időtartama – az előzetes foglalás az ilyen anomáliák ellen is véd. Aki fotózni is szeretne, érdemes a reggeli nyitás utáni első egy-másfél órában érkeznie, esetleg egészen zárásig maradnia, a látogatók száma ugyanis kora délután felé tetőzik, és ilyenkor bizony nehéz odaférni egy-egy érdekesebb részlethez. A kulisszatitkok iránt is érdeklődő látogatóknak folyamatosan indítanak vezetéseket a MiWuLa munkatársai, melyek során a terepasztalok mögötti szűk helyen kalauzolják a nagyérdeműt és technikai kérdésekre is szakavatott választ kaphatunk. Ezen túrák indulásáról és a szabad helyekről a több ponton elhelyezett kijelzőkről kaphatunk információt.

A látogatók nemzetiségi eloszlásáról készült valós idejű statisztika is látható a bejárat közelében. Magyarországról idén júliusig valamivel több, mint 5000 látogatója volt az óriásterepasztalnak

A Miniatur Wunderland irányítóközpontja semmivel sem kevésbé komoly, mint egy igazi vasúti forgalomirányító központ. Probléma esetén az irányítók a terepasztal számos pontján elhelyezett kamerák segítségével tudnak gyors információt nyerni a vonatok állapotáról

Az ifjúság megunhatatlan kedvence a számos funkcióval bíró és a látogatók által üzemeltethető tűzoltóautó, avagy szakmailag korrekt nevén fecskendő. Számos további, látogatók által működtethető apró attrakciót helyeztek el szerte a terepasztalokon

Apró, de nagyon hasznos figyelmesség a MiWuLa üzemeltetőitől, hogy a mobiltelefonok és fényképezőgépek akkumulátorait a helyszínen is fel lehet tölteni szükség esetén

A MiWuLában járva ne lepődjünk meg, ha időnként a fejünk felett is elhúz egy tartályvonat...
(a külön nem jelölt felvételek a szerző munkái)

Magyarics Zoltán

3 megjegyzés:

  1. Na ez már profi! Itt a felsővezeték is van építve mindenhol!

    VálaszTörlés
  2. Vajon a JET kútnál a kijelzőkön updatelik rendszeresen a benzin árát? :D :D
    Nem szoktam modellezni, de ez tényleg álleesés+++ kategória...

    VálaszTörlés
  3. Azt azért szomorúan tapasztaltam, hogy ha a mozdonyokon áramszedőt kell cserélni, akkor olyat tesznek rá, ami épp kéznél van (lásd: MÁV Taurus).

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.