2014. 01. 17.

Ausztriának nem csak Railjet kell!

...legalábbis a zöldek ezt gondolják. Sőt, általában Svájcról illene példát vennie nyugati szomszédunknak a vasúti közlekedés tekintetében.


A zöldpárti Georg Willi legutóbb azzal keltett feltűnést Ausztriában, hogy egyik nyilatkozatában úgy fogalmazott: az osztrákoknak nem csak Railjet kell, hanem a regionális forgalmat is fejleszteni kell, emelni kell a színvonalát – és ez nem csak a vasútra, hanem a vasúthoz kapcsolódó autóbusz-közlekedésre is vonatkozik. A közlekedési szakpolitikus szerint ki kell használni az integrált ütemes menetrend nyújtotta lehetőségeket.

Az ÖBB-nek a régiókban is fejlesztenie kellene a vasúti közlekedést és nem kivonulni onnan – szorgalmazzák a zöldpártiak

A politikus úgy látja: az ÖBB az utóbbi időben csak a távolsági forgalomba fektetett be komolyabban, azt fejleszti. Ezzel pedig a kisebb régiókban nem fejleszti, hanem sokszor visszafejleszti a vasúti közlekedést, ezzel pedig szépen lassan kibújik a közszolgáltatási kötelezettsége alól a vasúttársaság. Példaképpen a Thayatalbahnt és az Ybbstalbahnt említette. Ezeken a vonalakon az ÖBB az utóbbi időkben szüntette meg a vasúti forgalmat – utóbbin egy kisebb, korlátozott üzemet a tartományi közlekedési cég, a NÖVOG tart fenn.

A Railjetek és a távolsági forgalom fejlesztése mellett és helyett a regionális járatokat is fejlesztenie kellene az ÖBB-nek
(fotók: Halász Péter)

A zöldek terveiről szólva elmondta: szeretnék idén megteremteni a 365 napos vasúti bérletjegy bevezetésének feltételeit. Ismeretes, hogy kisebb formában Bécsben már bevezették a „napi 1 eurós” éves bérletet már, amely meglehetősen sikeresnek tekinthető.
De vajon valóban „csak Railjetet vesz” az ÖBB? Ez persze rendkívül jól hangzó vélemény, de nem szabad elmenni amellett, hogy jelentős mértékben kívánja fejleszteni az elővárosi, regionális forgalmat a vasúttársaság a Desiro ML motorvonatok beszerzésével. Az első vonatok e típusból 2015-től állnak forgalomba és a száz szerelvény közül 35 a bécsi Schnellbahnra, 30 Alsó-Ausztriába, 18 Stájerországba és 17 Felső-Ausztriába kerül majd. Bár az is igaz, hogy ez csak csepp a tengerben, de abba sem árt belegondolni, hogy az ÖBB regionális flottája ma is korszerű, színvonalas járművekből áll.
Valóban nem fejleszt az ÖBB? 2015-től jönnek a Desiro ML motorvonatok
(grafika: Siemens)
Azonban az kétségtelen, hogy számos helyen az ÖBB kifejezetten kivonult a regionális forgalomból. Jó példa erre a politikus által említettek mellett a Selzthal és Kleinreifling közötti, a Gesäuse nemzeti parkon át vezető vasútvonal, ahol idén már egyetlen vonat sem közlekedik.
Regionális vonatok Tullnerfelden – vajon a kevés és ritkán közlekedő vonat miatt kihalt az állomás vagy csak ennyi az utasok igénye és felesleges a kínálat bővítése?
(fotó: Halász Péter)
De az új Westbahn és a vadonatúj tullnerfeldi állomás bekapcsolása a regionális forgalomba finoman szólva kívánnivalókat hagy maga után. Itt a napi néhány „REX200” márkanevű vonat és a Franz-Josefs-Bahnhof felől Tulln érintésével érkező, ritka és hosszú menetidejű Schnellbahn-vonatok jelentik a regionális forgalmat. Holott az új Westbahn tálcán kínálja a St. Pölten és Bécs vagy éppen a Duna mentén fekvő más településeket a fővárossal gyorsan összekötő vonatok sűrűbb közlekedési lehetőségét.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.